Joan Mir is zondagavond op het Losail International Circuit winnaar geworden van de eerste Moto3 race van 2017. De Leopard Racing coureur kwam na achttien ronden als winnaar over de finish voor John McPhee en Jorge Martin in een volledige door Honda machines gedomineerde race. Bo Bendsneyder kwam ten val na een aanvaring met de vanaf de achttiende plaats op de grid gestarte Livio Loi.
Bij de start was het Jorge Martin die de leiding nam terwijl de vanaf de vierde plaats op de grid gestarte Bo Bendsneyder op het eerste oog een prima start kende en als derde de eerste bocht in leek te duiken. Het was echter Red Bull KTM Ajo teamgenoot die hem voorbij stak waardoor de Nederlander een tweetal plaatsen terugviel.
Terwijl er vooraan het veld een aantal keren van positie gewisseld werd was het al snel duidelijk dat Bendsneyder het tempo vooraan het veld niet helemaal kon volgend. Terwijl de Nederlander na een aantal ronden als twaalfde doorkwam sloeg het noodlot helemaal toe toen zijn vanaf de achttiende plaats gestarte maatje Livio Loi iets te voorbarig was en hem aantikte met een crash tot gevolg voor de Rotterdammer. Al hinkend kon Bendsneyder zijn KTM machine even later oppakken om de race te vervolgen, een goed resultaat was echter wel verkeken.
Terwijl er vooraan het veld een kopgroep ontstond van twaalf rijders was het vervolgens Albert Arenas die onderuit schoof.
Niet veel later werd de kopgroep uitgedund tot een negental rijders nadat Juafran Guevara en Philipp Oettl elkaar raakten en ten val kwamen. Door de crash van het tweetal leek Niccolò Antonelli de kopgroep te moeten laten gaan maar Bendsneyder’s teamgenoot knokte zich in een mum van tijd terug bij de leidende groep.
Vooraan het veld waren het vervolgens Joan Mir, Romano Fenati, Martin, Fabio DI Giannantonio, Aron Canet, John McPhee die het tempo aan bleven geven en een complete Honda top zes vormden terwijl Andrea Migno en Antonelli en Marcos Raminez alle zeilen bij moesten zetten om het Honda zestal te volgen.
Negen coureurs begonnen vervolgens als aan een touwtje rijdend aan de laatste ronde met Mir aan de leiding maar al in de eerste bocht was het McPhee die de leiding over wist te nemen. Niet veel later was het Mir die terugsloeg en de Brit weer terug verwees naar de tweede plaats.
Mir sloeg vervolgens een klein gaatje op de acht achtervolgers en kwam als koploper het laatste stuk op richting de finish. De Leopard Racing coureur hield vervolgens op de eindstreep precies voldoende over de rest van de groep niet uit de slipstream te laten komen.
McPhee werd tweede gevolgd door Martin, Canet en Fenati die met de vijfde plaats de volledige Honda top vijf completeerde. Migno en Antonelli wisten met de zesde en zevende plaats de schade beperkt te houden in een wedstrijd waar pijnlijk duidelijk werd dat de KTM machines niet opgewassen waren tegen de veel snellere Honda’s.
Di Giannantonio, Raminez en Adam Norrodin completeerden zondag in Qatar de top tien.
Loi kwam uiteindelijk als twaalfde over de finish terwijl Bendsneyder na zijn crash alsnog als zesentwintigste de zwart/wit geblokte vlag passeerde.
Direct na de wedstrijd spraken we zowel met de gecrashte Bendsnedyer als zijn maatje Loi die de veroorzaker was van de crash. Beluister de reacties van het tweetal door op onderstaande audio links te klikken.
Bo Bendsneyder:
Livio Loi:
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV
Het weer in Doha