Joan Mir eindigde vrijdag als twintigste op de tijdlijst na afloop van de eerste dag op het Circuit of The Americas. De vier Honda’s stonden op de onderste vier plaatsen en de MotoGP wereldkampioen van 2020 leverde dan ook kritiek aan het adres van de Japanse fabrikant.
Toen Honda ruim twee maanden geleden op het Sepang International Circuit arriveerde met een compleet nieuwe RC213V was er veel optimisme. Niet alleen bij het Honda kamp maar ook de concurrentie was onder de indruk van deze volledig nieuwe machine. De eerste test op het Maleisische circuit verliep dan ook positief maar een aantal weken later in Qatar was een groot deel van het optimisme al verdwenen.
Na de twee Grand Prix weekenden in Qatar en Portugal lijkt er nog maar weinig van het optimisme over te zijn en de stand in het WK liegt er niet om. Joan Mir is met slechts zeven punten uit twee Grand Prix weekenden de best geklasseerde Honda coureur op de vijftiende plaats terwijl Johann Zarco (P17) en Takaaki Nakagami (P19) respectievelijk vijf en twee punten hebben gescoord. Luca Marini heeft zelfs nog geen enkel WK punt gescoord.
Op vrijdagmiddag kregen de Japanse fabrikanten, en dan met name Honda, opnieuw de deksel keihard op hun neus. De laatste zes plaatsen werden bezet door de twee Japanse fabrikanten met het machtige Honda op de laatste vier plaatsen. Johann Zarco was de enige die nog binnen twee seconden kwam van snelste man Jorge Martin, de overige drie Honda coureurs kwamen meer dan twee seconden tekort.
Joan Mir kwam weliswaar ten val in de slotfase van de sessie toen hij op jacht was naar een snelle rondetijd maar het was duidelijk dat hij zich niet kon mengen in de strijd voor de posities waar het om gaat. In zijn media debrief op vrijdagmiddag na afloop van de sessies leverde de MotoGP wereldkampioen van 2020 dan ook de nodige kritiek aan het adres van zijn Japanse werkgever.
Joan Mir: “Gisteren (donderdag) had ik al niet veel vertrouwen in vandaag (vrijdag). We hebben wat problemen, meer problemen dan ik waarschijnlijk had verwacht na de tests aan het begin van het seizoen. Dat we dit probleem hebben op het ene circuit en weer een ander probleem op het andere maakt de situatie niet beter. We worden niet beter. Ik kan niet echt zeggen wat het probleem is, maar ik denk dat we een richting zijn ingeslagen die niet de juiste was en daar betalen we nu de prijs voor. We moeten blijven werken.
We hebben het probleem waarschijnlijk ontdekt en nu moeten we eraan werken. De realiteit is dat mijn positie vandaag waarschijnlijk niet de echte is omdat ik nog gecrahst ben. Maar ik denk dat ik niet de kans had om naar Q2 te gaan. Vorig jaar was ik dichterbij, toen miste ik Q2 op een paar tienden. Op dit moment hebben we het moeilijker dan vorig jaar op dit circuit, dat was ook zo in Portimão.”
In het verleden heeft HRC zich uit de problemen kunnen ontwikkelen maar een dergelijke wederopstanding lijkt op dit moment verder dan ooit. Het antwoord van Mir was dan ook veelzeggend.
Joan Mir: “Het belangrijkste is om verantwoordelijkheid te nemen voor wat er gebeurt, snel te veranderen en te proberen de richting snel aan te passen. Dit is heel belangrijk. Hier is waar we slim moeten zijn met onze beschikbare testdagen, die concessie zal zeer nuttig zijn om het te doen. Ik zal zeggen dat ik me als rijder sterk voel: ik push en ik geef niet op, maar op dit moment hebben we een limiet. Voorheen was het remmen en het stuurgedrag van deze motor behoorlijk goed en konden we zien dat-ie erg wendbaar was – meer dan de andere motorfietsen. Nu niet meer.”
Niet alleen in de MotoGP klasse heeft Honda het moeilijk, ook in de Moto3 klasse is het duidelijk dat er een achterstand is opgelopen ten opzichte van de Pierer Mobility Group (KTM, Husqvarna, GASGAS, CFMoto). Opvallend genoeg deed Sic58 Squadra Corse teambaas Paolo Simoncelli – de vader van Marco Simoncelli en jarenlang trouw gebruikmakend van Honda materiaal – een vergelijkbare uitspraak als die van Joan Mir na afloop van de Portugese Grand Prix.
Paolo Simoncelli: “Ik wil wel kritiek uiten op Honda, de Japanse fabrikant aan wie we al jaren onze resultaten hebben toevertrouwd. Toen we in augustus het contract verlengden werden ons motorontwikkelingen en technische veranderingen beloofd. De enige verbeteringen die uiteindelijk werden doorgevoerd waren die van Marco [Grana – crew chief, red.], die probeerde de motor zo licht mogelijk te maken. Er is van alles gedaan om ze (bijna) op hetzelfde niveau te brengen als de KTM’s. Maar als het tafellaken te kort is kun je er hier en daar aan trekken, maar er blijft iets onbedekt. Ik dacht dat de Japanners geen beloftes zouden doen als ze het niet zeker wisten, maar ik had het mis.”
De MotoGP coureurs komen zaterdag om 10:10 uur lokale tijd, 17:10 uur Nederlandse tijd weer in actie op het Circuit of The Americas voor de tweede vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies. De Sprint race over 10 ronden gaat om 15:00 uur lokale tijd, 22:00 uur Nederlandse tijd van start.
Klik HIER om de hoogtepunten van de vrijdagsessies te bekijken.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.