MotoGP-wereldkampioen Joan Mir kwalificeerde zich zaterdag in Portimão slechts als twintigste voor de zondagmiddag te verrijden MotoGP race van de Grande Prémio MEO de Portugal. De Suzuki coureur kampte zaterdag met elektronicaproblemen, iets dat zijn Portugese kwalificatiedag volledig verpestte.
Het MotoGP wereldkampioenschap zit dit seizoen vol met verrassingen, dat ondervond Joan Mir zaterdag in Portimão aan den lijve. Zes dagen geleden werd de Suzuki coureur in Valencia gekroond tot 2020 MotoGP wereldkampioen, maar zeven dagen later moet de Spanjaard zijn eerste MotoGP race als wereldkampioen beginnen vanaf de twintigste plaats op de grid.
Na afloop van de kwalificatie gaf Mir in zijn mediadebrief een verklaring voor zijn verprutste kwalificatie en zijn start vanaf de zevende rij op de grid tijdens de laatste MotoGP race van 2020 op het 4.692 km lange Portugese circuit.
Joan Mir: “Het was een moeilijke dag, omdat de elektronica niet naar behoren werkte. We ontdekten het probleem al voor de vierde vrije training, maar helaas was het op dat moment al te laat en eindigde onze dag op een verkeerde manier. Omdat we deze problemen hadden, konden we niet vrijuit rijden in FP4, we moesten uitzoeken wat er aan de hand was, zodat we ons niet konden concentreren op de bandenkeuze voor de race. Het was een verloren dag. Toch denk ik dat de harde achterband misschien wel de juiste keuze is, want als we hem monteren, gedraagt de motor zich veel beter. In de kwalificatie had ik geen zelfvertrouwen en ik was tijdens het rijden bang dat het probleem terug zou keren. Mede hierdoor kwam ik geen moment in mijn ritme.”
Tijdens de laatste wedstrijd van dit MotoGP seizoen zal Mir volgens eigen zeggen met het mes tussen de tanden rijden
Joan Mir: “Het belangrijkste is dat ons racetempo niet slecht is, ook al konden we door de problemen van vandaag niet laten zien waartoe we in staat zijn. Ik weet zeker dat we iedereen op zondag kunnen verrassen, en we moeten de warm-up gebruiken om dat te doen. We zullen er alles aan doen om er in de race te staan, en heel eerlijk gezegd denk ik dat dat ook mogelijk is.”
Voor Mir staat er zondag nog wel degelijk iets op het spel, of beter gezegd voor zijn werkgever Suzuki. Na het binnenhalen van zijn eigen wereldtitel en de titel voor het beste team van het jaar kunnen Mir en teamgenoot Alex Rins ook nog de constructeurstitel in de wacht slepen voor Suzuki. Makkelijk zal dat zeker niet worden, niet alleen vanwege het feit dat Mir vanaf de twintigste plaats op de grid moet starten maar ook omdat het nog maar de vraag is hoe lang Rins het vol zal houden in de race. Rins liep vrijdag bij een crash namelijk opnieuw een vervelende schouderblessure op die hem momenteel flink parten speelt en waaraan hij waarschijnlijk de komende dagen al aan geopereerd zal worden.