Joan Mir zag dinsdagavond in Qatar na afloop van de tweedaagse MotoGP test zijn naam terug op de negentiende plaats op de tijdlijst. Een flinke tegenvaller voor de Repsol Honda Team coureur die tot overmaat van ramp tijdens de afsluitende dag ook nog eens ziek werd. Na afloop sprak de Spanjaard met de media over zijn slechte fysieke conditie en de huidige problematiek bij Honda.
De voortekenen leken goed, tijdens de eerste wintertest in november in Valencia waren er immers al veel positieve geluiden te horen aangaande de nieuwe Honda RC213V, geluiden die nogmaals bevestigd werden begin februari tijdens de MotoGP testdagen op het Sepang International Circuit. Alle vier Honda coureurs, te weten Joan Mir, Luca Marini, Takaaki Nakagami en Johann Zarco loofden het harde werk van de Honda engineers gedurende de twee maanden durende winterstop.
Het zijn maar testen is vaak de veel gehoorde kreet tijdens de pre-season testen, maar nu het seizoen met rasse schreden dichterbij komt worden de krachtverhoudingen steeds duidelijker en lijken de puzzelstukjes meer en meer in elkaar te vallen.
Maar nu de wintertesten gedaan zijn, de eerstvolgende actie op de baan plaats zal vinden op vrijdag 08 maart tijdens de openingsdag van de eerste Grand Prix van het seizoen op het Lusail International Circuit zullen de fabrikanten, teams en de coureurs met de billen bloot moeten en gaat het echte spel op de wagen.
Als we naar de tijdlijst van de afgelopen twee dagen kijken dan kunnen we niet anders concluderen dat Honda coureurs onderling weliswaar aardig aan elkaar gewaagd waren maar dat de zeventiende, achttiende, negentiende en twintigste rondetijd (respectievelijk Zarco, Nakagami, Zarco, Mir en Marini) niet veel goeds beloven voor de start van het seizoen het vertrek van achtvoudig wereldkampioen voorlopig nog niet goedgemaakt kan worden door de Japanners.
Mir – hij begint in 2024 aan zijn tweede jaar bij het Repsol Honda Team – beëindigde de test als negentiende maar de 2020 MotoGP wereldkampioen kende tijdens de tweede en afsluitende testdag in Qatar de nodige fysieke problemen.
Joan Mir: “Ik was supermoe toen ik gisteren wakker werd, ik voelde me niet lekker zeg maar. Dat was al om drie uur in de ochtend.”
Ondanks dat hij verre van fit was besloot Mir wel naar het circuit te gaan en het dinsdagmiddag te gaan proberen even nadat de lichten om 14:00 uur lokale tijd op groen waren gegaan. Maar of dit alles nog niet genoeg was zagen we Mir meteen in zijn eerste run al stilvallen.
Joan Mir: “Dat laatste klopt, we hadden een probleem met de fiets. Maar dat was niet alles, want toen ik binnenkwam moest ik overgeven en besloten we te stoppen. Nadat we lang binnen zijn gebleven en zoveel als mogelijk rust hadden genomen hebben we het aan het einde van de dag nog wel geprobeerd, maar het was eerlijk gezegd een dag om snel te vergeten. Het was jammer omdat we nauwelijks iets konden proberen. Al met al een verloren testdag, we hadden veel kunnen doen.”
Of de duvel er mee speelde, een dag eerder kampte teamgenoot Marini ook al met de nodige fysieke problemen. Maar Mir daarentegen kende maandag een goede eerste testdag.
Joan Mir: “We waren maandag redelijk competitief en we stonden er een stuk dichterbij. Helaas konden we tijdens de tweede dag, om de reeds genoemde redenen, geen stap meer maken. Na de ronden die we maandag op de mediumband redem ik hoge verwachtingen voor de tweede dag met de zachte band – ik wilde hoe dan ook in de 1’51 eindigen. Het is gewoon jammer, we hadden veel dingen willen proberen. We zouden hier nog vier of vijf testdagen nodig hebben, maar het probleem is dat de anderen dan nog beter worden….dus laten we dat maar niet doen (gezegd met een glimlach en een knipoog). Nee zonder gekheid, over het algemeen is de motor beter dan die uit 2023. Het gevoel met de voorkant is veel beter. Hoewel we vergelijkbare problemen hebben, behalen we betere rondetijden. De topsnelheid is beter, weliswaar nog niet fantastisch, maar we zijn sneller als in het verleden. Ook de acceleratie is beter ten opzichte van 2023, maar dat is op dit moment nog wel steeds ons zwakke punt. Door de aerodynamica hebben we minder neiging tot wheelies. De nieuwe kuip zorgt voor meer downforce, dus dat is goed. Wij willen graag beter voorbereid zijn. Tijdens het eerste raceweekend zullen we het niet makkelijk krijgen, helemaal omdat het bekend is het circuit hier niet echt bij de Honda past.”
Of het allemaal nog niet genoeg was kwam Mir aan het einde van de dag ook nog eens te val tijdens een poging om zijn eigen snelste rondetijd nog iets aan te scherpen.
Joan Mir: “Ik wijt deze crash aan mijn fysieke conditie. Ik was op dat moment wel aan het pushen, maar helaas maakte ik aan het einde van de snelste bocht een fout. We weten dat we op dit niveau maar weinig speelruimte hebben, en als je je niet goed voelt dat maak je van dit soort foutjes.”
De komende dagen zal Mir de nodige rust nemen om fysiek te herstellen. Ondertussen zullen de HRC engineers alles in het werk stellen om de volgende stap te maken met de RC213V en deze zo goed als mogelijk te preparen voor het eerste Grand Prix weekend van 2024 op hetzelfde Lusail International Circuit.
Handige links 2024 MotoGP Qatar Official Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.