Joan Mir (P1): ‘Dit is geweldig, deze overwinning kwam op het perfecte moment’

420
Joan Mir - Circuit Ricardo Tormo | foto© Suzuki Racing

Joan Mir behaalde zondagmiddag zijn eerste overwinning in de MotoGP klasse op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Naast deze eerste zege in de koningsklasse zette de Spanjaard ook een belangrijke stap richting het kampioenschap en voerde hij de eerste Suzuki 1-2 aan sinds 1982.

Al weken wordt er gesproken over een mogelijkheid dat Joan Mir wel eens het MotoGP wereldkampioenschap zou kunnen winnen zonder een zege te behalen. De laatste keer dat dat gebeurde was Emilio Alzamora in de 125cc klasse in 1999. Uiteindelijk is aan het einde van het seizoen de wereldtitel het enige dat telt, het behalen van de meeste overwinningen is niet automatisch garantie voor de wereldtitel.







Dat boekje kan nu dicht want Joan Mir heeft zondagmiddag op indrukwekkende en overtuigende wijze laten zien dat hij ook in staat is om een race te winnen in de MotoGP klasse, zelfs al staat het wereldkampioenschap op het spel.

Helemaal uit het niets kwam deze overwinning niet want in de Grand Prix van Styria op de Red Bull Ring had Mir al een grote voorsprong in de race en leek hij op weg naar zijn eerste zege in de koningsklasse. Echter zorgde de crash van Maverick Viñales er toen voor dat de rode vlag werd gezwaaid en de race herstart moest worden.

Mir liet zich niet afleiden en bleef wist race na race op het podium te finishen. Maverick Viñales, Fabio Quartararó en Franco Morbidelli wisten weliswaar races te winnen maar in de volgende race waren ze nergens. Mir was de enige constante factor die constant een groot aantal punten wist te scoren waarmee hij dan ook de leiding in het kampioenschap overnam.

Een aantal journalisten vond dat hij geen waardig kampioen zou zijn zonder een overwinning dit seizoen (wat ons betreft natuurlijk onzin) maar Mir schoof dat meteen aan de kant en liet zich daardoor niet beïnvloeden.

Het afgelopen raceweekend op het Circuit Ricardo Tormo was behoorlijk vreemd want voorafgaand aan de de droge en zonnige zondag hadden de coureurs geen enkele sessie gehad op een volledig droge baan. Hierdoor werd er in de twintig minuten durende warm-up sessie op zondagochtend hard gewerkt om gauw nog even een aantal banden te evalueren en de set-up juist te krijgen voor de race in de middag.

De Suzuki’s leken daar het best in geslaagd want Alex Rins en Joan Mir wisten al vroeg in de race de leiding over te nemen van polesitter Pol Espargaró. De KTM coureur deed er zichtbaar alles aan om de Suzuki coureurs bij te houden maar slaagde daar uiteindelijk niet in. Rins reed lange tijd aan de leiding en voor Mir zou een tweede plaats al meer dan genoeg zijn, met een voorsprong van 27 punten zou hij dan de laatste twee raceweekenden ingaan terwijl directe concurrent Fabio Quartararó al in de eerste ronde de fout in was gegaan en crashte.

Maar Mir wilde meer en maakte dan ook optimaal gebruik van het foutje dat teamgenoot Rins maakte bij het ingaan van bocht 11. Rins schakelde mis en ging daardoor wijd. Mir aarzelde geen seconde en dook aan de binnenkant langszij zijn teamgenoot om zo de leiding over te nemen. Wat Mir vervolgens liet zien was zeer indrukwekkend. Een aantal zeer snelle ronden zorgden ervoor dat hij een gaatje wist te slaan richting Rins waarna hij uiteindelijk foutloos bleef en voor het eerst in zijn carrière als winnaar over de finish kwam in een MotoGP race.

Het was de eerste 1-2 voor Suzuki in de koningsklasse sinds 1982. Op Hockenheim won Randy Mamola toen voor Virginio Ferrari.

Joan Mir: “Ik voel me geweldig, we hebben eindelijk een overwinning behaald en deze kwam op een perfect moment. In Oostenrijk had ik ook al kunnen winnen maar dat werd uiteindelijk toch niet onze dag, vandaag was dat wel het geval. Ik ben heel blij maar eigenlijk was ik dat voor de race ook al want we hebben echt een heel sterk weekend gehad.

Eerlijk gezegd was het een moeilijke periode. In het kampioenschap waren de verschillen steeds kleiner en we moesten steeds de keuze maken tussen risico nemen of een resultaat behalen. Vandaag werkte de machine heel goed, ik wist dat ik hiermee kon winnen en ik heb de kans dan ook gegrepen. Ik ben zo blij, naar meer kan ik niet vragen. Ik ben heel blij voor Suzuki met deze 1-2. Ik het begin van het seizoen was dit lastig voor te stellen maar we hebben het gered. Nu is het zaak om volgend weekend op deze voet verder te gaan en voor het kampioenschap staan we er in ieder geval goed voor.

Dit weekend was voor mij zonder twijfel het beste weekend van het jaar. Het was heel lastig om in alle verschillende omstandigheden snel te zijn. Op vrijdag vond ik het niet makkelijk op de natte baan in de ochtend en ‘s middags op een droge baan maar met nog veel natte plekken. Het was moeilijk om de juiste set-up te vinden maar het team heeft heel hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Op zaterdag hebben we de machine volledig veranderd en in alle omstandigheden voelde het goed aan.

In de warm-up was het voor het eerst compleet droog en ik merkte dat ik een super goed gevoel had met de GSX-RR. Ik dacht er stiekem al aan dat vandaag wel eens de dag kon zijn dat ik mijn eerste overwinning zou behalen.

Nu moeten we, meer dan ooit, heel slim zijn. We hebben een comfortabele voorsprong in het kampioenschap maar het is nog niet gedaan. De volgende race zal cruciaal zijn en ik denk dat we een goede kans hebben want de machine was vandaag heel goed. Als ik me net zoals vandaag voel zal ik weer voor de overwinning gaan. Mocht het gebeuren dat we toch wat problemen hebben of dat de banden niet helemaal goed aanvoelen dan moeten we gewoon een zo goed mogelijk resultaat behalen. Dan zien we op zondag wel weer waar we staan.”

Toen later in de persconferentie aan Joan Mir werd gevraagd hoe hij omging met de druk had de Spanjaard daar een heel mooi antwoord op. Hij vertelde dat hij, als MotoGP coureur, niets te klagen heeft want het is zijn werk om te racen, niets meer niets minder. De echte druk is bij de mensen die het momenteel moeilijk hebben vanwege de wereldwijde pandemie en die daardoor de huur niet kunnen betalen of problemen hebben om eten op tafel te zetten. Zie hieronder het fragment:

Komend weekend wordt er op nieuw een Grand Prix verreden op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Met een voorsprong van 37 punten in het kampioenschap richting Fabio Quartararó en Team Suzuki Ecstar teamgenoot Alex Rins heeft Joan Mir zijn eerste mogelijkheid om de MotoGP wereldtitel in de wacht te slepen. Als Mir op het podium finisht heeft is hij sowieso kampioen, ongeacht het resultaat van zijn twee directe concurrenten.

 

Handige links Gran Premio de Europa 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App