HomeMotoGPMotoGPJoan Mir: “Ondanks een top tien klassering was het een frustrerende Argentijnse...

Joan Mir: “Ondanks een top tien klassering was het een frustrerende Argentijnse race”

Tijdens de tweede Grand Prix van het seizoen in Argentinië mocht Johann Zarco zondag vanaf de eerste startrij aan de race beginnen om vervolgens als zesde de finish passeren. Maar naast de Castrol Honda LCR coureur wist ook het Honda HRC Castrol duo Joan Mir (9e) en Luca Marini (10e) binnen de top tien te finishen. Een flinke progressie voor de Honda coureurs in vergelijking met een jaar geleden, maar ondanks dat er vertrouwen is voor de toekomst komt de RC213V volgens Joan Mir op dit moment nog steeds tekort op de langere rechte stukken.

Het zal niemand ontgaan zijn tijdens de eerste twee Grand Prix weekenden in Thailand en Argentinië dat de Honda coureurs aanzienlijk beter presteerden in vergelijking met het voorgaande seizoen. In Termas de Rio Hondo was Johann Zarco absoluut de best presterende Honda coureur met een derde startplaats en een vierde en zesde plaats in respectievelijk de Sprint en race.




Ondanks dat Zarco voor zondag in Termas de Rio Hondo zijn zinnen had gezet op een podiumklassering, in de laatste ronde de vijfde plaats aan Fabio Di Giannantonio moest laten en genoegen moest nemen met de zesde plaats was de Fransman na afloop van het Argentijnse weekend wel een tevreden man.

Anders was dat voor zijn merkgenoten van het officiële Honda MotoGP fabrieksteam. Joan Mir eindigde zaterdag tijdens de Sprint op het Argentijnse circuit als achtste gevolgd door een negende plaats op zondag in de race terwijl Luca Marini een respectievelijk dertiende en tiende plaats wist te scoren tijdens het tweede Grand Prix weekend van het seizoen. Het tweetal moest dus duidelijk hun meerdere erkennen in hun merkgenoot en coureur van een Independent Team.

Mir stak na afloop van het weekend in Termas de Rio Hondo dan ook niet onder stoelen en banken dat hij niet tevreden was met het eindresultaat. De Spanjaard was van mening dat hij het potentieel had om het beter te doen maar dat hij gehinderd werd door de beperking van zijn RC213V.

Joan Mir: “Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar afgelopen zondag was het misschien wel één van de meest frustrerende race uit mijn carrière. Het was de hele race een kwestie van het sparen van mijn banden. Ik zat weliswaar in een groep waarin de situatie goed onder controle kon houden. Ik voelde me op mijn gemak achter Binder, ik kon mijn eigen tempo vasthouden en gelijktijdig de banden sparen. Maar op het moment dat het moest gebeuren en het erom ging werd ik elke keer op het rechte stuk voorbijgereden. Ik probeerde mijn positie te verdedigen door later te remmen. Dat ging even goed maar in de tiende ronde al werd mijn voorband te warm er oververhit. Dan weet je het al, dan wordt het remmen steeds lastiger. Het duurde dan ook niet lang of kon ik me niet meer verdedigen, noch op het rechte stuk, noch bij het remmen. Ik ging zo’n beetje wijd in alle remzones. Ik verloor ongeveer vier seconden en ik begon te vertragen om de voorband af te laten koelen. Dat lukte en ik slaagde er vervolgens in om de groep te achterhalen en ik denk dan ook dat ik sneller was dan de anderen, maar meer kon ik niet doen ik deze race. Door dit alles werd het een race vol met frustraties.”

De 2020 MotoGP wereldkampioen heeft ondanks alles vertrouwen voor de toekomst, maar op dit moment komt de RC213V in zijn ogen nog duidelijk tekort.

Joan Mir: “We weten dat we op dit moment nog niet de motor hebben om onze posities te verdedigen, maar in deze race reed ik in een groep met twee KTM’s, een Aprilia en een Ducati en geen Yamaha; het waren de snellere motoren van het veld waar ik tussen reed. Het is frustrerend en veelbelovend tegelijk, want ik heb ook veel positieve dingen gezien in deze tweede race van het seizoen. Ik heb de banden goed weten te managen en we waren aan het einde van de race competitief: dat is niet makkelijk. We hebben het in mijn ogen dan ook goed gedaan, maar op dit moment ben ik zeker nog niet tevreden.”

Vanzelfsprekend Mir wil graag strijden voor betere posities, maar op dit moment moet hij het glas halfvol zien. Honda werkt hard, de RC213V heeft al veel progressie weten te boeken in vergelijking met 2024. Het afgelopen seizoen was het voor de Honda coureurs vaak al knokken om WK-punten te scoren en de eindstreep te halen in de races. De vooruitzichten zijn dan ook duidelijk anders dan een jaar geleden.

Over een week krijgen Mir en zijn Honda collega’s een nieuwe kans, en wel tijdens de Red Bull Grand Prix of the Americas die in het weekend van 28 t/m 30 maart wordt verreden en na Thailand, Argentinië het derde Grand Prix weekend is van de 2025 MotoGP kalender.



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Gran Premio YPF Energía de Argentina

Link: Waar te volgen op TV



02 – MotoGP Argentinië 2025
14:40 - 14:50
MotoGP
Warm up
16:00 - 16:40
Moto3
Race
17:15 - 17:55
Moto2
Race
19:00 - 19:40
MotoGP
Race


 



  • Zonta van den Goorbergh
  • Ducati Lenovo Team
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP podium
  • MotoGP race
  • Marc Márquez
  • Marc Márquez
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Marc Márquez
  • Sprint Top3
  • Collin Veijer
  • Alex Marquez
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez
  • Collin Veijer
  • Manuel Gonzalez
  • David Almansa
  • Collin Veijer
  • Miguel Oliveira
  • Pedro Acosta
  • Somkiat Chantra
  • Marco Bezzecchi
  • Maverick Vinales
  • Johann Zarco
  • Luca Marini
  • Brad Binder
  • Alex Marquez
  • Joan Mir
  • Francesco Bagnaia
  • Fermin Aldeguer
  • Ai Ogura
  • Raul Fernandez
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Di Giannantonio
  • Alex Rins
  • Enea Bastianini
  • Marc Márquez

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig