De MotoGP transfermolen kreeg donderdagmiddag op Circuit de Barcelona-Catalunya ineens een zwieper met het nieuws dat Fabio Quartararo en Yamaha ook de komende twee seizoen blijven samenwerken. Hoe zit het bij de andere MotoGP fabrieksteams, wanneer worden de volgende knopen doorgehakt?
In Mugello verlengden Aleix Espargaró en Maverick Viñales hun contract bij Aprilia, aan de vooravond van de Gran Premi Monster Energy de Catalunya maakten Yamaha en Fabio Quartararo bekend dat men ook de komende twee seizoenen zal samenwerken. De verwachting is dat Ducati de komende dagen bekend zal maken wie in 2023 de teamgenoot gaat worden van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team.
We kunnen er nu dus van uitgaan dat alle kopmannen binnen vijf MotoGP fabrieksteams bekend zijn. Immers ook Marc Marquez (Honda) en Brad Binder (KTM) hebben een overeenkomst voor 2023 op zak. Bij Aprilia en Yamaha zijn inmiddels zelfs beide fabriekscoureurs bekend, dit omdat Franco Morbidelli nog een doorlopend contract tot aan het einde van 2023 in the pocket heeft.
De verwachting is dat Ducati de komende dagen de knoop zal doorhakken voor de nog in te vullen tweede plaats binnen het Ducati fabrieksteam – een positie die ongetwijfeld zal worden ingenomen door één van de huidige MotoGP coureurs binnen de Ducati familie. De grote vraag is echter wie de tweede zitjes in zullen gaan nemen binnen de nog twee resterende fabrieksteams, te weten Honda en KTM.
Wat betreft Honda. Het is geen geheim meer dat een langer verblijf van Pol Espargaró binnen het Repsol Honda Team hoogst onzeker is. Het is tevens geen geheim meer dat 2020 MotoGP wereldkampioen één van de belangrijkste kandidaten is om na dit seizoen de plaats van zijn landgenoot over te gaan nemen. De huidige Team Suzuki Ecstar coureur kon donderdagmiddag op Circuit de Barcelona – Catalunya op de nodige vragen rekenen van de media aangaande zijn toekomst. Mir was echter niet heel erg spraakzaam en ontweek nagenoeg alle vragen aangaande dit onderwerp.
Joan Mir: “Ik zou graag snel nieuws willen, maar ik weet niet wanneer het zal zijn. Ik sta open voor alle vragen, maar ik weet het simpelweg niet. Ik ken niemand die meer wil weten dan ik. Het is moeilijk, dit jaar was om vele redenen bijzonder moeilijk. Op dit moment moeten we gewoon zo doorgaan. Ik zou graag al meer zekerheid hebben, ik heb het zoals gezegd nog niet maar ik zou het wel willen.
Natuurlijk viel ook de naam Honda, op deze vragen wilde Mir geen enkel antwoord geven, zelfs niet op de vraag hoe hij aankijkt tegen de huidige ontwikkeling van de RC213V.
Joan Mir: “Wie zegt dat ik een aanbieding op zak heb van Honda? Ook wat betreft de ontwikkelingen. Ik ga daar ook geen antwoord op geven, anders ontstaan er moeilijkheden.”
De enige vraag waar Mir donderdagmiddag wel op in wilde gaan was de bekendmaking van Yamaha en Quartararo en de mogelijke versnelling die deze deal zal hebben op de rijdersmarkt binnen de MotoGP.
Joan Mir: “Ik denk dat iedereen deze deal wel had verwacht. Dit was dus niet echt iets nieuws, tenminste niet voor mij. Ik weet dat Fabio gelukkig en tevreden is bij Yamaha en Yamaha is net zo gelukkig met hem. Natuurlijk hebben ze problemen, net als iedereen. Maar ze staan regelmatig op het podium. Ik had het wel verwacht – en Fabio verdient het daarnaast ook nog eens.”
Maar goed, weinig tot geen nieuws dus wat betreft de tweede rijder binnen het Repsol Honda Team. Saillant detail is echter wel dat uitgerekend Pol Espargaró één van de drie namen is die genoemd worden bij KTM. Alex Rins, Jack Miller en ook Pol Espargaró lijken de drie kandidaten die hoog op het verlanglijstje staan bij de Oostenrijkse motorenfabrikant. De grote vraag is echter hoeveel plaatsen KTM beschikbaar heeft. De eerste speldenprik werd in Mugello al wel uitgedeeld door KTM-baas Pit Beirer. De Oostenrijker heeft in Italië huidig KTM-fabriekscoureur Miguel Oliveira een voorstel gedaan voor een langer verblijf bij KTM, maar dan niet als teamgenoot van Brad Binder in het officiële KTM-fabrieksteam maar bij Tech3 KTM Factory Racing. Inmiddels heeft de Portugees echter al wel aangegeven dit aanbod niet te zullen accepteren.
Hieruit kunnen we echter wel twee dingen op uitmaken, ten eerste dat KTM een plaats binnen Red Bull KTM Factory Racing wil creëren voor één van de drie genoemde coureurs. Ten tweede dat er in 2023 ook een plaats is binnen het tweede team, het team waar momenteel Raul Fernandez en Remy Gardner actief zijn.
Nu weten we inmiddels dat Fernandez niet echt op zijn plaats is binnen KTM en het liefst ergen anders naar toe zou willen en dat ook Remy Gardner zich de afgelopen dagen al een aantal keren heeft laten ontvallen dat hij inmiddels – net als Takaaki Nakagami overigens – zijn ogen gericht heeft naar een mogelijke overstap naar het FIM Superbike World Championship.
Gaat KTM het dan zo rigoureus aanpakken en zowel Miller, Pol Espargaró als ook Rins voor 2023 binnenhalen? Het zou zo maar eens kunnen, ze zijn ertoe in staat. Eén ding is dan echter wel zeker…..mocht dit het geval zijn dan staat de deur voor Joan Mir bij Honda ineens wel wagenwijd open.
Wordt vervolgd…..
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter