Joan Mir moet na het stoppen van Suzuki voor het 2023 MotoGP seizoen op zoek naar een nieuwe werkgever. De 2020 MotoGP wereldkampioen wordt al enige tijd in verband gebracht met een mogelijke overstap naar Honda. Een overeenkomst is er echter nog steeds niet, maar een plan B heeft de Spanjaard niet.
De MotoGP transfermolen heeft sinds het moment dat Suzuki bekendmaakte na dit seizoen als fabrikant uit de MotoGP te stappen een flinke wending gekregen. Twee extra beschikbare coureurs te weten Joan Mir en Alex Rins, en zoals het nu lijkt twee startplaatsen minder. Naast deze nieuwe situatie spelen ook de huidige economische situatie een belangrijke rol aangaande de nieuwe rijderscontracten in de koningsklasse. Met name de corona pandemie van de afgelopen twee jaar en de huidige oorlogssituatie in de Oekraïne zorgen er voor dat veel fabrikanten en teams flink moeten snijden in hun kosten. Deze situatie heeft zeker ook gevolgen voor de salarissen waarbij met name de coureurs die nu een nieuw contract af moeten zien te dwingen flink water bij de wijn zullen moeten doen.
Eén van de coureurs die hoogstwaarschijnlijk flink water bij de wijn zal moeten doen is 2020 MotoGP wereldkampioen Joan Mir. Ondanks dat de Spanjaard al geruime tijd in verband wordt gebracht met een mogelijke overstap naar Honda, waar hij binnen het Repsol Honda Team de nieuwe teamgenoot moet gaan worden van niemand minder dan achtvoudig wereldkampioen Marc Marquez, is er nog steeds geen witte rook en sprake van een getekende overeenkomst. Het spel tussen Mir’s persoonlijk manager Paco Sanchez en Honda teammanager Alberto Puig wordt hard gespeeld. Zo zijn er geluiden dat Mir een contract kan tekenen bij Honda maar alleen als hij genoegen neemt met de helft van zijn huidige salaris bij Suzuki.
Paco Sanchez: “Dit jaar bevinden we ons in een compleet andere situatie, mede vanwege het besluit van Suzuki om na dit seizoen de MotoGP te verlaten. Het is iets dat we niet hadden verwacht maar het heeft wel een revolutie teweeggebracht op de rijdersmarkt. We bereiken alarmerende niveaus als we kijken naar de salarissen van de MotoGP sterren.”
In een interview met het TR MotoGP YouTube-kanaal liet dezelfde Sanchez weten dat de huidige onzekerheid Mir zeker parten speelt. Niet alleen de onzekerheid over een nieuw contract, ook de huidige situatie in de Team Suzuki Ecstar pitbox werkt zeker niet mee. De sfeer binnen het team is duidelijk veranderd sinds eenieder op de hoogte is van het feit dat men na dit seizoen op zoek zal moeten naar een nieuwe werkgever en dat het Grand Prix weekend in november in Valencia het einde van een tijdperk zal zijn.
Paco Sanchez: “Ze zijn niet 100% gemotiveerd meer, ze hebben niet meer die teamgeest zoals we dat gewend waren. Davide Brivio kon destijds heel goed met de verschillende belangen en ego’s omgaan, waardoor dit team een geweldige familie was. Sinds de bekendmaking is dit verloren gegaan, en is het duidelijk geen eenheid en familie meer.”
De op Mallorca geboren en getogen coureur zal waarschijnlijk pas tevreden zijn als hij het nieuwe contract voor 2023 heeft getekend. Mocht de deal mislukken dan sluit Sanchez een sabbatical niet uit wachtend op betere tijden, aangezien sommige contracten aan het einde van het MotoGP-seizoen 2023 aflopen.
Paco Sanchez: “Joan is er nog steeds van overtuigd dat alles goedkomt, maar niet ten koste van alles. Hij is op de hoogte van de huidige situatie en moeilijkheden. Honda is momenteel de enige partij waar we mee in gesprek zijn. Als we er niet uitkomen met Honda dan blijft Joan een jaar thuis, we hebben namelijk geen plan B.”
Naast Mir wordt ook huidig Suzuki teamgenoot Rins in verband gebracht met een mogelijke overstap naar Honda. Rins zal zo goed als zeker in 2023 uit gaan komen voor LCR Honda. Mochten Mir en zijn manager voet bij stuk houden en niet voldoende water bij de wijn willen doen dan schijnt Honda zijn zinnen te gaan zetten op huidig Moto2 coureur Pedro Acosta, dit ondanks dat dit eigenlijk een jaar te vroeg komt. Zover zal het waarschijnlijk niet komen, want ook Sanchez weet dat als Mir een jaartje er tussenuit gaat dat het geen makkelijke opgave zal zijn om vervolgens in 2024 op topniveau terug te keren in het huidige zeer competitieve MotoGP startveld.
Handige links Motul TT Assen 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter