Takaaki Nakagami heeft donderdag tijdens de eerste dag van de tweedaagse Jerez MotoGP Official Test de snelste rondetijd op de klok gezet. De Honda coureur was het snelst van de dag voor Johann Zarco en Enea Bastianini.
Donderdagochtend om 10:00 uur gingen op Circuito de Jerez – Angel Nieto de lichten op groen voor de allereerste MotoGP wintertest ter voorbereiding op het 2022 seizoen. Maar liefst negenentwintig namen waren er op de tijdlijst te zien, de reguliere MotoGP coureurs vergezeld door een flink aantal MotoGP testcoureurs. Van de aanwezige coureurs kwamen Stefan Bradl (Honda MotoGP testcoureur) en Dani Pedrosa (KTM MotoGP testcoureur) echter tijdens deze eerste dag nog niet in actie. Laatstgenoemd tweetal kreeg vandaag een rustdag, dit nadat zij eerder deze week al de nodige testkilometers hadden gereden tijdens een privé test.
Nadat de actie op de baan niet meteen om 10:00 uur begon en een groot aantal coureurs het mede vanwege de stevige wind ook al ruim voor het sluiten van de acht uur durende sessie voor gezien hielden was het uiteindelijk Takaaki Nakagami die bij het vallen van de vlag de tijdlijst aanvoerde. De LCR Honda Team Idemitsu coureur noteerde een snelste ronde van 1’37.313 en was daarmee het snelst voor Johann Zarco en Enea Bastianini die gedurende de middag lange tijd de tijdlijst had aangevoerd.
Francesco Bagnaia sloot de eerste dag af met de vierde rondetijd achter zijn naam voor Maverick Viñales, Alex Rins, Franco Morbidelli, Jack Miller, Fabio Quartararo en Brad Binder.
Zoals we eerder dit jaar al zagen, heeft Honda een gloednieuwe motor voor 2022 ontwikkeld. Het belangrijkste nieuws voor HRC op dag 1 was echter de aanwezigheid van Pol Espargaró (Repsol Honda Team) na zijn zware crash tijdens de Grand Prix in Valencia. De Spanjaard was fit genoeg om tijdens deze test in Jerez te gaan rijden, wat van vitaal belang was omdat Marc Marquez (Repsol Honda Team) ook al afwezig is. Zo zagen we HRC’s nieuwe RC213V donderdag in actie. Het is de enige machine tijdens de test die er volledig nieuw uitziet, terwijl alle andere fabrikanten variaties en aanpassingen hebben van wat we in 2021 hebben gezien. Motor, chassis, aerodynamica, luchtinlaat… noem maar op. HRC heeft onvermoeibaar hard doorgewerkt om een compleet nieuwe machine op de markt te brengen.
Zowel Taakaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) als ook Alex Marquez (LCR Honda Castrol) testten de nieuwe motor gedurende deze eerste dag. Beide rijders reden zowel op de 2021- als de 2022-machine, belangrijk om te vergelijken hoe de twee aanvoelen en hoe de nieuwe onderdelen in vergelijking daarmee aanvoelen. Beiden waren ook ongelooflijk druk: Marquez legde 75 ronden af, waarbij snelste man Nakagami 68 ronden reed. Pol Espargaró legde 45 ronden af en eindigde als dertiende op de tijdlijst. Marquez eindigde de dag als zestiende.
Ondertussen heeft regerend constructeurskampioen Ducati nu acht Desmosedicis rondrijden in de MotoGP. Team Gresini Racing MotoGP debuteerde met Enea Bastianini en nieuwkomer Fabio Di Giannantonio en het VR46 Racing Team begon hun koningsklasse avontuur met Luca Marini en nieuwkomer Marco Bezzecchi. Marini was de eerste rijder die donderdagochtend de pitstraat uitreed. Zowel hij als zijn Italiaanse collega Bastianini kregen de GP21 Ducati ter beschikking- net als Diggia, terwijl Bezzecchi zijn eerst ronden reed op een GP19.
Motoren zijn een grote prioriteit voor de fabriek in Bologna in Jerez, zoals dat voor iedere fabrikant het geval is in de aanloop naar de winterstop. Fabrieksduo Francesco Bagnaia en Ducati Lenovo Team teamgenoot Jack Miller hadden ieder een nieuwe motor om te testen volgens Ducati Corse General Manager Gigi Dall’Igna, terwijl Pramac Racing’s Johann Zarco en 2021 Rookie of the Year Jorge Martin er één hadden om te proberen.
Ducati debuteerde met een nieuwe, langere uitlaat op dag 1 binnen het fabrieksteam terwijl Martin een aantal kleinere, meer ingewikkelde onderdelen testte, waaronder aero covers op de voorvork. Bastianini had enkele nieuwe delen- de onderste inlaten op de zijkuipen – op zijn GP21 machine, terwijl teamgenoot Di Giannantonio er zonder reed. Daarnaast had het merk uit Bologna andere kuipdelen, een nieuwe luchtinlaat en, schijnbaar, een nieuw holeshot apparaat. Genoeg spullen om te testen dus binnen de Ducati gelederen.
Zarco, Bastianini en Bagnaia eindigden binnen de top vier tijdens de eerste dag, terwijl Zarco de op een na meeste ronden reed van iedereen op donderdag – 78 maar liefst. Pecco was tevreden over hoe zijn dag verliep, de nummer twee van 2021 gaf toe dat hij en het team iets hebben gevonden om competitiever te zijn op gebruikte banden… dus de rest moet oppassen. Miller, Marini en Martin finishten op minder dan een seconde van Nakagami’s snelste tijd van de dag, maar dat is niet waar iedereen zich tijdens de test op zal concentreren. Het draait allemaal om testen, testen en nog eens testen en voor de debutanten staan deze twee dagen in het teken van het vertrouwd raken met hun nieuwe MotoGP machines. Di Giannantonio finishte met 2,3 seconden achterstand op Nakagami, terwijl Bezzecchi 3,4 seconden verwijderd was van de eerste plaats.
Het Aprilia-contingent werd op de tijdlijst aangevoerd door Maverick Viñales (Aprilia Racing), want de fabrikant uit Noale begint aan een nieuw tijdperk in 2022 als officieel fabrieksteam. De Spanjaard reed 72 ronden, nadat hij eerder deze week dankzij de concessies van Aprilia ook al in Jerez had getest. De afstelling was een belangrijk aandachtspunt, inclusief het vervangen van de voorvorkveren, terwijl de nummer 12 zich blijft aanpassen aan de voor hem nog steeds nieuwe V4.
Teamgenoot Aleix Espargaró begon ook op de motor van de GP van Valencia, en toen de nummer 41 later op de dag op de nieuwe motor wegreed, kwam hij ten val in bocht 3, wat zorgde voor een rode vlag situatie. Aprilia testrijder Lorenzo Savadori had de nieuwe motor van de Noale fabriek in zijn pibox. De Italiaan reed 34 ronden ondanks een crash in Turn 1. Alle rijders testten de kleinere vleugels die Savadori al eerder gebruikte. Er werd ook een nieuwe uitlaat gespot op de Noale machines, hoewel naar verluidt nog geen van de rijders de 2022 motor heeft uitgeprobeerd.
Bij Suzuki, Team Suzuki Ecstar’s Alex Rins was de snelste Hamamatsu machine op Dag 1, hij eindigde de dag op P6 terwijl teamgenoot en 2020 wereldkampioen Joan Mir zijn naam na afloop als veertiende op de lijst zag staan. Suzuki MotoGP testrijders Sylvain Guintoli en Takuya Tsuda kwamen tijdens deze eerste testdag ook in actie. Er was ook een nieuwe achterbrug vanuit de Hamamatsu-fabriek meegenomen. Op vrijdag zal ernaar verluidt een nieuwe Suzuki kuip op de baan te zien zijn, zoals bevestigd door Rins.
Voor Yamaha was het Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) die op de zevende plaats het snelst was, met teamgenoot en regerend wereldkampioen Fabio Quartararo op P9. De Italiaan legde 56 ronden af en de Fransman een serieuze reeks van 73.
Quartararo zei dat ze dezelfde machine hadden getest als tijdens de test eerder dit jaar in Misano, een nieuwe swingarm en nieuwe anti-wheelie elektronica, en dat ze ook een aantal back-to-back tests hadden gedaan met de 2021 machine. Een nieuw chassis was er ook te zien donderdag.
Andrea Dovizioso (WithU Yamaha RNF MotoGP Team) reed de nodige ronden op de 2021 Yamaha, nadat hij tot nu toe dit seizoen steeds op de 2019 machine had gereden tijdens zijn terugkeer in de koningklasse. Ondertussen concentreerde zijn nieuwe teamgenoot Darryn Binder zich op zijn gewenning aan de MotoGP, nu hij officieel de overstap heeft gemaakt van de Moto3 naar de MotoGP. De Zuid-Afrikaanse debutant reed 49 ronden en het ging hem daarbij alleen maar om de gewenning en het onder de knie krijgen van de enorme stap vanuit de lichtste klasse van het kampioenschap.
Het belangrijkste ontwikkelingswerk voor KTM is te danken aan het inmiddels meer ervaren duo van Brad Binder en Miguel Oliveira, terwijl Tech 3 de vanuit de Moto2 klasse overgekomen Remy Gardner en Raul Fernandez verwelkomde. Binder was met 56 ronden de beste Oostenrijker op de tijdlijst, terwijl Oliveira na 74 ronden op de zeventiende plaats eindigde. Ook testrijder Mika Kallio was van de partij, nadat MotoGP legende Dani Pedrosa al hard aan het werk was voordat de officiële test van start ging en deze eerste dag rust kreeg.
Official Results: 2022_JEREZ_MotoGP_OFFICIAL_TEST_Day1
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter