Onlangs werd bekend dat Bo Bendsneyder ook komend seizoen in de kleuren van NTS RW Racing GP actief zal zijn in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Tevens werd bekend dat er binnen het enige Nederlandse Grand Prix Team de nodige interne veranderingen plaats gaan vinden, iets dat vooralsnog niet zonder slag of stoot gaat, zo blijkt dit weekend tijdens de Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini.
NTS RW Racing GP weet zich de laatste jaren als enige Nederlandse Grand Prix Team staande te houden binnen het MotoGP wereldkampioenschap, iets waar we als Nederlandse motorsportfans trots op zouden moeten zijn. Dat teameigenaar Roelof Waninge en teammanager Jarno Janssen voorafgaand aan dit seizoen ook nog eens heel ver hun nek uit durfden te steken om Nederlander Bo Bendsneyder de kans te geven zijn carrière als Grand Prix coureur voort te kunnen zetten dwingt respect af.
In februari van dit jaar tijdens de Motorbeurs Utrecht werd de Nederlandse combinatie aan de media en de Nederlandse motorsportfans gepresenteerd tijdens een drukbezochte teampresentatie. De verwachtingen waren vooraf hooggespannen, constante klasseringen tussen de top tien en top vijftien met regelmatig een uitschieter binnen de top tien zouden tot de mogelijkheden behoren. Dit alles ingegeven door een aantal sterke optredens van Bendsneyder tijdens de wintertesten.
Tijdens deze persconferentie werd tevens bekend gemaakt dat er sprake was van een tweejarige deal, een deal waarmee Bendsneyder voor de seizoenen 2019 en 2020 verzekerd zou zijn van een startplaats in de middenklasse van het MotoGP wereldkampioenschap.
Opgelucht werd er ademgehaald, met name door een groot aantal partijen die in de maanden voorafgaand aan de teampresentatie zich ingezet hadden om deze deal mogelijk te maken. Dat het sportief allemaal geen gemakkelijke opgave zou worden dat moge ook duidelijk zijn. Zoals bekend ging RW Racing GP voorafgaand aan het seizoen 2018 een samenwerking aan met chassisfabrikant NTS, een samenwerking waarin zij het ontwikkeling – en fabrieksteam werden voor de Japanse framebouwer. Een fantastisch nieuw project waarmee ook de toekomst van het enige Nederlandse Grand Prix Team voor de komende drie seizoenen veiliggesteld werd. Dat het project aan de andere kant ook risico’s met zich mee zou brengen was voor alle partijen vooraf ook duidelijk.
Een nieuw project, geen gezamenlijke data, een Nederlands team, een Nederlandse coureur, veel belangen……kortom een moeilijk en niet makkelijk te managen proces. Als dan de prestaties ook nog eens achter blijven bij de vooraf gestelde verwachtingen…….ja dan wordt het er allemaal niet makkelijker op.
Inmiddels zijn we dit weekend bezig aan de dertiende Grand Prix van het seizoen, heeft het team afscheid genomen van Steven Odendaal, wordt zijn plaats dit weekend eenmalig ingenomen door de Italiaan Simone Corsi waarna Jesko Raffin het team de rest van dit seizoen en in 2020 komt versterken, heeft men – ondanks een clausule in het contract – besloten om de overeenkomst met Bendsneyder gewoon zoals vooraf afgesproken in 2019 te continueren en is men intern bezig met een soort van herstructurering waarbij er een aantal personele verschuivingen binnen het team plaats zullen vinden.
Jarno Janssen: “Het klopt dat we na Silverstone een aantal wijzigingen hebben doorgevoerd binnen het team en afscheid hebben genomen van Steven. We hebben van alles geprobeerd maar kwamen samen tot de conclusie dat we te ver uit elkaar zaten, de resultaten er niet kwamen en besloten om vroegtijdig uit elkaar te gaan. Wat betreft Bo hadden we een clausule in het contract dat zodra hij na de race in Silverstone niet bij de eerste vijftien zou staan in de tussenstand dat we dan de mogelijkheid zouden hebben om na het eerste jaar niet met elkaar verder te gaan. We hebben ondanks dat dit het geval is toch besloten om met elkaar verder te gaan. Ik ben daar echt heel blij mee, simpelweg omdat ik denk dat we daar goed aan doen. De prestaties zijn op dit moment dan wel iets minder maar dat wil niet zeggen dat je dan meteen het vertrouwen in elkaar moet verliezen. We moeten daarbij niet alleen naar Bo kijken, ook binnen het team moet alles goed functioneren en moet ik een groep mensen zien te formeren die goed met elkaar samen kan werken en de juiste poppetjes op de juiste plaats zien te krijgen. We hebben besloten om op dit moment een aantal interne wijzigingen door te voeren, wijzigingen die niet bij iedereen goed zijn gevallen. Het is ook geen geheim dat Hans Spaan er dit weekend niet bij is, ja het klopt dat dit te maken heeft met de wijzigingen zoals we die door willen voeren. Hans kan zich daar voorlopig nog niet in vinden en daar gaan we de komende week met hem verder over praten.”
De ondernemers onder ons weten als geen ander dat een dergelijk verandering proces binnen een organisatie altijd spanningen met zich mee brengt. Niets is makkelijker om het gewoon te blijven doen als het altijd was, kreten als vroeger deden we het ook altijd zo zijn veel gehoorde uitspraken in dergelijke processen. Echter in een normaal bedrijf kun je dit soort processen in alle rust uitvoeren, echter als je zoals NTS RW Racing GP actief bent als bedrijf (team) in het MotoGP wereldkampioenschap dan lig je nu eenmaal onder een vergrootglas en zijn er vele ogen op je gericht. Als een persoon en bekende naam als Hans Spaan er dan een weekend niet bij is dan krijg je al snel de wildste geruchten. Laten we het er maar op houden dat ook in dit geval de soep niet zo heet wordt gegeten dan deze wordt opgediend……..
Handige links Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App