Jack Miller kwalificeerde zich zaterdagmiddag in Silverstone als derde voor de zondagmiddag te verrijden MotoGP race van de GoPro British Grand Prix. Wat was het geheim van de Australiër die een jaar geleden nog zoveel problemen kende op het Britse circuit en dit keer de best gekwalificeerde Ducati coureur werd.
In een bijzonder spannende MotoGP kwalificatie van de GoPro British Grand Prix kwalificeerde Jack Miller zich zaterdagmiddag in de schaduw van Marc Marquez en Valentino Rossi op een meer dan verdienstelijke derde plaats.
Geheel vanzelf ging het echter allemaal niet voor de Pramac Racing coureur die tijdens de derde vrije training nog met een vervelend technisch probleem te kampen had. Na gebruikt te moeten maken van zijn tweede machine sloeg het noodlot wederom toe in de vierde vrije training waardoor er van een ideale voorbereiding op de belangrijke Q2 – waarvoor hij zich ondanks de tegenslagen wel rechtstreeks geplaatst had – geen sprake was.
De Australiër liet zich er echter niet door uit het veld slaan en sloeg vervolgens in de kwalificatie op het juiste moment toe. In zijn laatste run vond de Ducati de juiste slipstream achter Valentino Rossi en Marc Marquez. Even leek het er vervolgens nog op dat Miller voor een daverende verrassing ging zorgen en de pole voor zich op zou gaan eisen maar in de laatste sector moest hij toch zijn meerdere erkennen en eindigde hij als derde.
Jack Miller: “In de derde vrije training kreeg ik te maken met een technisch probleem, maar dankzij de hulp van de marshals kwam ik snel weer terug in de pits. Ik gebruikte op dat moment de zachte achterband omdat ik de medium band sinds de FP1 niet meer had geprobeerd. Maar toen ik naar buiten ging en de problemen met de motor begonnen, moest ik de motor in het grind parkeren. Daarna moest ik zo snel mogelijk terug naar de pits, maar helaas is dat hier een heel lange weg. De marshals hielpen me uit de problemen, twee keer zelfs, en brachten ze me snel terug naar de pits. Sommige van deze jongens hebben vandaag het ronderecord aangevallen, dat is zeker… Toen ik vervolgens op de reservefiets de baan opging, zat er een ouder chassis in, dat goed werkte, hoewel ik deze motor sinds de Brno-test niet meer heb gebruikt. Desalniettemin wist ik vrij mijn snelste tijd te rijden. Vanmiddag tijdens FP4 kon ik niet zoveel ronden rijden als ik had gehoopt, dit omdat er weer een technisch probleem was en ik moest wachten de kapotte motor terug in de pits was. Vervolgens moesten we op de harde achterband naar buiten. Tijdens de kwalificatie was het een vermakelijke situatie toen ik achter Marc en Valentino zat. Ik wist dat Marc de pole wilde, hij stond op dat moment tweede en daar houdt hij niet van. Dus ik wist dat hij nog een ronde alles zou geven. Ik zat er achter en ik kon er gelukkig van profiteren. In vergelijking met vorig jaar is dit een hele andere situatie. Tot nu toe moest je bang zijn dat je tanden eruit zouden vallen door al het gestuiter hier op deze baan. Dit gevaar is er nu niet meer vanwege het nieuwe asfalt dat daarnaast ook nog eens heel veel grip heeft. De Ducati heeft echt veel grip in de lange, snelle bochten. Deze dingen werken nu in mijn voordeel. Wat betreft de race voor morgen. De meeste rijders zullen kiezen voor de harde banden. Ik voel me echter nog niet heel zelfverzekerd. De Yamaha’s zien er sterk uit wat betreft het racetempo, maar als ik Marc zijn rondetijden in FP4 bekijk – toen hij zes keer op rij een 1’59 op de klok zette – dan denk ik dat dat voor mij maar ook voor de rest een deprimerend vooruitzicht is voor de race.”
De MotoGP race in Silverstone gaat zondagmiddag om 14:00 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links GoPro British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App