Jack Miller (P2): “Het was angstaanjagend om Alex Rins voorbij te zien schieten”

5057
Jack Miller en Enea Bastianini vieren hun resultaat op het podium - Le Mans | © Ducati Corse

Jack Miller kwam zondagmiddag als tweede over de finish in de MotoGP race op het Bugatti Circuit in Le Mans. De Australiër reed aan de leiding op het moment dat Alex Rins met hoge snelheid door de grindbak heen kwam en was daar behoorlijk van geschrokken.

Met een tweede plaats in de MotoGP race op het Bugatti Circuit in Le Mans heeft Jack Miller zijn beste resultaat van het seizoen behaald. Vorige maand op het Circuit of the Americas in Austin werd de Australiër derde achter racewinnaar Enea Bastianini en Alex Rins, ditmaal heeft hij zijn jonge Italiaanse merkgenoot opnieuw zien winnen en kon hij zijn overwinning van een jaar geleden op het Franse circuit niet herhalen.







Ondanks dat was het een goede race van Miller. Vanaf de tweede plaats op de grid kwam hij het beste weg en nam hij de leiding in handen voor teamgenoot Pecco Bagnaia, Alex Rins, Joan Mir en Aleix Espargaró. In de derde ronde ging het volledig mis voor Alex Rins die in de eerste bocht rechtdoor ging en met hoge snelheid door de grindbak schoot. De Suzuki coureur kwam vervolgens in de Dunlop chicane ten val en kon gelukkig door alle achterop komende coureurs ontweken worden.

Een ronde later zette Bagnaia de aanval in op Miller en nam de Italiaan de koppositie over. Heel veel sneller was hij niet want Miller kon het tempo redelijk volgen, maar in de twaalfde ronde werd hij ook voorbijgestoken door Enea Bastianini. Gezien de ijzersterke vorm van Bastianini was het duidelijk wat eraan zat te komen en ging de Italiaan ook voorbij aan Bagnaia.

Uiteindelijk wist Miller te profiteren van een fout van zijn teamgenoot in de 21e ronde en kwam hij uiteindelijk als tweede over de finish. Wel zag hij Bastianini op de GP21 voor hem eindigden en lijkt zijn positie in het Ducati fabrieksteam onder druk te staan.

Miller reed als één van de weinigen met de soft-compound voorband en dat verliep verrassend goed, vooral gezien de klachten van de andere coureurs. De Australiër gaf na afloop echter aan dat dit voor hem de enige keuze was.

Jack Miller: “We hebben zeker voor een aantal grote ogen gezorgd toen Michelin aan de andere coureurs vertelde dat wij op de soft-compound voorband stonden. Ik had er een goed gevoel mee, na de warm-up was het wel duidelijk dat dit mijn strategie zou worden. Iedere keer dat ik de baan op ging met een medium-compound voorband ging ik onderuit, dat is twee keer gebeurd. Ik wilde dat niet nog een keer laten gebeuren in de race dus.

Er zat inderdaad wel wat beweging in deze soft-compound voorband maar ik kon heel goed de limiet aanvoelen, ik wist waar ik wel en niet kon pushen. In de race zette ik niet alles op alles om weg te rijden, ik reed gewoon mijn eigen tempo. Mijn start was geweldig en ik reed meteen aan de leiding, alhoewel het wel een beetje tricky was in de eerste bocht met alle ride height devices geactiveerd.

Ik probeerde mijn eigen tempo te rijden en ik verloor een aantal tienden toen [Alex] Rins ineens voor mij op de baan terechtkwam, ik begreep eerst niet echt wat er gebeurde. Ik reed mijn normale lijn in de chicane en ik zag ineens een Suzuki voorbijschieten. Om eerlijk te zijn was dat best wel een beetje angstaanjagend. Ik begreep dat Alex aan het crashen was, want hij deed er alles aan om overeind te blijven. Daardoor mijn dank aan hem dat hij zichzelf heeft ‘opgeofferd’ om de rest niet in gevaar te brengen.

Later in de race zag ik één van de busjes staan die de gecrashte motorfietsen ophaalt op de service road staan, daarvan kreeg ik flashbacks [naar de gigantische crash in 2016]. Uiteindelijk was het een goede race. Ik had het tempo niet om ze [Pecco Bagnaia en Enea Bastianini] te volgen maar ik heb de race uit kunnen rijden.”

Ondanks dat Miller een indrukwekkende race reed moest hij opnieuw zijn meerdere erkennen in Enea Bastianini. Wel wist hij in tegenstelling tot teamgenoot Pecco Bagnaia de finish te halen.

Jack Miller: “Deze gozer [Enea Bastianini] was niet alleen hier en in Austin sterk aan het einde van de race, hij heeft dat inmiddels al veel vaker laten zien. Hij is altijd ontzettend sterk in de eindfase, hij gaat goed met de banden om en heeft dan meer grip. Ook in dit geval heeft hij dat weer uitstekend gedaan en een geweldige race gereden, hij maakte geen enkele fout. Ik zag aan het einde van de race dat hij een paar kleine momentjes had en een beetje wijd ging in bocht 8, ik dacht: “eindelijk heeft hij ook eens moeite met de voorband.”

Wat betreft Pecco, hij reed een heel goede race en ik dacht dat hij het tempo had om te ontsnappen. Ik liet hem enigszins voorgaan, hij blokkeerde mij in bocht 7 waardoor ik aan de buitenkant zat in bocht 8. Ik kan mijn machine er natuurlijk altijd voor gooien maar ik wilde het tempo niet verstoren. Ik wilde samenwerken en wegrijden van de rest.

Hij wist vervolgens een aantal goede ronden te rijden maar vervolgens kreeg hij het moeilijk, vooral in bocht 8 en de laatste bocht. Toen ik zag dat Enea [Bastianini] aan mij voorbijkwam wist ik dat hij ervoor zou gaan. Pecco passeerde Enea terug in bocht 8 en ik zag dat hij flinke zwarte strepen achterliet, uiteindelijk pushte hij iets te hard in de laatste bocht en ging hij onderuit. Het had een mooie Ducati 1-2-3 kunnen zijn maar helaas is dat niet gebeurd.”

Een vraag die bij velen op de lippen lag was wat de huidige stand van zaken was gezien de contracten voor 2023. Miller en Bastianini zijn allebei Ducati coureurs en er kan er maar één de teamgenoot zijn van Pecco Bagnaia in 2023 en 2024. Op de vraag of Miller en Bastianini nu elkaars grote concurrent waren voor het tweede zitje bij het Ducati Lenovo team gaf Miller kort maar krachtig antwoord.

Jack Miller: “Ik weet niet wat je van me wilt horen, ik heb alles al gezegd. Als je alles bij elkaar optelt is het heel simpel. Hij [Enea Bastianini] heeft al drie races gewonnen, hij is Italiaans, voor mij is het logisch.”

De volgende Grand Prix op het programma is een belangrijke voor Miller en zijn Ducati Lenovo Team. De MotoGP paddock reist namelijk af naar Toscane in Italië voor de achtste race van het jaar op het Autodromo del Mugello.




ziggo-sport




Handige links SHARK Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • MotoGP podium
  • Aleix Espargaró
  • MotoGP podium
  • 23 Enea Bastianini
  • 43 Jack Miller
  • Aleix Espargaró
  • 23 Enea Bastianini
  • 23 Enea Bastianini
  • 20 Fabio Quartararo
  • 23 Enea Bastianini
  • 41 Aleix Espargaró
  • 23 Enea Bastianini
  • 43 Jack Miller
  • 42 Alex Rins crash
  • 23 Enea Bastianini
  • 42 Alex Rins crash
  • 42 Alex Rins crash
  • 42 Alex Rins crash
  • 42 Alex Rins crash
  • 42 Alex Rins crash
  • 42 Alex Rins crash
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • 35 Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Aron Canet
  • Aron Canet
  • Augusto Fernandez
  • Augusto Fernandez
  • Augusto Fernandez
  • Augusto Fernandez
  • Augusto Fernandez
  • Augusto Fernandez
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • 71 Ayumu Sasaki & Fabio Quartararo
  • 05 Jaume Masia_DS_4110
  • 05 Jaume Masia, 28 Izan Guevara, 71 Ayumu Sasaki_DS_4210
  • 71 Ayumu Sasaki
  • 05 Jaume Masia
  • 28 Izan Guevara
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • #75 Albert Arenas - (SPA) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #51 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #21 FRANCO MORBIDELLI - (ITA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #89 JORGE MARTIN - (SPA) - PRAMAC RACING - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #12 MAVERICK VINALES - (SPA) - APRILIA RACING - APRILIA RSGP
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR & #87 REMY GARDNER - (AUS) - TECH3 KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #10 LUCA MARINI - (ITA) - MOONEY VR46 RACING TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #5 JOHANN ZARCO - (FRA) - PRAMAC RACING - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #12 MAVERICK VINALES - (SPA) - APRILIA RACING - APRILIA RSGP
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1 & #93 MARC MARQUEZ - (SPA) - DUCATI LENOVO TEAM - HONDA RC213V
  • #7 BARRY BALTUS - (BEL) - RW RACING GP - KALEX
  • #87 REMY GARDNER - (AUS) - TECH3 KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #73 ALEX MARQUEZ - (SPA) - LCR HONDA CASTROL - HONDA RC213V
  • #41 ALEIX ESPARGARO - (SPA) - APRILIA RACING - APRILIA RSGP
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #63 FRANCESCO BAGNAIA - (ITA) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #5 JOHANN ZARCO - (FRA) - PRAMAC RACING - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #63 FRANCESCO BAGNAIA - (ITA) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #4 ANDREA DOVIZIOSO - (ITA) - WITHU YAMAHA RNF MOTOGP™ TEAM - YAMAHA YZR-M1
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #87 REMY GARDNER - (AUS) - TECH3 KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1 & #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #30 TAKAAKI NAKAGAMI - (JPN) - LCR HONDA IDEMITSU - HONDA RC213V
  • #42 ALEX RINS - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #25 RAUL FERNANDEZ - (SPA) - TECH3 KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #40 DARRYN BINDER - (ZAF) - WITHU YAMAHA RNF MOTOGP™ TEAM - YAMAHA YZR-M1
  • #44 POL ESPARGARO - (SPA) - DUCATI LENOVO TEAM - HONDA RC213V
  • #33 BRAD BINDER - (ZAF) - RED BULL KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #63 FRANCESCO BAGNAIA - (ITA) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #93 MARC MARQUEZ - (SPA) - DUCATI LENOVO TEAM - HONDA RC213V
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #21 FRANCO MORBIDELLI - (ITA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • Top3 MotoGP Q2
  • Francesco Bagnaia & Jack Miller
  • Aleix Espargaró
  • Francesco Bagnaia & Jack Miller
  • Pedro Acosta
  • Top3 Moto3 Q2
  • Top3 Moto2 Q2
  • #19 Rio Olofsen -  NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #31 Delano Greven - NED - KNMV/DG Motorsport by MIJN VERANDA - KTM 250 Standard
  • #19 Rio Olofsen -  NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #31 Delano Greven - NED - KNMV/DG Motorsport by MIJN VERANDA - KTM 250 Standard
  • #19 Rio Olofsen -  NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #19 Rio Olofsen -  NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #19 Rio Olofsen -  NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #77 Loris Veneman - NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • Racesport-12
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #31 Delano Greven - NED - KNMV/DG Motorsport by MIJN VERANDA - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #77 Loris Veneman - NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #19 Rio Olofsen -  NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #77 Loris Veneman - NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #77 Loris Veneman - NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #77 Loris Veneman - NED - TeamNL Open Line - KTM 250 Standard
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • 93 Marc Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 89 Jorge Martin
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 20 Fabio Quartararo
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 05 Johann Zarco
  • 04 Andrea Dovizioso
  • Johann Zarco & Fabio Quartararp
  • Johann Zarco & Fabio Quartararp
  • Fabio Quartarao - Paris Saint German
  • Fabio Quartarao - Paris Saint German
  • Fabio Quartarao - Paris Saint German



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter