Jack Miller: ‘Op de kritieke plekken zat ik echt in een ‘survival modus’

168
jack-miller
Jack Miller | foto© Pramac Racing

Jack Miller behaalde zaterdag op het Termas de Rio Hondo Circuit de MotoGP pole. De eigenwijze Australiër gokte, koos op een natte baan voor slicks, ontsnapte in zijn snelle ronde een paar keer aan een flinke crash maar zijn moed werd uiteindelijk en tot zijn eigen ongeloof beloont met zijn eerste MotoGP pole.

De kwalificatiedag van de Gran Premio Motul de la Republica Argentina werd zaterdag gekenmerkt door natte maar tevens wisselvallige omstandigheden. Voor de belangrijke tweede MotoGP kwalificatie sessie was het duidelijk dat er begonnen moest worden op volledige regenbanden. Echter al in de eerste minuten zag je een aantal coureurs twijfelen, heel misschien, heel misschien kan er straks tegen het einde van de sessie misschien wel een snelle ronde gereden worden op slicks.







En inderdaad, tegen het einde van de sessie probeerden sommige coureurs het. Marc Marquez haakte echter meteen weer af, ging vliegensvlug weer naar binnen om vervolgens in de laatste minuut nog een keer een ronde te kunnen rijden op regenbanden. Jack Miller daarentegen niet, de eigenwijze Australiër ging door en terwijl iedereen er al vanuit ging dat dit een onbegonnen zaak was, de pole een prooi werd voor Dani Pedrosa flike te de Alma Pramac Racing coureur bijna het onmogelijke door op spectaculaire wijze een aantal ‘bijna’ crashes te voorkomen en in de slotseconden nog onder de tot dan toe snelste tijd van de Repsol Honda coureur te duiken.

Na net over de finish zelf eerst een beetje van de schrik te bekomen te zijn zag de Australiër tot zijn eigen verbazing op de langs de baan staande screens zijn eigen naam bovenaan de lijst staan.

Jack Miller, Alma Pramac Racing,(pole): “Ik ben ontzettend blij dat ik deze prestatie voor het team kan neerzetten en de manier waarop maakt het helemaal speciaal. Ik ben ontzettend blij en wil het team bedanken dat zij mij slicks gaven en niet naar binnen riepen. Ik zag mijn pitbord en wist dat er een goede tijd op zou staan. Maar toen ik even later mijn naam bovenaan de lijst zag staan op de screens kon ik het niet geloven en dacht ik dat dit verkeerd moest zijn. Ik was eigenwijs, de motor wilde mij iets wilde vertellen, maar ik luisterde vervolgens niet. De eerste twee sectoren waren vrij gemakkelijk, maar in bocht zeven was het kletsnat en stonden er zelfs plassen. Ik dacht, als ik die ene bocht kan overleven, dan moet het met de rest van de ronde wel goedkomen. Maar op de kritieke plekken zat ik echt in een ‘survival modus’. Het was er erg glad, het is moeilijk uit te leggen hoe glad het is op slicks. Het was een kwestie van iets minder op het gas gaan al ging de motor op dat moment al flink dwars. Ik probeerde echt te overleven op die punten. Tijdens deze spectaculaire momenten was ik gewoon de passagier, de motor was de baas. Op dat soort momenten moet je hopen dat je er goed uitkomt. En dat is wat ik deed.”

 

Handige links Gran Premio Motul de la República Argentina:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag