Jack Miller staat op het punt om voor 2021 de overstap te maken naar het officiële Ducati MotoGP fabrieksteam. Dit nieuws heeft zijn huidige Pramac Racing teambaas Francesco Guidotti laten weten in een interview met motogp.com.
Het is zo goed als zeker dat we Jack Miller in 2021 als officieel Ducati fabriekscoureur en in de kleuren van het Ducati Team aan de start zien verschijnen in het MotoGP wereldkampioenschap. De Australiër zal naar verwachting na dit seizoen de plaats in gaan nemen van Danilo Petrucci.
Miller staat al een aantal seizoenen onder contract bij Ducati maar werd tot nu toe door de Italiaanse motorenfabrikant ondergebracht bij Pramac Racing. Sinds zijn komst naar Ducati heeft de Australiër al veel testwerk voor zijn rekening genomen om ervoor te zorgen dat Andrea Dovizioso en Petrucci de juiste onderdelen ontvingen. Naast het ontwikkelingswerk heeft Miller zelf ook veel progressie weten te boeken met als bekroning o.a. een podiumfinish tijdens zijn thuis Grand Prix in 2019 op het Phillip Island Grand Prix Circuit.
Pramac Racing teambaas Francesco Guidotti liet eerder deze week in een gesprek met motogp.com weten dat Miller inmiddels klaar is voor een overstap naar het officiële Ducati fabrieksteam.
Francesco Guidotti: “De meest logische en voor de hand liggende situatie is dat Jack de overstap maakt naar het fabrieksteam. Hij begon bij ons met het doel om in de toekomst voor het fabrieksteam te kunnen rijden. Na een moeilijk eerste jaar heeft hij in 2019 een grote stap weten te maken en veel progressie geboekt. We wachtten dit jaar nog op de eerste race om opnieuw een verbetering te kunnen zien, maar op dit moment is er voor hem geen kans daartoe. Ik denk dat hij het potentieel heeft, en die mening heeft Ducati ook. Hij is er klaar voor om de overstap te maken.”
De intentie is er van beide kanten, zowel Miller als ook Ducati steken dit niet onder stoelen en banken. Daarnaast gaf Guidoti toe dat de deal dichterbij komt omdat Ducati het vertrouwen van de Australiër wil terugbetalen nadat hij vorig jaar een lucratieve deal van KTM afsloeg (als vervanger van Johann Zarco) en destijds koos voor een langer verblijf bij Ducati.
Francesco Guidotti: “Vorig jaar had Jack kunnen gaan toen KTM hem een lucratief aanbod deed, maar hij bleef bij ons met, laten we zeggen, niet voor weinig geld maar veel minder. Het betekent dat hij erg blij is met het technische aspect, hij houdt van de motor en het gevoel is goed. Van beide partijen is er de intentie om de deal rond te maken doen. Ik denk dat een deal dichtbij is.”
Of Miller na dit seizoen daadwerkelijk de plaats van Petrucci in zal nemen is echter nog niet geheel duidelijk nu de onderhandelingen met Dovizioso over een verlenging van zijn huidige contract met Ducati zijn stopgezet, dit vanwege de te hoge salariseisen van de met nummer 04 rijdende Italiaan.
Aangezien Ducati in 2021 niet met twee nieuwe rijders wil beginnen bestaat er – indien Dovizioso daadwerkelijk vertrekt – alsnog een mogelijkheid dat Petrucci aan kan blijven. Mocht dit niet het geval zijn dan is de kans groot dat Petrucci de overstap zal maken naar Aprilia als vervanger van Andrea Iannone of binnen de Ducati familie de overstap zal maken naar het FIM Superbike World Championship.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App