Is de houdbaarheid van Honda teammanager Alberto Puig verstreken?

5886
alberto-puig
Alberto Puig (r) en Pol Espargaró (l) - Qatar 2022 | foto© Repsol media

Nog niet zo lang geleden was Honda het motormerk dat de MotoGP klasse domineerde. Maar het is inmiddels het derde seizoen op rij dat de Japanse motorenfabrikant geen potten meer weet te breken en de nodige problemen kent als merk in de koningsklasse. Hoe is het zover gekomen, is het alleen door de blessures en afwezigheid van Marc Marquez of zijn er andere factoren die een rol spelen. Wat is de rol van huidig teammanager Alberto Puig in deze en hoelang duurt het nog voordat de Japanse Honda bazen echt in gaan grijpen?

Slecht drie overwinningen wist Honda de drie afgelopen seizoenen te behalen als merk in de MotoGP klasse. Deze drie overwinningen werden alle drie ook nog eens behaald door Marc Marquez, en dit ondanks zijn blessure. De crash van de achtvoudig wereldkampioen, in 2020 tijdens de openingsrace van het seizoen in Jerez, heeft ‘s werelds grootste motorenfabrikant ongetwijfeld in verlegenheid gebracht, voor nachtmerries gezorgd en een leemte achtergelaten die moeilijk op te vullen zal zijn. Sindsdien zijn er fouten gemaakt en heeft de Honda RC213V geen enkele stap voorwaarts meer gemaakt in haar ontwikkeling.







Het heeft er alle schijn van dat HRC voor het komende MotoGP seizoen op Marc Marquez na (heeft nog een doorlopend contract) haar hele rijders line-up zal ‘moeten’ veranderen. Alex Marquez stapt over naar Ducati, Pol Espargaró naar KTM (GASGAS) en ook Takaaki Nakagami lijkt bezig te zijn aan zijn voorlopig laatste seizoen als vaste MotoGP coureur. De grote vraag is echter, hoe gaat Honda om met de man die door de Japanner is aangesteld als eindverantwoordelijk voor hun MotoGP project?

In Spanje zijn steeds nadrukkelijkere geluiden te horen dat er binnekort ‘koppen’ zullen gaan rollen waarbij ook regelmatig de naam van Alberto Puig valt. De Repsol Honda teammanager zou door verschillende Spaanse experts uit de branche op korte termijn wel eens op het matje geroepen kunnen worden door de Japanse HRC bazen.

Manolo Burillo, voormalig manager van Sito Pons, was in een recent interview klip en klaar met zijn uitspraken toen het over de huidige situatie bij Honda ter sprake kwam en de naam Alberto Puig viel.

Manolo Burillo: “Misschien kwam de crash van Marquez destijds in Jerez ook wel door zijn [Puig’s] waanzin. Omdat Alberto, toen Marc derde reed in deze bewuste race, brutaal langs de pitmuur met zijn armen zwaaide alsof het de laatste race in Marc’s leven of in het kampioenschap was… Alberto zet schreeuwend zijn eigen coureurs onder druk.”

De eerste echte fout van Puig dateert volgens Burillo echter al van eerder, namelijk het moment dat de Spaanse teambaas Dani Pedrosa de deur wees.

Manolo Burillo: “Ik ben het er helemaal niet mee eens dat hij Pedrosa destijds heeft ontslagen… Om maar te zwijgen over het aantrekken van Jorge Lorenzo, die na zijn derde race op de Honda eigenlijk al de handdoek in de ring gooide. En hij maakte een grote fout door Alex Marquez meteen op de Repsol Honda te zetten. En dan nu recentelijk ook nog eens met Pol Espargaró. Om al deze redenen is het sportbeleid van HRC desastreus geweest en is het dat tot op heden nog steeds.”

In het huidige MotoGP-seizoen behaalde Honda slechts één podium met Pol Espargaró, die tijdens de eerste race van het seizoen op het Losail International Circuit als derde de finish passeerde. Daarna zijn de vele fouten die in de ontwikkelfase en daarna zijn gemaakt aan het licht gekomen. Door de afwezigheid van Marc Marquez momenteel weet niemand welke richting men moet volgen over de verdere ontwikkeling van de RC213V. De andere Honda coureurs blijven hierdoor maar worstelen tijdens raceweekenden met als dieptepunt onlangs tijdens de MotoGP race op de Sachsenring waar geen van de vier Honda coureurs in de punten wist te eindigen. De grote vraag, in hoeverre zijn de verantwoordelijkheden toe te schrijven aan Alberto Puig, duikt de laatste tijd dan ook steeds vaker op. De hoofdpersoon zelf wil vooralsnog van geen wijken weten, sterker nog hij wist heel voorzichtig met een beschuldigende vinger naar zijn Japanse werkgever.

Alberto Puig: “De waarheid is dat we onze procedures moeten zien te verbeteren en veranderen, en dat is wat we momenteel proberen te doen. We zullen moeten proberen onze manier van denken een beetje te veranderen… Misschien moeten we meer zelf kunnen beslissen hier in Europa, hebben we meer invloed van de Europeanen nodig of misschien zelfs wel meer steun vanuit Japan en moeten we de manier waarop alles nu werkt binnen Honda eens goed tegen het licht houden en veranderen.”

Kortom, werk aan de winkel voor Puig en zijn mannen. Niet alleen in de MotoGP klasse maar ook wat betreft de activiteiten in het FIM Superbike World Championship waar Puig sinds twee jaar ook eindverantwoordelijk is voor Team HRC, het Honda WorldSBK Team met Xavi Vierge en Iker Lecuona.

Hoelang de houdbaarheid van Puig is, hoeveel geduld de Japanners nog zullen hebben is iets waar we voorlopig naar zullen moeten gissen. Maar dat het snel kan veranderen weten we nog van een paar jaar terug toen Honda na een jarenlange samenwerking en als een donderslag bij heldere hemel de stekker uit het WorldSBK project met Ten Kate Racing trok. En heel eerlijk, en dat zal niemand kunnen ontkennen – ook Alberto Puig zelf niet – …….is het feit dat sindsdien de prestaties in het WorldSBK – ondanks een geldverslindende Spaanse operatie – er niet heel veel beter op zijn geworden.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter