INTERVIEW | Sam Lowes: ‘Ik ben kalmer en sneller dan ooit tevoren’

402
sam-lowes
Sam Lowes | foto© Marc VDS Racing

Geduld, focus, mentale kracht, controle en vertrouwen zijn enkele van de belangrijkste factoren die Sam Lowes helpen om dit seizoen weer vooraan mee te kunnen doen als coureur in het Moto2 wereldkampioenschap. In onderstaand interview praat de Estrella Galicia 0,0 Marc VDS-rijder open en eerlijk over zijn gedaantewisseling dit seizoen als coureur.

Sam Lowes is momenteel bezig aan zijn zevende seizoen in het wereldkampioenschap en zijn zesde jaar in de ultra competitieve Moto2 klasse. De 30-jarige coureur, die in 2020 uitkomt voor Team Estrella Galicia 0,0 Marc VDS, heeft dit seizoen tot nu toe drie podiumplaatsen behaald en staat momenteel op de vierde plaats in de tussenstand van het kampioenschap.







Velen hadden de Brit al afgeschreven en misgunden hem voor dit seizoen een plaats binnen een topteam, maar hij herpakte zich op een wonderbaarlijk manier dit seizoen bij zijn nieuwe werkgever. Wat is de reden dat het nu zo goed gaat, wat doet de Brit anders dan in de voorgaande jaren. In onderstaand interview geeft de Moto2 coureur de antwoorden……

Waarin verschilt de Sam Lowes van 2020 met het verleden?

Sam Lowes: “Het belangrijkste verschil is dat ik ouder ben en meer rimpels heb dan in het verleden! Nee serieus, als je met nieuwe mensen en een nieuw project gaat werken, verander je onvermijdelijk ook als individu en professional. Ik doe echter belangrijk werk op mentaal en psychologisch vlak. Net als in het dagelijks leven moet je in moeilijke tijden op zoek gaan naar de oorzaak en de oplossing, want als je altijd hetzelfde doet, krijg je altijd dezelfde resultaten. Ik ben in dit proces bezig met het analyseren van de gebieden waarop ik me kan verbeteren en er vervolgens aan te werken. Ik zou zeggen dat ik dit jaar meer gericht ben op de echt belangrijke aspecten van een raceweekend.”

Je zegt vaak dat je de manier waarop je een raceweekend benadert hebt veranderd, dus wat is je nieuwe methode?

Sam Lowes: “Ik heb meer een routine zoals stretching en meditatie oefeningen die me helpen om me te focussen voordat ik op de motor stap. Ik heb ook de manier waarop ik het weekend benaderd enigszins aangepast. Ik probeer het in delen te benaderen om me alleen te concentreren op de sessie waar ik 100% van mijn inspanning en aandacht aan besteed. Vroeger dacht ik alleen aan het einddoel op zondag, maar om dat te bereiken moet je eerst al een miljoen andere dingen gedaan hebben. Het is net als in het voetbal, als je wilt winnen in de 90e minuut, moet je goed hebben aangevallen en verdedigd in de vorige 89 minuten. Ik ga naar buiten in FP1 en dan analyseren we de gegevens en resultaten. Dan stellen we nieuwe doelen voor FP2. Ik ga naar FP2 en we herhalen het proces tot aan de race.  Het einddoel verandert niet, maar de manier om te proberen het te bereiken wel en het geeft me meer vertrouwen.”

Zou je kunnen zeggen dat je meer ontspannen bent en de dingen anders benaderd?

Sam Lowes: “Dat zou je kunnen zeggen, en ik hou van het woord flow, want dat is precies waar ik aan werk. Ik probeer kalmer te blijven, mezelf te ontspannen en rust in mijn hoofd te houden, zodat alles natuurlijker verloopt. Ik heb altijd het geluk gehad om een snelle rijder te zijn. Ook al liet het resultaat dit soms niet zien, de snelheid is er altijd geweest. Er waren echter andere dingen die me van streek maakten en afleiden. Ik was vaak te nerveus en keek te veel naar de verkeerde dingen en dat zorgde voor een sneeuwbaleffect als de resultaten uitbleven. Nu richt ik me alleen nog maar op de aspecten die ik zelf kan controleren, en alles loopt dan komen de resultaten ook makkelijker. Zonder twijfel, het helpt dat ik in een goed team zit en omringd ben door de juiste mensen, mensen die de perfecte omgeving creëren om deze houding en mentaliteit ook te kunnen aannemen.”

sam-lowes
Sam Lowes | foto© Marc VDS Racing

Hoeveel heeft volgens jou de mentale toestand van een coureur invloed op zijn prestaties?

Sam Lowes: “Ik denk dat 70% bestaat uit snelheid en het team. De overige 30% komt voort uit de mentale weerbaarheid van de coureur. In mijn geval was ik de laatste twee jaar te nerveus, voelde ik de druk, ik was niet gefocust, en hoezeer de snelheid er ook was, het werkte uiteindelijk allemaal net niet goed genoeg. Als je alleen beschikt over de eerste 70%, dan kun je de klus simpelweg niet klaren.”

Je rijgedrag is veranderd en je hebt in het verleden volgens eigen zeggen veel fouten gemaakt. Is het allemaal te wijten aan de verandering op het gebied van je focus en het mentale aspect?

Sam Lowes: “Ik denk dat ik veel geholpen ben op dit gebied door het team, een team dat weet hoe het weekend op te bouwen. Nu gaat het er niet alleen om dat je in elke sessie de snelste bent, maar het team is meer ontspannen en ik kan gewoon denken aan het rijden op de motor en snel zijn. Ik heb veel vertrouwen in onze manier van werken en dat zie je terug in de resultaten op de baan. Als je boos bent of pusht om de rondetijd te halen als je je niet goed voelt, dan is dat wanneer je fouten maakt, crasht en in een negatieve spiraal terechtkomt. Wanneer je je focust op iets, op je eigen kracht vertrouwt, kalm blijft en hard werkt, dan helpt het je en kan het je in een positieve cyclus omzetten. Ik wist dat het mentale aspect belangrijk was, maar ik was verrast door hoeveel het van invloed is en het helpt me zeker veel dit jaar.”

Is er iets dat je persoonlijk verrast heeft dit jaar?

Sam Lowes: “Ik ben verrast door de manier waarop ik heb gereageerd op alles wat er dit jaar is gebeurd. Na een periode van slechte resultaten, waren er een aantal mensen die zeiden dat ik het niet verdiende. En toen raakte ik geblesseerd tijdens de eerste test, ik moest het voorseizoen en daarna ook de eerste race in Qatar missen, dus het was een moeilijke tijd, maar ik ben de laatste races competitief geweest en keerde terug naar het podium. Sinds we terug zijn uit de lockdown en in Jerez het seizoen hervat werd ben ik zelf wel een beetje verbaasd over de manier waarop ik op elke situatie heb gereageerd. Ik wist dat de snelheid er was, maar ik wist niet of ik het kon beheersen zoals ik heb gedaan, en ik ben blij. Ik concentreer me op de dingen die ik kan controleren en veranderen en mijn vermogen om met afleidingen en mentale stress van buitenaf om te gaan heeft me ook verrast. Dit seizoen, ondanks dat ik sneller ben en met de besten mee kan, heb ik veel minder last van stress dan vorig jaar toen ik langzamer was. Ik dacht dat het andersom zou zijn.”

Wat zijn de doelen voor de laatste fase van het kampioenschap? Zijn ze hetzelfde als die zoals je die aan het begin van het seizoen hebt gesteld?

Sam Lowes: “Toen ik tekende bij het team was mijn eerste doel om weer concurrerend te zijn. Ik schaam me er niet voor om te zeggen dat ik dat vorig jaar niet was. Maar nu wel. Op dit punt is het huidige doel om weer wedstrijden te winnen. In de laatste paar races heb ik veel vertrouwen gekregen. Je kunt in persberichten of interviews zeggen dat je wilt vechten voor de overwinning, maar als ik alleen ben en erover nadenk, geloof ik echt dat ik kan winnen of mee kan doen om te winnen. Het is lang geleden dat ik me zo gevoeld heb en dat is voor mij iets heel belangrijks.”

En het kampioenschap?

Sam Lowes: “De wens om het wereldtitel te winnen is er altijd, hoewel ik me ervan bewust ben dat we nu een beetje achter lopen omdat ik de eerste race in Qatar vanwege de blessure heb gemist en daarnaast was er de ongelukkige fout in Oostenrijk. Er is niet veel meer foutmarge, maar we hebben eerder gezien dat je met een paar goede races heel wat punten kan recupereren. Je weet maar nooit, je moet vechten tot het einde, en dat is wat we zullen doen.”

Ben je bang voor de druk?

Sam Lowes: “Er is geen negatieve druk als je denkt en gelooft dat je iets kunt. Het verschijnt alleen als je het gevoel hebt dat mensen dingen van je verwachten die je niet kunt uitvoeren en waarmaken. Op dit punt, ik zal altijd met mijn beide voeten op de grond blijven staan, en daarnaast voel ik me heel goed. Ik heb de druk gemist om te winnen of om op het podium te staan. Dat gevoel om op de eerste rij van de grid te staan en te weten dat je gaat vechten voor de overwinning is een druk die ik echt weer wilde ervaren. Ik wist echt niet of ik wel weer op dit niveau kon komen en dat is iets geweldigs.”

Wat denk je, waar en hoe je je nog kunt verbeteren?

Sam Lowes: “Ik moet zeker de start verbeteren. Ik denk dat mijn beste dit jaar was vanuit de pitlane in Misano!”

Maar waarom is het zo moeilijk voor je om goed te starten?

Sam Lowes: “Dit jaar ben ik begonnen met een achterremhendel aan het stuur en hoewel het me veel heeft geholpen, is de positie van de koppelingshendel veranderd, en ik heb tijd nodig om me aan te passen aan deze verandering. Het is een probleem dat ik met de meeste starts heb, omdat het niet zo is dat ik er tijdens de proefstarts goed in ben en dan een slechte start maak in de race. Ik werk er hard aan en het is belangrijk om het te verbeteren omdat het me de extra moeite bespaart om de eerste paar ronden terug te moeten komen. Een ander ding dat ik denk te kunnen verbeteren is de manier waarop ik de rem loslaat. Soms, als ik hard wil pushen in het begin van de race, laat ik de rem een beetje te snel los en dat kan de voorkant ontregelen.”

En tot slot, welke rapportcijfer zou je jezelf geven voor deze eerste helft van het seizoen?

Sam Lowes: “Wow, het is niet gemakkelijk om te scoren, maar ik denk dat ik mezelf een 7,5 zou geven. Het zou een 8 zijn geweest, maar ik heb nog geen race gewonnen, maar ik hoop mezelf een goede reden te geven om mezelf een hogere score te belonen aan het einde van het seizoen.”

Sam Lowes heeft dit seizoen tot nu toe 103 WK punten weten te scoren, een puntenaantal waarmee de Brit na negen verreden races dit seizoen de vierde plaats inneemt in de tussenstand van het kampioenschap.

sam-lowes
Sam Lowes | foto© Marc VDS Racing

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App