Racesport.nl sprak onlangs met wegracecoureur Nelson Rolfes over zijn toch wel opmerkelijke overstap de afgelopen winter van de Dutch Superbike klasse in het ONK wegrace naar de NK Supercup 1000 categorie van de OW Cup, zijn seizoen tot nu toe en zijn plannen voor de toekomst in de racerij.
Na vijf verreden wedstrijden is de Open Wegrace cup (OW cup) op dit moment over de helft van het raceseizoen. Een goed moment om de balans op te maken van de koningsklasse van de OW Cup, de Supercup 1000. Racesport.nl sprak onlangs met Nelson Rolfes, NK Supercup 1000 coureur, over zijn toch wel opmerkelijke overstap van de Dutch Superbike klasse naar de Supercup 1000, zijn overwegingen om in 2015 te kiezen voor deelname aan de OW cup en hoe het hem tot nu vergaan is. <br /> <br /> <strong>Racesport.nl:</strong> Na een aantal jaren van vaste betekenis te zijn geweest in het ONK en in het bijzonder in de Dutch Superbike klasse, heb je dit jaar de overstap gemaakt naar het NK Supercup 1000. Een stap die enigszins als onverwachts genoemd mag worden. Vooral nadat je samen met collega coureur Allard Kerkhoven tijdens de laatste race van het jaar 2014 de ambitie had om richting het World Endurance kampioenschap te gaan. Toen duidelijk werd dat dit voor het jaar 2015 niet realistisch was, heb je gekozen voor het NK supercup 1000. Wat zijn je overwegingen hierbij geweest? <br /> <br /> <strong>Nelson Rolfes: </strong>Nadat al voor aanvang van het seizoen 2014 duidelijk werd dat het Dutch Superbike kampioenschap door de teruglopende belangstelling bij de coureurs een zwaar jaar tegemoet zou gaan, heeft de aanhoudende onduidelijkheid over de toekomst van het ONK Superbike en de keuze die uiteindelijk door de KNMV gemaakt is, mij doen besluiten te kiezen voor een ander kampioenschap. Gedurende het seizoen nam bij mij de frustratie over de onduidelijkheid van het kampioenschap zodanig toe dat dit invloed had op het plezier dat je behoort te hebben in deze geweldige sport en daarmee ook op mijn sportieve prestaties. Nadat de KNMV uiteindelijk de keuze maakte de wensen en meningen van de coureurs te negeren voor wat betreft het rijden op -in mijn ogen- te gevaarlijke circuits, was voor mij persoonlijk verdere deelname aan het ONK uitgesloten. Alle Superbike en Supersport coureurs hadden immers meerdere malen (niemand uitgezonderd) nadrukkelijk kenbaar gemaakt dat het organiseren van een ONK Superbike wedstrijd op deze circuits niet acceptabel was. Dat uiteindelijk toch gekozen werd de verantwoordelijkheid bij de coureurs neer te leggen was voor mij de omgekeerde wereld en niet acceptabel. <p> <br /> Een oplossing zoals de schrapresultaten zijn voor mij nog meer een bewijs dat de verantwoordelijkheid voor het veilig kunnen rijden bij de rijders wordt neergelegd. De KNMV had in mijn ogen de rijders onvoorwaardelijk moeten steunen toen deze leden unaniem lieten weten niet te willen rijden op deze circuits. Dit is helaas niet gebeurd. Om die reden heb ik in overleg met mijn team en de sponsors zelf mijn verantwoordelijkheid genomen en dus de keuze gemaakt niet deel te nemen aan dit kampioenschap. Dit betekent niet dat ik definitief dit boek heb dichtgeslagen. Ik hoop en ga er vanuit dat men gezien de deelname aan het huidige kampioenschap Dutch Superbike voldoende leergeld heeft betaald en tot inkeer komt. Om dit signaal af te geven heb ik gekozen mijn lidmaatschap en KNMV wegracelicentie te behouden. </p> <p><br /> </p> <p> <strong>Racesport.nl: </strong>Toen je aankondigde deel te gaan nemen aan het NK Supercup 1000 werd hier verschillend op gereageerd door de OW cup deelnemers. Sommige rijders vonden het een aanvulling terwijl er ook deelnemers waren die vonden dat de breedtesport niet vertroebeld moet worden door de zogenaamde topsporters. Wat vond je daarvan?<br /> <br /> <strong>Rolfes:</strong> Allereerst wil ik iets kwijt over topsport of breedtesport. Als je kijkt naar het aanbod aan coureurs in Nederland, denk ik dat het verschil tussen topsport of breedtesport niets te maken heeft met de keuze tussen ONK of OW cup. Het gaat over de wijze waarop je bezig bent met de sport en de bijbehorende prestatie. Als ik naar het huidige niveau kijk van de beide kampioenschappen, is er in beide kampioenschappen sprake van deelnemers die hun sport als topsport bedrijven als ook als breedtesport. Dit kun je in de OW cup goed zien door het verschil tussen de 3 Sportklassen, de Supercup, Procup en Sportcup. Topsport of breedtesport heeft volgens mij niets te maken wie de organisator van het kampioenschap is. Het heeft te maken met ambities en de energie die je er in steekt om deze ambitie te realiseren. Je kunt niet zonder meer stellen dat het ONK topsport is. Ook hierin zie je in de verschillende klassen coureurs die zowel topsport bedrijven maar ook breedtesport. Het verschil in bijvoorbeeld de huidige Dutch Superbike klasse is door de zeer geringe deelname zeer duidelijk zichtbaar geworden.</p>
<strong>Racesport.nl:</strong> Werd de deelname aan het NK Supercup 1000 kampioenschap in 2015 voor jou sportief gezien niet als een stap terug ervaren? <br /> <br /> <strong>Rolfes:</strong> Het niveau van de huidige klasse Supercup 1000 is enorm gegroeid en op dit moment zeker vergelijkbaar met het niveau van de Dutch Superbike van een aantal jaren terug. Hoewel ook ik voor aanvang van het seizoen reserves had, is me dat erg mee gevallen en blijken deze reserves onterecht te zijn. Er worden scherpe rondetijden gereden, er wordt geknokt voor de overwinning en op elk niveau is er voldoende strijd en concurrentie. Hierdoor heeft het kampioenschap meerwaarde gekregen en is er veel te zien voor het motorsportpubliek. <br /> <br /> <strong>Racesport.nl:</strong> Je zegt dat het NK supercup 1000 meerwaarde heeft gekregen. Wat bedoel je hiermee? <br /> <br /> <strong>Rolfes:</strong> De waarde van een kampioenschap wordt bepaald door de mate van afspiegeling van het aantal coureurs in Nederland. Niet door de organisatie die er achter staat. Doordat de OW cup het grootste aantal coureurs vertegenwoordigt met een vergelijkbaar niveau als het ONK in Nederland, heeft dit kampioenschap een grotere waarde gekregen. Dit was voor mij belangrijk om hieraan deel te nemen. <br /> Gezien de huidige deelname aan het ONK Superbike denk ik dat dit kampioenschap zichzelf heeft gedegradeerd en heeft het geen bestaansrecht meer in huidige opzet. Dit geldt in mijn ogen zowel voor de Superbike alsook voor de Supersport klasse. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de classics en de zijspannen, dan zie je dat deelname aan dit kampioenschap wel een goede afspiegeling is van de Nederlandse coureurs binnen deze klasse en kun je duidelijk spreken van een Nederlands kampioenschap. Ik wil overigens met klem benadrukken dat mijn opmerkingen over de waarde van het kampioenschap Superbike, Supersport zeker niet gericht is op de coureurs die deelnemen aan het kampioenschap maar op het kampioenschap zelf. De coureurs verdienen respect en wat mij betreft een beter kampioenschap. <br /> <br /> <strong>Racesport.nl:</strong> Je rijdt dit jaar met de 2015 BMW nadrukkelijker in de kleuren van Motorplaza.<br /> <br /> <strong>Rolfes:</strong> Dat klopt. We rijden dit jaar met de nieuwe 2015 BMW S 1000 RR. Door de innige samenwerking met de BMW-dealer uit Groningen en Heerenveen en door de opgedane ervaring met het professioneel bouwen van BMW-circuitracers in samenwerking met Motorplaza en Hocoparts kun je de huidige racer zien als een demofiets. We willen namelijk samen met Motorplaza BMW S 1000 RR racers compleet aanbieden voor coureurs die kiezen voor een BMW. In Samenwerking met Motorplaza en Hocoparts hebben we een fiets gebouwd die als voorbeeld dient voor de Motorplaza BMW S 1000 RR circuit racer die zowel betrouwbaar als competitief is voor alle nationale kampioenschappen. Onze huidige racer dient dus tevens als testfiets. Dat betekent dat we gedurende het racejaar verschillende producten testen op hun kwaliteit, toepasbaarheid en houdbaarheid. Hierover zullen we binnenkort met meer nieuws naar buiten komen. <br /> <br /> <strong>Racesport.nl: </strong>Hoewel we nu nog volop in het Racejaar 2015 zitten, wil ik je toch vragen wat je plannen zijn voor 2016. <br /> <br /> <strong>Rolfes:</strong> Op dit moment concentreer ik me op het binnenhalen van het Nederlands kampioenschap Supercup 1000. Daar ligt mijn prioriteit. Gezien de concurrentie in de klasse kan ik het me niet veroorloven te verslappen. Voor ons en de bedrijven die ons steunen zoals Motorplaza, Hocoparts, Litecad, HK suspension en Dunlop is het belangrijk hier de volledige aandacht aan te geven. Op basis van de resultaten zullen we samen met onze partners plannen maken voor de toekomst. <br /> <br /> <strong>Racesport.nl:</strong> Wanneer en hoe kunnen de racefans je weer zien racen de komende tijd?<br /> <br /> <strong>Rolfes:</strong> Op 15 augustus zal ik opnieuw gaan proberen de maximale winst te behalen in een wedstrijd voor het NK Supercup 1000 kampioenschap op het TT-circuit Assen en daarmee mijn leidende positie te verstevigen. Iedere motorsportliefhebber is hierbij van harte welkom om ons te komen aanmoedigen of gewoon te kijken naar mooie en eerlijke motorsport op het scherpst van de snede. De toegang is gratis en iedereen is welkom bij onze teamtrailer om de motorfiets te bewonderen of het team in actie te zien. Daarna gaan we op 29 en 30 augustus naar het Duitse circuit van Hockenheim. Als laatste wedstrijd van het jaar zal de race of the Champions zijn op zaterdag 3 oktober waarin de nieuwe kampioenen voor het jaar 2015 gehuldigd zullen worden. We liggen hiervoor op koers en de verwachting is gunstig, maar de strijd is zeker nog niet gelopen. Er kan nog van alles gebeuren en ik verwacht dat mijn directe concurrenten op de baan zoals Erwin Druijf, Rinze Luimstra en Merveyn Verploegen de komende resterende wedstrijden er alles aan gaan proberen te doen het verschil in punten kleiner te maken. We zullen het gaan zien. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>