Interview: Hoe Scott Redding zichzelf uit het bekende ‘zwarte gat’ knokte

779
scott-redding
Scott Redding | foto© Ducati Corse

Het schijnt er tegenwoordig bij te horen; als het een coureur voor de wind gaat, als de prestaties er zijn dan staan de fans in de rij en wordt men op handen gedragen. Maar, als het even iets minder gaat, de prestaties uitblijven of om een bepaalde reden simpelweg niet haalbaar zijn dan staan dezelfde fans meteen klaar om dezelfde coureur tot het bot toe af te branden. Voormalig MotoGP coureur Scott Redding kan erover mee praten, sterker nog…..de Brit ging er bijna aan onderdoor, zag het zelfs enige tijd niet meer zitten. In onderstaand interview een openhartige Brit over zijn ups- and downs als coureur.

Scott Redding verliet aan het einde van 2018 de MotoGP paddock. Ondanks dat de flamboyante Brit destijds flink in de put zat, het korte tijd zelfs even helemaal niet meer zag zitten kreeg hij in 2019 een kans in het British Superbike Championship. Redding greep deze kans met beide handen aan, werd kampioen en het leverde hem een contract op als coureur in het FIM Superbike Championship. De Brit lijkt als herboren, heeft het plezier in het racen weer teruggevonden en wat misschien nog wel belangrijker is……..hij knokte zich helemaal zelf weer uit het bekende ‘zwarte’ gat.




In onderstaand interview een hele openhartige Redding over ups-and-downs in zijn leven als coureur.

Terugkijkend naar eind 2018, het moment dat je de MotoGP klasse moest verlaten. Natuurlijk wil geen enkele coureur een wereldkampioenschap op jouw manier verlaten, maar gelukkig kreeg je in 2019 een goede plek in het British Superbikes kampioenschap. Heb je het idee dat je er afgelopen seizoen alles uit gehaald hebt op de Paul Bird Ducati?

Scott Redding: “Toen ik de MotoGP verliet zat ik echt in de put, ik was eigenlijk klaar met racen. Ik wilde er mee stoppen, ik had er genoeg van. Na enige tijd ben ik er nog eens goed voor gaan zitten en voelde ik toch het verlangen branden om weer te gaan racen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik op deze manier zou stoppen. Ik ben gaan praten met mijn manager Michael Bartholemy en ik vertelde hem dat het me niks uitmaakte, al was het een jetski of een quad, ik wil weer racen. Zet me aan het werk met een team, een team dat weet hoe het werkt en een motor heeft die kan winnen en geef me een kans zodat ik kan laten zien dat ik kan winnen. Of het nou WorldSBK, British Superbikes zou zijn, met wat voor motor, banden, circuits, het maakte mij niet uit. Als ik zo goed ben als ik denk, op een goede machine kan ik dat laten zien. Ik nam een grote gok, want als het niet goed uit zou pakken, had ik dit jaar al niet meer gereden denk ik. Eerlijk is eerlijk, het is wat het is. Ik heb mijn best gedaan. Het gevoel vanbinnen vertelde mij de waarheid en dat heeft mij hier gebracht waar ik nu ben. Ik ben een betere rijder, ik voel me relaxter en ik heb hetzelfde vertrouwen in mezelf vóór ik in de MotoGP debuteerde.”

scott-redding
Scott Redding | foto© Ducati Corse

Terugkomend op wat je net vertelde, daarmee raak je iets bij andere mensen. Het bekende ‘zwarte gat’ waarin je dus belandde. Hoe lang heb je daar mee gezeten?

Scott Redding: “Eerlijk gezegd de gehele tijd dat ik voor Aprilia reed. Ik realiseerde me daar dat het niet zou gaan werken, en je hebt zoveel druk van het team en zelfs familie, al de mensen thuis, de miljoenen fans die via de TV keken. Je denkt er niet over na als je op het circuit bent, maar voor mij geldt: Ik race om te winnen. Ik heb het niet per sé naar mijn zin op de motor, ik vind het leuk maar ik doe het niet om mijn leven riskeren. Ik doe het omdat ik succesvol wil zijn, daar haal ik mijn drive vandaan. Als ik niet succesvol ben, zie ik het nut er niet van in om het te doen. Als ik op een machine rij waarmee ik niet kan winnen, is er voor mij geen reden om te racen. Je weet niet naar wie je toe moet gaan met deze mening, omdat er niet veel personen in de positie zijn om dit echt te begrijpen en waar je mee moet dealen. Mensen zeggen dan, maak je geen zorgen, maak het seizoen af en ga verder. Prima, maar wanneer je coureur bent en je wilt winnen, ook al heb je de machine er niet voor, je wilt nog steeds proberen te winnen en breng je jezelf daardoor in een moeilijke situatie. Ik heb veel geleden, ik had geen opties, ik kon er niet uit stappen, had geen geld om mezelf eruit te kopen. Ik heb destijds het seizoen zo goed als mogelijk afgerond, heb wat vrije tijd genomen en mezelf herpakt. Ik heb mezelf met de drive uit het bekende ‘zwarte’ gat weten te knokken. Uiteindelijk was het een geluk bij een ongeluk. Ik zat vast in de MotoGP, waar ik niet vooruit kon met de machine die ik had. Toen ik bij Pramac Ducati zat zeiden ze: Het is de voormalige fabrieksfiets. Maar het is pas sinds kort dat die machines dicht op de huidige fabrieksmachines zitten. Toen ik er zat, zaten op de fabrieksfiets bijvoorbeeld vleugels, en die mochten dus niet op de satellietfiets. Daardoor had ik voor geen downforce en geen grip. Vanaf de eerste test probeer je het te compenseren, maar lukte dat nooit. Dus wat is uiteindelijk het nut van racen tussen de elite met de beste coureurs en machines? Toen werd het moeilijk. Nu zit ik in een positie waar ik mezelf heb laten zien. Niemand wilde me hebben toen ik uit de GP vertrok.”

Wanneer je je als jonge coureur hebt laten zien en iedereen weet wat je kunt, en dan bij een team komt die je niet de support kan geven om te winnen of zoals je graag zou willen. Hoe behoud je je motivatie als zoiets gebeurt?

Scott Redding: “Dat is het ook grotendeels, je groeit op en je moet werken. Toen ik begon met racen had ik niet altijd het beste materiaal. Ook niet het slechtste, maar ik had het niet makkelijk om me destijds te onderscheiden. Dat maakte me hard vanbinnen. Uiteindelijk kun je alleen jezelf helpen. Dus als het moeilijk wordt heb je twee opties. Opgeven en voor de rest van je leven aan jezelf twijfelen, of jezelf weer zien te herpakken en het beste van je kunnen te laten zien. Dat is wat er vorig jaar in de BSB gebeurde, ik brak mijn dijbeen een maand voor de eerste test van het seizoen. Paul Bird zei meteen: Je bent niet nutteloos voor mij. Ik lag in het ziekenhuis en werd wakker op de intensive care door het vele bloedverlies en ik kon het niemand vertellen en mocht het niet vanwege de sponsors. Dus ik lig in het ziekenhuis, iedereen denkt dat ik in Spanje vakantie zit te vieren en te trainen, terwijl ik daar lag. Ik kon niet lopen, maar na drie weken en zes dagen stapte ik weer op een motor, terwijl de dokter zei dat ik minimaal acht weken moest herstellen. Ik vertelde hem dat dat niet kon. Mijn baan, mijn carrière, mijn leven staat op het spel. Als ik niet kom opdagen en ga rijden, wordt mijn contract verscheurd. We kwamen bij de eerste testdagen, ik reed de snelste ronde, die gelijk stond aan hun ronderecord. Ik zei tegen ze: Twijfel niet aan mij.  Ik ben er alleen niet als het echt niet kan. Daar vandaan komend, en dan het kampioenschap te winnen, maken dat de moeilijke tijden het uiteindelijk allemaal waard zijn geweest. Ik heb veel geleerd in die moeilijke periode. Mijn tijd in het ziekenhuis was persoonlijk niet moeilijk voor me, terugkeren op de motor ook niet. Dat is niet waar ik mee om moest gaan in de MotoGP, dat was de druk en het lijden onder diezelfde constant aanwezige druk. Dat was de moeilijke periode. Ik wist toen dat mijn been weer zou gaan genezen, dus dat was alleen een geval van een goede mindset om er bovenop te komen. Ik werkte drie/vier uur per dag om te kunnen lopen en eerst zelfs bewegen. En het deed onwijs pijn, daar hoef ik niet om te liegen. Maar ik had geen keus, nu kijk ik terug en was het het allemaal waard. Het is fijn om nu in de positie te zitten waarin teams mij bellen om te vragen of ik voor ze wil rijden. Iets meer dan een jaar geleden gaven ze niks om me. Daarom heb ik nu de kans bij Aruba.it Ducati, en geloven zij echt in mij en zien ze wat ik kan doen. Het heeft voor mij dus vele deuren geopend. “

Heb je vorig jaar bij wijze van nog wel eens gedacht: zien jullie nu wat ik kan?

Scott Redding: “Het zijn dezelfde mensen die aan me twijfelden, me niet leuk vonden, die me aan het einde van het BSB seizoen ineens weer gingen supporten. Je komt in een klasse waar je wordt bestempeld als GP-rijder, arrogant met een groot ego. Maar de mensen die me kennen weten dat ik niet zo ben. Dus mensen stopten mij in een hokje, waarin ik niet hoor, en aan het einde van het jaar realiseerden zij zich dat ook. Ze zagen dat ik gewoon wilde winnen en hard wilde werken. Ik ben blij dat ik dat hun heb kunnen laten inzien. In de MotoGP kun je jouw echte persoonlijkheid niet laten zien. Je valt in dezelfde categorie als de rest.”

Je bent 28, in de racerij is dat jong, zeker vergeleken met coureurs waarmee je rijdt of gereden hebt.

Scott Redding: “Dat laatste jaar bij Aprilia, ik was 26, het voelde alsof het voor mij snel over zou zijn. Ik heb zo’n jaar op WK niveau gereden. Ik heb races gewonnen, poles gereden, een tweede plek in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Maar nu na afgelopen jaar in de BSB voelde ik me weer zestien. Hier race ik voor. Hier kan ik weer winnen. Het gaf me weer de motivatie. Ik heb nog minstens zes jaar te gaan, met de potentie die ik heb laten zien. Tenminste als ik net zo toegewijd blijf als op dit moment en professioneel te werk blijf gaan.”

Hoeveel verschil zit er in de BSB machine van vorig jaar en de WorldSBK motor van nu?

Scott Redding: “Ze zijn in veel hetzelfde. Dezelfde motor, alleen voorzien van een ander uitlaatsysteem, elektronica, andere banden. Dat is het wel zo’n beetje. Deze motor heeft wel meer power door de uitlaat, aangezien we deze in het BSB moesten aanpassen om het geluid wat te dempen. Maar bijna hetzelfde dus en ik heb me goed aan weten te passen aan de elektronica. De motor is geweldig, het team ook.  Ik heb mijn crewchief vanuit de BSB meegenomen, hij begrijpt me in de goede én slechte tijden. Als ik race maar ook daarbuiten. Hij weet dat ik plezier wil hebben en geintjes uithaal, maar ook dat ik super serieus ben als ik in de pitbox ben. Hij gelooft in mij en dat is fijn. Nu met Ducati achter me, weet ik dat ze in mij geloven en als rijder is dat zo’n goed gevoel.”

scott-redding
Scott Redding | foto© Ducati Corse

Denk je dat er vanuit hier nog een mogelijkheid is om nog eens terug te keren in de MotoGP klasse?

Scott Redding: “Mensen vragen wel eens of ik terug zou gaan of niet, en ik heb altijd gezegd als ik daar kan rijden op een goede fabrieksmachine die in de top vijf kan finishen en waarmee je kan vechten voor een kampioenschap, dat ik terug zou gaan. Ik geloof dat ik het talent heb als rijder om dat te doen. Ik heb gereden tegen Marquez, Vinales. Mijn hele leven al en ik heb ze vroeger ook regelmatig verslagen. Maar toen we met zijn allen verder kwamen, kregen zij de beschikking over betere machines. Maverick ging de GP in met een fabrieksmotor van Suzuki, Marc maakte de overstap naar de koningsklasse met het Honda fabrieksteam. Ik stapte op een open Honda bij Gresini. Die machine kon niet eens top tien eindigen. Dat is moeilijk, maar wel de waarheid. Ik geloof dat ik de potentie heb om één van de beste te zijn. Ik heb wel aan mezelf getwijfeld. Wanneer je het moeilijk krijgt in de MotoGP, en je alles hebt gedaan om de motor te verbeteren, maar je teamgenoot net wat sneller is, ga je aan jezelf twijfelen. Misschien zit mijn tijd erop, misschien kan ik niet beter. Nu heb ik mezelf laten zien dat ik het altijd bij het verkeerde eind heb gehad. Dat ik het wel kan. Dus als de mogelijkheid zich voor doet, ga ik er voor. Maar mijn hoofddoel is om de wereldtitel voor Ducati hier in de WorldSBK binnen te halen. Het is voor deze jongens echt een groot ding en ik vind dat ze het verdienen. Daarvoor zijn we hier en ik zie wel wat er voor de rest nog uitkomt. Ik ben gewoon blij dat ik op dit moment er als coureur zo voor sta.”

Zou je aan het eind van 2020 blij en tevreden zijn met minder dan de eerste plaats?

Scott Redding: “We moeten echt realistisch zijn en blijven. Zolang we vooraan meedoen en het proberen kan er ook van alles gebeuren. Je moet in mijn ogen ook een beetje geluk hebben om een kampioenschap te winnen. Kijk maar naar Bautista vorig jaar, hij had het kampioenschap al bijna in zijn zak, en toen in één moment was het weg. Ik vond het sneu voor hem en Ducati en vind dat ze het echt verdienen. Maar als ik vechtend ten onder ga, ben ik blij. We hebben het als team en rijder in ons om voor de titel te vechten. Het gaat niet om domineren en alles winnen, ik wil er voor vechten en ik geloof dat we dat kunnen.”

Redding bezet na vijf verreden wedstrijdweekenden de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap met 207 gescoorde WK-punten, 36 minder dan regerend wereldkampioen Rea die momenteel de leiding heeft in de strijd voor de titel.

Het is zo makkelijk oordelen van de buitenkant
Met bovenstaande woorden van Redding wordt het opnieuw duidelijk dat er voor coureurs veel meer benodigd is om succesvol te zijn dan alleen een flexibele rechterpols, dat er zich achter de schermen zoveel meer afspeelt dan hetgeen we op TV of vanaf de tribunes zien en wat misschien nog wel het belangrijkste is……….dat we als fans best een beetje minder snel mogen zijn met ons oordeel. Ja, of het nu een MotoGP, WorldSBK coureur is of een coureur die op een andere hoog niveau actief is…….het zijn en blijven ook maar gewone mensen.

Sluiten we af met onszelf de vraag te stellen. Hoe zal Bo Bendsneyder zich de afgelopen tijd na afloop van een Grand Prix weekenden vaak gevoeld hebben? Wij kunnen ons er na het verhaal van Redding wel iets bij voorstellen, jullie ook?

 

Handige links  Pirelli Teruel Round 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App