Alex Rins blikt vooruit op het nieuwe MotoGP seizoen dat later deze maand (24 t/m 26 maart) in Qatar van start zal gaan. De Team Suzuki Ecstar coureur is positief gestemd, dit ondanks dat hij zich de afgelopen dagen tijdens de vijf dagen tellende Official MotoGP Test op het Losail International Circuit niet bemoeide met de bovenste plaatsten op de tijdlijst en de pre-season testdagen afsloot met de achtste rondetijd achter zijn naam.
Alex Rins en ook zijn Team Suzuki Ecstar teamgenoot Joan Mir werkten de afgelopen dagen in Qatar een beetje in de schaduw de vijf dagen tellende pre-season testdagen af. Het Suzuki duo sloot het voorseizoen af met respectievelijk de zevende- (Mir) en achtste rondetijd op de samengestelde tijdlijst.
Natuurlijk weten de Suzuki mannen ook dag hun Ducati en Yamaha collega’s op het Losail International Circuit in Qatar normaalgesproken in het voordeel zijn en het in het verleden altijd goed wisten te doen op het in de woestijn gelegen circuit met zijn lange rechte start en finish gedeelte. Mir en Rins maakten zich dan ook in mindere mate druk over het rijden van die ene snelle ronde, lieten zich bewust niet achter hun kaarten kijken en werkten in alle rust aan een goede basis set-up voor komend seizoen.
In onderstaand interview laat Alex Rins zijn gedachten gaan over de lange winterstop, zijn voorbereidingen en de verwachtingen voor het 2021 MotoGP seizoen.
Heeft de winterstop zonder MotoGP te lang geduurd?
Alex Rins: “Ja, ik zal eerlijk zijn, het voelde behoorlijk lang aan! Met de afgelasting van de Sepang-test is het zelfs nog langer geworden, en ik wilde zo snel als mogelijk weer op de motorstappen. Maar helaas, we hebben moeten wachten.”
Hoe zou de afgelasting van de Sepang-test de start van het 2021 MotoGP seizoen voor jou en Suzuki kunnen beïnvloeden?
Alex Rins: “Gelukkig denk ik dat we in het voordeel zullen zijn aangezien de motoren dit jaar bevroren zijn (geen ontwikkeling), en tegelijkertijd zijn niet heel veel coureurs bij hetzelfde team of dezelfde fabriek gebleven waar ze vorig jaar reden. De coureurs die hun debuut maken in de MotoGP klasse of van motor veranderen, zullen het verlies van de test waarschijnlijk zwaarder vinden dan degenen zoals wij waar alles bij hetzelfde is gebleven en met een sterke motor rijden. Maar we hadden een paar extra testdagen hier in Qatar.”
Hoe heeft het vertrek van Davide Brivio jullie beïnvloed?
Alex Rins: “Wel, de waarheid is dat het voor iedereen een grote verrassing was, maar het leven gaat verder en we moeten ons concentreren op hetgeen we nu hebben. De wereld draait door en ik zal dezelfde doelstellingen en motivatie hebben als altijd. Ik ben er vrij zeker van dat de sfeer en de spirit binnen het Suzuki-team hetzelfde zullen zijn, of misschien zelfs beter, dus ik heb er alle vertrouwen in dat alles goed zal gaan.”
Wat hebben de Suzuki medewerkers je meegegeven voor dit nieuwe seizoen?
Alex Rins: “Ze hebben me kracht en vertrouwen gegeven. Tijdens de winter heb ik veel gepraat met mijn crewchief, Manuel Cazeaux, en met mijn monteurs. Ik had het leuk gevonden als ze me in Andorra hadden opgezocht om samen te gaan skiën, maar dat is op dit moment gewoon niet mogelijk gezien de situatie.”
De winterstop betekende dat je kon uitrusten, maar heb je ook nagedacht over wat vorig jaar heeft gewerkt en wat niet?
Alex Rins: “Het heeft me vooral geholpen om uit te rusten, want in 2020 heb ik sinds de crash in Jerez te veel druk op mijn lichaam uitgeoefend, te veel van mijn lichaam geëist en het was goed voor me om een kleine pauze te nemen. Maar het is ook waar dat ik meer dan ooit gebrand ben om weer op de motor te stappen en opnieuw te beginnen. Ik heb natuurlijk nagedacht over de fouten die we vorig jaar hebben gemaakt en ik hoop dat die zich niet herhalen.”
Hoe is je fysieke conditie aan het begin van dit seizoen na heel 2020 blessureleed te hebben gekend?
Alex Rins: “Het gaat heel goed met me, ik ben fysiek heel sterk nu en dat merk ik als ik op de fiets zit, in de training en in de sportschool. Zelfs in het midden van het voorseizoen voelde ik me in zeer goede conditie en ik hoop dat ik dat nu kan bevestigen. Ik kijk er naar uit om te beginnen.”
Kun je ons je trainingsplan voor 2021 uitleggen?
Alex Rins: “Het is erg vergelijkbaar met wat ik in 2020 heb gedaan. We hebben ons geconcentreerd op het opbouwen van een goede fysieke basisconditie en ons van daaruit verder ontwikkeld. In 2020 begon ik ook heel fit aan het seizoen, maar helaas heeft de crash in Jerez alles veranderd.”
Het feit dat Joan Mir de titel won op de GSX-RR is een extra stimulans; hoe motiveert zijn 2020 MotoGP wereldtitel jou?
Alex Rins: “Ja, natuurlijk is het een stimulans en het geeft je nieuwe en extra motivatie, want uiteindelijk toont het feit dat Joan het kampioenschap won aan dat de moto goed genoeg was om te winnen. Hoe dan ook, voor ons was het ook heel positief dat we de derde plaats hebben behaald na alle obstakels met de blessure en enkele slechte resultaten en dat geeft me veel kracht om dit jaar te beginnen.”
In hoeverre heeft je rivaliteit met Joan invloed op de prestaties van de motor op de baan?
Alex Rins: “Onze rivaliteit verbetert natuurlijk de fiets, maar het helpt ook het werk in de pitbox. We streven er allebei naar om sneller te gaan dan de ander en dit helpt ons beiden te verbeteren. Ik hoop echt op een goede competitie tussen ons dit jaar.”
Gezien het feit dat de reglementen voor 2021 op sommige gebieden, zoals de motor, bevroren zijn, waar denk je dat Suzuki verbeteringen kan vinden?
Alex Rins: “Als we verbeteringen aanbrengen, zal het in de aerodynamica en de elektronica moeten zijn, want de rest is bevroren en daar kan dit seizoen niets meer aan veranderd worden. Suzuki werkt erg hard om iets goeds te brengen in die aspecten. Maar over het algemeen hebben we een zeer evenwichtige motor.”
Na alle rijderswissels op de grid, als je drie belangrijke rivalen voor dit jaar moest kiezen, wie zouden dat dan zijn?
Alex Rins: “Nou, dat is heel moeilijk! Ik kan het niet echt zeggen, want ik weet bijvoorbeeld niet hoe Marc (Márquez) er fysiek aan toe is als hij binnenkort terugkeert. Hij moet echter altijd als een van de voornaamste rivalen worden beschouwd. Als ik op basis van de resultaten van vorig seizoen moet beslissen, zou ik zeggen dat Morbidelli, Viñales of Pol Espargaró allemaal sterk zullen zijn.”
Heb je het gevoel dat Suzuki opnieuw een succesvol en gedecoreerd seizoen zal hebben? Zoals je al zei, is het een voordeel om dezelfde rijders en dezelfde motor te hebben…
Alex Rins: “Het niveau van het talent op de grid is heel erg hoog en dit zal zorgen voor een competitief wereldkampioenschap zoals dat ook in 2020 het geval was. Zelfs nog meer als de dubbele races op één circuit worden herhaald; we hebben al gezien dat dit close battles mogelijk maakte. Het zou een mooi jaar kunnen worden voor Suzuki, maar het zal zeker ook zwaar worden en we zullen nog harder moeten werken dan vorig jaar.”
In theorie zal het kampioenschap dit jaar iets uitgebreider en gevarieerder zijn dan in 2020, maar ook erg op Europa gericht; is dat goed voor jullie?
Alex Rins: “Ja en nee. Het is goed voor mij, want ik hou van circuits in Europa, maar ik hou ook van die buiten Europa. We zijn altijd sterk geweest in het tweede deel van het kampioenschap en ik reis graag naar de ‘flyways’, dus het is echt jammer dat we die geweldige races komend seizoen niet kunnen hebben.”
En hoe zit het met het feit dat we misschien niet zo vaak back-to-back races op hetzelfde circuit hebben?
Alex Rins: “Het zou ons ten goede kunnen komen als er geen dubbele races zijn, maar je weet maar nooit. Wat we wel weten is dat één van onze sterke punten is dat de motor zich snel aanpast aan verschillende circuits; we gaan elk circuit op en de motor werkt goed.”
Wat denk je dat je geleerd hebt dat je kan helpen om je zwakke punten te verbeteren?
Alex Rins: “Nou, ik ga het niet zeggen (lacht) maar we werken eraan …”
Het lijkt erop dat het MotoGP wereldkampioenschap weer in het teken zal staan van de volharding van Covid-19. Voel je je meer voorbereid om ermee om te gaan na de ervaring van vorig jaar, of wen je nooit helemaal aan al die protocollen en angst?
Alex Rins: “Uiteindelijk, als er iets is dat je niet in de hand hebt, dat je niet kunt controleren, probeer je altijd de maximale voorzorgsmaatregelen te nemen en de schade te beperken. Maar er is altijd dat punt van stress over het feit of je wel of niet besmet gaat raken tijdens een reis, daarom zijn we altijd super voorzichtig.”
Wat is je doel voor 2021?
Alex Rins: “Suzuki weer naar de top brengen!”
Handige links Official MotoGP Test Qatar 2021:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter