Yamaha zal in 2023 voor het eerst sinds lange tijd met slecht twee machines vertegenwoordigd zijn in het MotoGP wereldkampioenschap. De reden, de plotselinge overstap van het RNF Racing Team na dit seizoen naar Aprilia en het ontbreken van een ander beschikbaar MotoGP satellietteam.
Het nieuws kwam vrijdag in Mugello niet alleen voor de gemiddelde MotoGP fan als een verrassing, ook bij Yamaha viel het nieuws dat het RNF Racing Team vanaf 2023 als Aprilia MotoGP satellietteam door het leven zal gaan hun enigszins rauw op het dak. Natuurlijk was het Yamaha management op de hoogte van de gesprekken tussen RNF Racing teambaas Razlan Razali en Aprilia maar dat de beslissing al zo snel zou vallen en het nieuws vrijdagochtend in Mugello al naar buiten kwam verraste zelfs Yamaha Motor Racing-directeur Lin Jarvis.
Terwijl Razali en Jarvis vrijdagochtend in een meeting zaten, een meeting waarin de Maleisiër de Yamaha baas op de hoogte bracht van zijn besluit, werden ook al de persberichten de wereld in gestuurd. Dat dit niet geheel volgens plan ging was te wijten aan een iets te enthousiaste Aprilia Racing MotoGP coureur Aleix Espargaró. De Spanjaard stuurde een tweet de wereld in om RNF Racing welkom te heten binnen de Aprilia Racing familie. Ondanks dat de twee al na een paar minuten weer verwijderd werd was het leed al geschied en konden partijen niets anders doen dat het nieuws officieel wereldkundig te maken, dit ondanks dat het plan was dit pas later te doen in een live interview met motogp.com.
Een bittere pil voor de Yamaha bazen in Japan die het nieuws dus uit de media moesten vernemen, simpelweg omdat Jarvis nog geen tijd had gehad om zijn Japanse werkgever in te lichten van het besluit.
De belangrijkste reden voor Razali om na dit seizoen de overstap te maken was de duur van het contract. Yamaha wilde namelijk opnieuw een contract voor een jaar, dit met als belangrijkste reden dat men voor 2024 de optie open wilde houden om in zee te kunnen gaan met VR46 Racing als Yamaha MotoGP satellietteam – het team van Valentino Rossi heeft momenteel een contract met Ducati, een contract dat aan het einde van 2023 afloopt. Met dit in zijn achterhoofd zou RNF Racing dus na 2023 zo goed als zeker alsnog op zoek moeten naar een ander motormerk. De mogelijkheid om nu een tweejarig contract – met een optie voor nog eens twee jaar – te kunnen sluiten met Aprilia geeft het team van Razali en teammanager Wilco Zeelenberg dus aanzienlijk meer zekerheid en continuïteit voor de toekomst.
Jarvis heeft inmiddels voor de camera van motogp.com bekend gemaakt dat Yamaha door het besluit van RNF Racing in 2023 voor het eerst sinds lange tijd met slechts twee machines actief zal zijn binnen het MotoGP wereldkampioenschap, simpelweg omdat op dit moment alle MotoGP satellietteams nog doorlopende contracten hebben met hun motorleveranciers.
Lin Jarvis: “Het is zeker geen ideale situatie. Bij Yamaha hebben we zo lang ik me kan herinneren MotoGP satellietteams gehad – we hebben in ieder geval altijd meer dan twee motoren op de grid gehad. Natuurlijk is het nooit leuk als er een einde aan een relatie komt. We hebben nog tot het einde van het seizoen en we blijven partners [tot dan] samen met RNF. Maar zij hebben hun beslissing genomen om voor de toekomst naar Aprilia te verkassen.
We respecteren dat, maar ik was een beetje verrast door de aankondiging, omdat de aankondiging werd gedaan terwijl we in de vergadering zaten om hun beslissing aan te horen, wat een beetje ongebruikelijk was. Maar we respecteren hun beslissing en van daaruit gaan we verder.”
Het niet hebben van een MotoGP satellietteam gooit ook roet in het eten voor Toprak Razgatlioglu’s MotoGP plannen. De Pata Yamaha met Brixx WorldSBK coureur zal nu tot minstens 2024 moeten wachten op een mogelijke overstap naar de MotoGP klasse, in ieder geval met Yamaha simpelweg omdat voor 2023 Franco Morbidelli nog onder contract staat en regerend MotoGP wereldkampioen voor 99% zeker op korte termijn het contract met zijn huidige werkgever zal gaan verlengen. Kortom, in 2023 is er geen plaats voor de regerend WorldSBK wereldkampioen binnen de Yamaha MotoGP familie ondanks dat hij binnenkort wel in actie zal komen op een MotoGP machine tijdens een door Yamaha toegezegde MotoGP test.
Lin Jarvis: “De bedoeling van deze MotoGP test was zijn interesse om een MotoGP uit te kunnen proberen. Ten tweede is het een beloning van Yamaha voor het behalen van de 2021 WorldSBK wereldtitel en zijn goede relatie met Yamaha en de toekomst met het merk.
Dus, ik denk dat het belangrijkste doel voor deze test hetzelfde blijft. Ontspannen, testen, genieten en ervaring opdoen met de MotoGP machine. Maar dit nieuws over het ontbreken van een Yamaha MotoGP satellietteam betekent natuurlijk dat we in ieder geval in 2023 geen plek hebben, punt uit, want we hebben komend seizoen maar twee Yamaha machines in het fabrieksteam.”
Razgatlioglu bezet momenteel de derde plaats in de tussenstand van het WorldSBK kampioenschap achter Jonathan Rea en Alvaro Bautista. Winnen deed Razgatlioglu nog niet met de nummer 1 op zijn kuip, van de negen races verreden races tot nu toe wist hij echter wel acht keer op het podium te finishen.
Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter