In 2015 streden ze tot aan de laatste wedstrijd van het seizoen als Yamaha teamgenoten nog voor de wereldtitel, maar het zou zomaar eens kunnen dat we Valentino Rossi en Jorge Lorenzo beiden in 2020 niet meer als actief MotoGP coureur in actie zullen zien komen. Lorenzo zou het volgens de laatste geruchten niet meer op kunnen brengen om na zijn zoveelste tegenslag en blessure terug te keren terwijl Rossi zondagavond op de Sachsenring na zijn achtste plaats te kennen gaf dat het met deze resultaten weinig zin meer heeft om nog langer door te gaan.
Terwijl het normaalgesproken rond de Dutch TT en het laatste Grand Prix weekend voor de zomerstop op de Sachsenring vaak gaat over de op stapel staande transfers voor het komende seizoen, waren het dit jaar Valentino Rossi en Jorge Lorenzo die de aandacht trokken van de media, niet vanwege een aanstaande transfer maar vanwege uitspraken waarin men denkt aan stoppen.
Twee topcoureurs en belangrijke gezichten van het MotoGP startveld die de afgelopen jaren een hoofdrol speelden in de koningsklasse, de één met vijf wereldtitels op zak en de ander zelfs met maar liefst negen wereldtitels achter zijn naam. Natuurlijk is het allemaal nog niet zover, natuurlijk weten we dat met name de Italiaanse en Spaanse media smullen van dit soort verhalen tijdens de zomerstop.
Lees ook: Stopt Jorge Lorenzo als actief MotoGP coureur?
Zo reageerde Repsol Honda Team baas Alberto Puig zondagavond meteen op de geruchten van pupil Lorenzo waarin bekend werd dat de Spanjaard de komende weken tijdens een vakantie op de Malediven een besluit wil nemen over het wel of niet verdergaan als actief MotoGP coureur.
Alberto Puig: “Ik weet helemaal niks. Eén ding weten we, en dat is dat hij in Assen geblesseerd is geraakt en hij daarbij een wervel heeft gebroken. Het enige waar we op hopen is dat hij er in Brno weer bij zal zijn en dat hij daarna zo snel mogelijk het goede gevoel zal vinden met de machine. We zijn er allemaal om hem daarbij te helpen.”
Maar stel dat de 32-jarige Spanjaard het wel voor gezien houdt, welke scenario’s heeft Honda dan om het vertrek op te vangen. Natuurlijk werd hierover ook al druk gespeculeerd waarbij één iemand de berichten de komende tijd met meer dan normale belangstelling zal volgen; Alex Marquez.
De winnaar van de Moto2 race op de Sachsenring wil namelijk komend seizoen de overstap maken naar de koningsklasse. Maar dit lijkt wederom een moeilijk verhaal te worden, want net als een jaar geleden lijkt er voor komend seizoen wederom geen ‘betrouwbaar en competitief’ zitje beschikbaar voor het jongere broertje van Marc Marquez. Maar mocht Lorenzo besluiten het voor gezien te houden dan opent dat deuren. Nee, hij zal zeker niet de opvolger van Lorenzo en teamgenoot worden van zijn broer, maar in dit geval zal Takaaki Nakagami zo goed als zeker doorschuiven naar het officiële Honda fabrieksteam waarna er plekje vrijkomt bij het LCR Honda Team. In dit plaatje zou de jongste Marquez uitstekend passen gezien zijn connecties en de Spaanse power van zijn manager Emilio Alzamora.
Natuurlijk is het vooralsnog koffiedik kijken, maar dat hier tijdens de zomervakantie bij de familie Marquez over gesproken zal worden moge duidelijk zijn.
Wat betreft Rossi, hij heeft net als Lorenzo nog een doorlopend contract tot aan het einde van het seizoen 2020, maar als de prestaties uitblijven, meedoen voor topklasseringen niet meer gaan en de andere drie Yamaha coureurs steevast voor hem eindigen en sneller zijn dan zou het zomaar eens kunnen dat ‘The Doctor’ woord houdt en de daad bij het woord voegt en het op 40-jarige leeftijd voor gezien houdt. De Italiaan heeft namelijk altijd gezegd dat als hij niet meer met de besten mee kan dat hij er mee zou gaan stoppen.
Zondagavond tijdens zijn media debrief na afloop van de Duitse Grand Prix was het namelijk voor het eerst dat de Italiaan echt uit zichzelf begon over de huidige situatie en het weinig zin heeft met dit soort resultaten om nog langer door te gaan.
Mocht dit het geval zijn dan komt dit wel op een heel erg ongelegen moment voor de Italiaanse ster. Naast sportman is Rossi namelijk ook een gewiekst zakenman en kijkt hij verder dan zijn eigen carrière als MotoGP coureur. Zo heeft hij sinds een aantal jaren zijn eigen SKY Racing Team VR46, zijn eigen VR46 Riders Academy met rijders als Franco Morbidelli, Francesco Bagnaia, zijn halfbroertje Luca Marini en nog een aantal jonge talentvolle coureurs.
Het is een publiek geheim dat Rossi na 2020 graag plaats wil maken voor één van zijn pupillen. Met de komst van Petronas Yamaha SRT zijn de plannen voor het runnen van een eigen MotoGP Team van de baan, maar inmiddels maakt Morbidelli wel deel uit van dit team. Tot zover klopt alles in het plaatje van zakenman Rossi maar het volgende plaatje dat de VR46 firma voor ogen heeft is natuurlijk dat Morbidelli aan het einde van 2020 klaar is om de plaats van de meester over te nemen.
Maar sinds dit seizoen is daar Fabio Quartararo die de sterren van de hemel rijdt als teamgenoot van Morbidelli. Ja, en mocht Rossi besluiten om na dit seizoen zijn contract te willen laten ontbinden dan kon het zomaar eens zijn dat het niet Morbidelli maar Quartararo is die de belangrijkste kandidaat is om teamgenoot te worden van Maverick Viñales binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. En laat dit nu net niet passen in de plannen van de Italiaanse zakenman. Dus de grote vraag die er zondagavond op de Sachsenring opdook rondom deze kwestie was dan ook of Rossi bereidt is om hier over heen te stappen of dat het zakelijke het wint van het sportieve en hij tegen beter weten in en ten koste van mindere eigen prestaties deze plaats bezet zal houden in de hoop dat Morbidelli het komende seizoen sterker dat Quartararo voor de dag zal komen met als gevolg dat dit aan het einde van het seizoen 2020 zakelijk beter zal passen.
Wint het sportieve het van het zakelijke, kan Rossi zichzelf over deze drempel heen zetten?
Wie het weet mag het zeggen, duidelijk is wel dat Rossi de komende tijd zakelijk voor een aantal uitdagingen staat. Want naast zijn eigen sportieve beslommeringen, bovengenoemde problematiek wordt het ook steeds duidelijker dat hij na dit seizoen op zoek moet naar een nieuwe hoofdsponsor voor zijn Moto3 en Moto2 team nu het zo goed als zeker is dat SKY Italia aan het einde van dit seizoen zal stoppen als sponsor van zijn project.
We gaan het allemaal meemaken, we gaan het allemaal de komende weken nauwlettend volgen. Wie weet krijgt de onlangs door Lorenzo gedane uitspraak: “De grootste fout die ik gemaakt heb in mijn carrière is weggaan bij Yamaha” wel een hele andere wending, stopt Rossi aan het einde van het seizoen en gaat zijn plaats niet ingenomen worden door Morbidelli of Quartararo maar zien we in 2020 een oudgediende terugkeren naar Yamaha.
Wie het weet mag het zeggen, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, we laten ons verrassen.
Handige links HJC Helmets Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App