Iker Lecuona: Een trage Honda, blessureleed…. kortom alles gaat mis in 2024

4765
iker-lecuona
Iker Lecuona - Assen 2024

Niet alleen in de MotoGP kent Honda moeilijke tijden, ook in het FIM Superbike World Championship gaat zo’n beetje alles mis voor ’s werelds grootste motorenfabrikant. Het 2024 seizoen verloopt voor Team HRC coureur Iker Lecuona dan ook allesbehalve naar wens. Zowel in Australië, Catalunya als ook in Assen moest de Spanjaard dealen met blessureleed en stond hij dit seizoen meer langs de kant dan hij op de motor zat.

Nadat Honda aan het einde van het seizoen 2018 plotseling en geheel onverwachts afscheid nam van het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing als partner van hun World Superbike project moest alles beter worden, moest de weg naar de top terug ingezet worden onder de vlag van het Moriwaki Althea Honda Team. Dat dit project geen lang leven was beschoren werd al snel duidelijk. Vervolgens volgde er onder de naam Team HRC een geheel nieuw door de fabriek ondersteunt project onder leiding van de Spanjaard Alberto Puig. Vanuit Spanje werd er een compleet nieuw team opgezet, kwam er een compleet nieuwe Honda CBR1000RR-R SP en werden er bekende- en grote namen aangetrokken die moesten zorgen voor podiumklasseringen en overwinningen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.




Leon Haslam en Alvaró Bautista waren in 2020 en 2021 de eerste twee Team HRC coureurs die het mochten proberen alvorens Xavi Vierge en Iker Lecuona door Honda als de reddende engels binnengehaald werden. Beide uit de MotoGP paddock afkomstige Spanjaarden zijn inmiddels bezig aan hun derde seizoen in de kleuren van Team HRC, maar ondanks dat niemand twijfelt aan de kwaliteiten van de twee coureurs blijven de successen vooralsnog uit. Kortom, we zijn inmiddels vijf jaar verder nadat Honda afscheid nam van de kampioensmakers uit Nieuwleusen en we kunnen niet anders concluderen dan er miljoenen euro’s extra verbrand zijn, vele blessures verder zijn zonder dat de resultaten noemenswaardig beter zijn geworden in vergelijking met voorheen.

Met name voor Lecuona is het op dit moment een hard gelag, de Spanjaard kreeg afgelopen weekend in Assen voor de derde keer dit seizoen een tegenslag te verwerken. Nadat hij in Australië en in Catalunya al moest dealen met blessureleed liep ook ook de Nederlandse ronde van het 2024 FIM Superbike World Championship uit op een drama. Lecuona kwam namelijk op zaterdagochtend in FP3 lelijk ten val waarbij hij een knieblessure opliep die hem de rest van het weekend opnieuw langs de kant hield.

De frustratie was op zondag in Assen dan ook van het gezicht van de Spanjaard af te lezen toen hem gevraagd werd over zijn seizoen tot nu toe.

Iker Lecuona: “Het is tot nu toe een heel moeilijk seizoen daar hoeven we niet om heen te draaien. Ik raakte geblesseerd in Australië, daarna had ik het moeilijk tijdens de tweede ronde van het seizoen op Circuit de Barcelona – Catalunya en ook hier sta ik weer langs de kant met een blessure. Zowel mentaal als fysiek omgaan met de situatie is niet eenvoudig. Het is moeilijk om te presteren als er elke keer weer iets gebeurt waardoor ik langs de kant sta. Het spijt me ook voor het team, want in een weekend als dit – met name door het onvoorspelbare weer – hadden we kunnen profiteren van de omstandigheden.”

Ondanks dat hij worstelt met een nog steeds niet-competitieve Honda CBR1000RR-R Fireblade SP en alles tot nu toe misgaat dit seizoen geeft Lecuona de moed zeker niet op. De voormalig MotoGP-coureur denkt namelijk dat het mogelijk was geweest om in Assen goede resultaten te behalen.

Iker Lecuona: “Ik denk dat we de kans hadden om het goed te doen hier in Assen. Vóór de crash was het de eerste keer dit jaar dat ik met plezier in de regen reed. Het was dus erg jammer toen ik bij de crash mijn knie blesseerde. Maar deze dingen gebeuren soms en helaas overkwam het mij. Het positieve is dat we nu een aantal weken rust hebben om fysiek tot rust te komen, mijn hoofd leeg te maken en me te concentreren op een zo snel mogelijk herstel.”

De eerstvolgende ronde van het World Superbike kampioenschap wordt verreden in het weekend van 14 t/m 16 juni op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Voor die tijd zal Lecuona nog samen met Team HRC een tweedaagse test afwerken op hetzelfde circuit, tenminste als hij op tijd hersteld is van al zijn blessureleed.

Kortom, niet alleen in de MotoGP – waar men tegenwoordig patent lijkt te hebben op de vierde laatste startplaatsen op de grid – ook in het WorldSBK blijven Honda’s prestaties ver onder de maat. Normaalgesproken zouden we zeggen, dit is Honda onwaardig maar toch lijken de Japanners stug door te gaan en nog steeds vertrouwen te hebben in hun racestrategie en nieuw ingezette koers sinds 2019. Deze instelling staat hun te prijzen, waar wij echter wel benieuwd naar zijn………hoe zou het Honda WorldSBK project de afgelopen vijf jaar zijn verlopen als men eind 2018 hun samenwerking met Ten Kate Racing niet opgezegd had en men de mannen uit Nieuwleusen het vertrouwen zouden hebben gegeven om van de huidige Honda CBR1000RR-R Fireblade SP een winnende machine te maken?



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.