In het weekend van 7 t/m 9 september was het TT-circuit Assen gastheer van de zesde en voorlaatste ronde van Internationale Deutsche Motorradmeistershaft (IDM). Assen was de derde van vier IDM wedstrijden waarbij de Yamaha R3 Cup rijders meestrijden in de IDM SS300 klasse. Niek van den Broek liet zich afgelopen weekend uitstekend zien met een podiumplaats in de eerste race. De tweede race eindigde helaas in een uitvalbeurt door een schuiver in de openingsfase.
In de motorsport is de uitdrukking podium of jodium gemeengoed. Coureurs geven daarmee aan dat ze vol voor het podium willen gaan en daarbij het risico van een valpartij incalculeren. Voor van den Broek werd het dus in Assen beide. Podium in de eerste race en een schuiver in de tweede race.
Enkele weken geleden moest het team rondom van den Broek, tijdens de Gamma Racing Days, door een kapot motorblok eerder naar huis dan gepland. De tussenliggende weken werden gebruikt om het blok te repareren. Dat lukte en het team vertrok dan ook vol vertrouwen weer richting Assen.
Op vrijdag werden er twee vrije trainingen verreden. De eerste op een natte baan en de tweede op een nagenoeg droge baan. De tijden waren tijdens die trainingen niet veelzeggend maar Niek gaf na afloop aan lekker op de motor te hebben gezeten en een goed gevoel te hebben.
Tijdens de droge kwalificatietrainingen op de zaterdag trainde van den Broek zich naar een 16e startpositie. Dat was niet helemaal de plaats waarop werd gehoopt maar in deze klasse ben je tijdens die kwalificatietrainingen zo afhankelijk van een goede slipstream dat het niet vinden daarvan zomaar vijf plaatsen kan schelen in de startopstelling.
“De trainingen verliepen goed en ik heb lekker kunnen rijden. Tijdens de TT reed ik 1’56 hoog met de snelle en nu 1’57 hoog met de langzame Ruskenhoek. Het verschil daartussen is normaal gesproken ongeveer twee seconden dus met mijn tijd kon ik tevreden zijn. Met een goede slipstream had er zeker meer ingezeten maar met het vinden daarvan moet je gewoon een beetje geluk hebben. Ik wist echter na de trainingen zeker dat ik qua snelheid meekon met de snelste rijders in de Yamaha R3 Cup en dat gaf een goed gevoel.”
Dat het goede gevoel niet op bluf gebaseerd was bleek tijdens de races op zondag. Onder een lekker zonnetje ging direct na de middag de eerste race van start. De start van Niek was goed maar er gebeurde in de eerste kilometer wel het één en ander. Na enkele honderden meters kwamen enkele rijder s met elkaar in aanraking met een valpartij tot gevolg. Niek kon die valpartij gelukkig ontwijken en sloot goed aan bij het voorste deel van het veld. Enkele bochten verder werd Niek echter zelf aangetikt in de mêlee van rijders waarna hij in de onbalans zelf ook iemand aantikte. Niek bleef op de motor maar directe concurrent Thom Molenaar ging door de beroering wel onderuit. Het kostte wel de nodige tijd waardoor Niek de aansluiting verloor met een grote groep rijders met daarin ook een viertal Yamaha R3 Cup rijders.
Halverwege de race reed Niek samen met een Duitse rijder op een zestal seconden van de die groep waarmee een podium ver weg leek. Schijn kan echter bedriegen want van den Broek en Winkler sloegen de handen ineen en reden samen een ijzersterk tweede deel van de race waarin de achterstand naar de groep voor hen ronde na ronde werd verkleind. Bij het ingaan van de laatste ronde werd de aansluiting definitief waarna Niek alles uit de kast trok en in die laatste ronde twee Yamaha R3 concurrenten wist te passeren. Het leverde een achtste plaats op in de race maar veel belangrijker nog een derde plaats in de Yamaha R3 Cup klasse. Een dolblije Niek mocht daarmee voor de tweede keer dit seizoen naar het podium. Een volkomen verdiend podium na een ijzersterk tweede deel van de race waarin hij zijn persoonlijk snelste ronde wist aan te scherpen tot een zeer sterke 1’56.570.
“Wat was dat een lekkere race. Ik kreeg in de eerste ronde een tik in de Strubben waardoor ik even de balans verloor en vervolgens Thom Molenaar aantikte. Thom ging vervolgens onderuit waarna Birgit Scheffer ook nog eens viel. Ik heb na de race excuses aangeboden aan Thom en Birgit maar kon er zelf eigenlijk niet echt iets aan doen. Dit soort dingen gebeuren in het racen maar het blijft jammer als daardoor collega’s onderuit gaan.
Ik was vervolgens wel meteen de aansluiting kwijt maar kon wel een heel goed tempo blijven rijden. Ik bleef vechten en in het tweede deel van de race kwam er een spontane samenwerking met Winkler waardoor we samen inliepen op de groep voor ons. Daarin reden vier collega’s die om de winst in de Yamaha R3 Cup streden. In de laatste ronde heb ik alles gegeven en kon ik Noah Bronkhorst en Finn de Bruin passeren. Ik kwam als achtste over de finish maar dat betekende wel de derde plaats in de Cup. Het voelde geweldig om voor de tweede keer dit seizoen op het podium te mogen klimmen. De manier waarop ik het tweede deel van de race heb gereden gaf me een geweldige boost.”
Niek ging in de tweede race dan ook vol vertrouwen van start. In het traditionele gebakkelei in de eerste paar bochten kwam hij echter wat klem te zitten waardoor opnieuw de aansluiting met de snelste rijders verloren ging. Uiteraard was er opnieuw de drang om die aansluiting te hervinden maar aan het eind van de tweede ronde schoof van den Broek onderuit bij het aanremmen van de laatste bocht. Een tik van een Duitse coureur waarbij het voorwiel wegschoof zorgde voor een landing in de grintbak. Bij de val vloog de ketting van het achtertandwiel en dat betekende helaas einde race.
“Als je vanaf een 16e plaats moet komen loop je het risico om in de eerste ronde ergens in het gedrang te komen. Dat gebeurde waardoor ik direct alweer de aansluiting met de kopgroep verloor. Ik had na de eerste race echter het vertrouwen dat ik ook nu dat gaatje gedurende de race weer dicht zou kunnen rijden. Helaas kreeg ik in de tweede ronde bij het aanremmen van de GT-bocht een tik tegen mijn voorwiel waardoor ik onderuit ging. Ik was ongedeerd maar zag bij het opstaan direct dat de ketting van het achtertandwiel lag dus ik wist meteen dat het over was. Na het podium in de eerster race werd het dus figuurlijk jodium in de tweede race. Jammer maar dat is racen. We hebben dit seizoen de nodige problemen gehad maar ik heb in de eerste race laten zien dat ik de snelheid heb om mee te doen voor het podium. Dat gevoel heb ik een tijd niet gehad en dat was best frustrerend. Ik kijk dan ook vol vertrouwen vooruit naar het laatste raceweekend van het seizoen.”
Dat laatste raceweekend van het seizoen wordt van 28 t/m 30 september gereden op de Hockenheimring in Midden-Duitsland. Niek verdedigt in dat laatste weekend de vijfde plaats in de stand om het kampioenschap. Thom Molenaar is Niek daarin genaderd tot één punt. Er is derhalve genoeg om uit te kijken naar een spannend slotweekend van het seizoen.
Handige links IDM Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App