De voor 10 april geplande IDC-races gaan niet door. De huidige Covid-19 problematiek staat nog niet toe dat er wedstrijden verreden worden op het TT Circuit Assen. Hiervoor in de plaats staat er voor de coureurs wel een zinvol trainingsprogramma, een IDC-simulatie, op het programma; een IDC Masterclass.
Er was lange tijd de hoop en achter de schermen is er de afgelopen door betrokken partijen tijd hard gewerkt om onder bepaalde voorwaarden en een streng protocol op zaterdag 10 april de openingswedstrijden van het nieuwe International Dutch Championship (IDC) doorgang te kunnen laten vinden.
Ondanks alle inzet is gebleken dat het niet haalbaar is om onder de huidige beperkende coronaregels een volwaardige wedstrijddag te kunnen organiseren op het TT Circuit Assen. Ondanks dat de wedstrijden niet volgens plan verreden kunnen worden staat er zaterdag 10 april wel een belangrijke dag voor de IDC-coureurs op het programma, een IDC Masterclass.
Het programma van de IDC MasterClass is ter voorbereiding op het motorsportseizoen 2021 en wordt op een type 3 dag verreden waarbij de maximale dynamische geluidnorm van 101 dBA geldt. Het aantal deelnemers is in 5 groepen verdeeld conform het IDC-reglement. Er wordt gereden in de 5 IDC-klassen: Dutch SportClass 1000, Dutch ProClass 600, Dutch ProClass 1000, Dutch Supersport, Dutch Superbike. Veel IDC-licentiehouders zijn dit seizoen van klasse gewisseld, hebben andere motoren gekocht, hebben instellingen op de ECU aangepast, zijn van bandenmerk gewisseld, hebben vering aangepast etc. Al deze aspecten zijn van invloed op het motorgedrag, wegligging, grip en zouden moeten leiden tot een beter resultaat. De ervaring heeft echter geleerd dat theorie en praktijk ver uit elkaar kunnen liggen.
IDC MasterClass 2021
Het programma bestaat uit 3 sessies vrij rijden waarin de settings van de motoren kunnen worden geoptimaliseerd op de heersende weersomstandigheden. In sessie 3 wordt de startprocedure behandeld en in samenspraak met de startofficials van het TT Circuit Assen doorgenomen. Aspecten als oprijden en opstellen op de startgrid aan de hand van de gereden rondetijden uit sessie 2 opgemaakte startopstelling komen ook aan bod. Gedrag van de starter en van de startofficials met de rode en gele vlag bij de startprocedure zijn cruciale aspecten bij de start die eveneens aandacht krijgen. Na de start worden meerdere ronden gereden.
Bronmeeting
Tijdens de IDC MasterClass wordt het brongeluid van iedere klasse bepaald welke van toepassing gaat worden op het volgend IDC-event. Een heel belangrijk item dat voor iedereen belangrijk is.
“We zijn gebonden aan regels, maar op deze manier krijgen we duidelijkheid, dat is in ieders voordeel, we hopen dus op een grote opkomst zodat er een realistische meting van het brongeluid kan worden gemaakt”, aldus Hennie Lentink namens de organisatie.
Component bronvermogen
Zaterdag 10 april is het eerste meetmoment, pas na zaterdag 10 april kan er opnieuw gekeken worden naar het component bronvermogen in het rekenmodel. Indien het bronvermogen op zaterdag 10 april hoger is dan het bronvermogen in 2020 dient er op zaterdag 10 april rijtijd ingeleverd te worden. Het hogere component bronvermogen wordt vervolgens in het nieuwe rekenmodel voor zaterdag 8 mei ingevoerd met als gevolg minder rijtijd en/of minder deelnemers. Indien het bronvermogen op zaterdag 10 april lager is dan het bronvermogen in 2020 biedt dit voor 95% zekerheid dat alle kwalificaties en alle 5 races, over bijv. 10 ronden, zonder inlevering van rijtijd verreden kunnen worden. Het lagere bronvermogen wordt vervolgens in het rekenmodel voor zaterdag 8 mei ingevoerd met als mogelijk gevolg meer rijtijd en/of meer deelnemers. Het door het TT Circuit Assen, in samenspraak met geluidstechnisch bureau Peutz ontwikkelde rekenmodel, heeft vanaf 2021 voor de IDC-organisatie een structurele organisatorische aanpassing tot gevolg. Een organisatorische aanpassing omdat wij nu al vooraf een verdeling dienen te maken over hoeveel deelnemers er in een klasse kunnen deelnemen. Er zit zeker ook een plusfactor aan het rekenmodel. Het vooraf weten dat de geplande rijtijd voor alle klassen voor 95% zeker zijn geeft veel rust en plezier omdat de deelnemer, de organisatie en het TT Circuit Assen voor 95% zeker zijn dat ook de laatste race over 10 ronden verreden kan worden. Het is dus echt van essentieel belang dat iedere deelnemer ervoor zorgt dat het bronvermogen van haar/ zijn motor structureel gereduceerd wordt en blijft. Naast de structurele verlaging van het bronvermogen tijdens IDC-races vanaf 2021 geldt deze structurele verlaging zeker ook op de alle CRT dagen welke op een type 3 verreden worden.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter