Dat Honda ook in 2024 een moeilijk seizoen kende als fabrikant binnen het MotoGP wereldkampioenschap is bekend. De grote vraag is nu, weet de Japanse motorenfabrikant in 2025 het tij te keren. Volgens HRC-teambaas Alberto Puig waren de resultaten inderdaad niet om over naar huis te schrijven maar heeft men inmiddels wel een steeds beter beeld voor komend seizoen.
Het 2024 MotoGP-seizoen was opnieuw moeilijk voor de Japanse fabrikanten, maar Honda werd het zwaarst getroffen, zo wist men geen enkele keer in het 20 Grand Prix weekenden tellende seizoen op het podium te eindigen laat staan te winnen en eindigde men zelfs als laatste in het constructeurskampioenschap, dit ondanks dat er in het tweede deel van het seizoen wel enkele verbeteringen te zien waren. Zo wist Johann Zarco twee keer een top tien klassering te scoren en mocht hij tijdens de kwalificatiesessies een aantal keren aantreden in Q2. Nu is dat zeker nog niet het niveau waarop Honda in het verleden kon acteren, maar er was in ieder geval een lichte verbetering zichtbaar.
Ook in de eindstand was Zarco de best geklasseerde Honda, zij het slechts op de zeventiende plaats. Op zichzelf geen indrukwekkende prestatie, maar de LCR Honda Team coureur scoorde wel 24 WK-punten meer dan zijn teamgenoot Takaaki Nakagami en maar liefst 34 dan Joan Mir die met slechts 21 gescoorde WK-punten op de eenentwintigste plaats de best geklasseerde Repsol Honda Team coureur werd.
In een gesprek met motogp.com blikte Honda (HRC) teambaas Alberto Puig onlangs terug op het 2024 seizoen, een seizoen waarin weliswaar kleine stappen werden gemaakt maar ook een seizoen waarin vaak de ogen al gericht waren op 2025.
Alberto Puig: “Het is zeker geen makkelijk seizoen geweest. De resultaten zijn niet wat we willen. Het is een jaar geweest waarin we in de eerste helft van het seizoen veel oplossingen uit hebben getest en in het tweede deel van het seizoen langzaamaan een beeld kregen wat wel kan werken en wat niet. We hebben wel enkele verbeteringen aangebracht, weliswaar niet zoveel als we hadden gewild, maar we hebben wel een steeds beter beeld hoe we de 2025 machine kunnen en moeten prepareren. We hebben zoals al gezegd nog steeds niet de resultaten behaald waar we naar op zoek waren, maar vanuit het oogpunt van engineering begrijpen ze steeds beter hoe we te werk moeten gaan, waar we naartoe moeten en hoe we het moeten doen, iets dat heel erg belangrijk is.
Maar een dergelijk proces heeft waarschijnlijk meer tijd nodig om het op papier te zien dan we oorspronkelijk dachten, maar het enige wat we nooit zijn kwijtgeraakt is onze wil om terug te komen; de wil die je drijft om door te gaan, ook al staan we duidelijk op achterstand, dat is een feit.”
In 2025 vormen Joan Mir en Luca Marini opnieuw het officiële Honda MotoGP fabrieksteam terwijl Johann Zarco aan zijn tweede seizoen in dienst van het LCR Honda Team actief zal zijn. De Fransman krijgt in MotoGP debutant Somkiat Chantra (LCR Honda Team Idemitsu) echter wel een nieuwe teamgenoot nu Nakagami is toegevoegd aan het Honda MotoGP testteam en met name in Japan het eerste ontwikkelingswerk voor zijn rekening zal nemen.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’