HRC-president Watanabe: “Honda uit de MotoGP, dat nooit”

4810
koji-watanabe
HRC-president Koji Watanabe | foto© Honda Racing

Honda maakt momenteel moeilijke tijden mee als fabrikant in het MotoGP wereldkampioenschap. In een interview met het Japanse Shueisha Shinsho sprak HRC-president Koji Watanabe over de moeilijkheden in de koningsklasse, de wens om Marc Marquez weer een winnende motor te geven en de aanwezigheid van Honda als fabrikant in het MotoGP wereldkampioenschap.

Honda maakt moeilijke jaren door in de MotoGP, maar volgens HRC-president Koji Watanabe wordt er in Japan hard gewerkt om weer terug aan de top te komen. Ook al blijven de resultaten op het circuit uit en was de recent verreden British Grand Prix op Silverstone beschamend voor het Japanse merk, in de fabriek in Japan wordt er keihard gewerkt om in 2024 een doorbraak te kunnen bewerkstelligen. De geplande test begin september na afloop van de Grand Prix op het Misano World Circuit Marco Simoncelli wordt dan ook een belangrijke graadmeter, tijdens deze MotoGP test krijgen Marc Marquez en Joan Mir namelijk de eerste gelegenheid om kennis te maken met de 2024 versie van de Honda RC213V, het werk van de Japanse HRC engineers te beoordelen en suggesties te doen voor het verbeteren van het ontwikkelingswerk op weg naar het 2024 MotoGP seizoen.







Akira Nishimura, journalist van het Japanse Shueisha Shinsho, kreeg bij hoge uitzondering de gelegenheid om tijdens een interview te spreken met HRC-president Koji Watanabe over de situatie waarin Honda is terechtgekomen als fabrikant in de koningsklasse.

Koji Watanabe: “Het is moeilijk om een exacte oorzaak te noemen, maar ik denk dat één van de redenen is dat we de afgelopen tijd geen drastische veranderingen hebben doorgevoerd in onze werkmethodes omdat we te veel vertrouwden op de resultaten uit het verleden. We zijn nu dingen aan het veranderen, onder andere door samen te werken met bijvoorbeeld de automotive-afdeling.”

De HRC-president was heel duidelijk: de Europese rivalen hebben grote veranderingen doorgevoerd om te groeien, terwijl ze in Japan alleen evoluties hebben doorgevoerd binnen de bestaande projecten. Hetzelfde geldt voor Yamaha. Overwinningen uit het verleden leidden tot de overtuiging dat revoluties niet nodig waren, een fout die nu wordt rechtgezet. Watanabe kan niet met zekerheid zeggen dat Honda in 2024 opnieuw zal winnen, maar hij garandeert dat er grote inspanningen worden geleverd om de coureurs te voorzien van competitiever materiaal.

Koji Watanabe: “Honda beschouwt de huidige situatie als een groot probleem. Ik weet dat het niet gemakkelijk zal zijn. Vandaag de dag gaat de ontwikkelingen binnen de MotoGP  snel, maar er zijn nog veel dingen te beslissen. Als we de zwakke punten kunnen begrijpen, hebben we een redelijk competitieve motor. Maar met zekerheid zeggen dat we er in 2024 weer zullen staan blijft lastig.”

De laatste tijd is er zelfs al gesproken over het verkrijgen van bepaalde concessies, concessies die Honda maar ook Yamaha zouden kunnen helpen. Het standpunt van de HRC-president wat betreft deze kwestie is duidelijk.

Koji Watanabe: “We hebben hiervoor de toestemming nodig van alle fabrikanten en, als die er is, zullen we profiteren van de concessies zodat de ontwikkeling beter kan verlopen.”

Natuurlijk kon in het interview de vraag niet uitblijven over de geruchten dat de Japanse fabrikanten zich wel eens terug zouden kunnen trekken uit de MotoGP klasse na het seizoen 2026, het seizoen waarin de huidige contracten van de fabrikanten met Dorna Sports aflopen.

Koji Watanabe: “Honda zich terugtrekken uit de MotoGP? Nee dat gaat niet gebeuren. We will never retire.”

Dat is duidelijke taal, maar dat Honda er ook veel zo niet alles aan is gelegen om Marc Marquez aan boord te houden is geen geheim. De Spanjaard bezorgde Honda immers de laatste zes wereldtitels in de koningsklasse. Marquez heeft de afgelopen tijd echter al meerdere keren aangegeven dat hij een competitieve RC213V verlangt en na 2024 alleen aan boord zal blijven als hij deel hij het gevoel heeft te kunnen beschikken over een winnend pakket.

Koji Watanabe: “Elke keer als ik aanwezig ben tijdens een Grand Prix weekend praat ik lang met Marc om hem te vertellen dat we hem een ​​winnende motor moeten geven en dat we dat zo snel mogelijk zullen doen. Het heeft zijn eigen tijdlijnen en als er dingen zijn die er niet in passen, dan kan iedereen een beslissing nemen. Op dit moment hebben we een gemeenschappelijk doel om samen te werken en niet op te geven tot het einde van zijn contract, dus we hebben het niet over het tussentijds of vroegtijdig verbreken van onze overeenkomst.”

Sinds zijn debuut in de koningsklasse in 2013 bezorgde Marc Marquez Honda 59 overwinningen, 100 podiums en 64 poles en zoals al genoemd 6 MotoGP wereldtitels. De laatste overwinning van de Repsol Honda Team coureur was echter al in het seizoen 2021(Grand Prix of the Americas – Austin). De laatste MotoGP zege van Honda daarentegen werd dit seizoen behaald door LCR Honda Team Castrol coureur Alex Rins, ook deze zege werd behaald in Austin.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’