Dit jaar is het precies 60 jaar geleden dat het roemruchte motormerk Honda zijn debuut in de Grand Prix racerij maakte. Naomi Taniguchi nam op een Honda 125cc deel aan de Isle of Man TT. Tijdens de Motul TT Assen pakt het Japanse motor-merk groots uit voor deze mijlpaal. Zo rijden de coureurs van het Honda Asia Moto3 team met een speciale kleurstelling en zullen MotoGP-legende Mick Doohan en Honda-grootheid Kunimitsu Takahashi zondagmiddag een demonstratie ronde rijden op het materiaal van weleer.
Op vrijdagmiddag werd op het TT Circuit Assen een speciale persconferentie belegd om het bijzondere jubileum van Honda rugbaarheid te geven. Naast FIM-voorzitter Jorge Viegas, Dorna-CEO Carmelo Ezpeleta en HRC-directeur Tetsuhiro Kuwata waren ook (oud) coureurs Kunimitsu Takahashi, Freddie Spencer, Mick Doohan en Marc Marquez van de partij.
Takahashi is een Honda-legende en pakte in 1961 op het circuit van Hockenheim de eerste Japanse Grand Prix zege op een 250cc Honda. De inmiddels 79-jarige Japanner pakte in totaal vier GP-zeges. Spencer werd in 1983 de jongste 500cc wereldkampioen op een Honda NSR500 driecilinder na een spannende strijd met Kenny Roberts en in 1985 slaagt hij erin om als laatste coureur ooit zowel de 250cc als de 500cc titel binnen één jaar op zijn naam te schrijven.
Mick Doohan is de hoofdrolspeler van het wereldkampioenschap in de laatste jaren van de vorige eeuw. De Australiër won van 1994 tot en met 1998 vijf keer de wereldtitel op rij en is daarmee Honda’s meest succesvolle coureur. Een crash in de Spaanse Grand Prix van 1999 maakte een vroegtijdig einde aan de carrière van de man die zijn hele loopbaan voor het Japanse merk reed. De prestaties van Doohan worden tegenwoordig aangevallen door regerend wereldkampioen Marc Marquez die met zijn 7 wereldtitels en 74 GP-zeges al meerdere records van de Australiër heeft afgepakt. Toch staat het record van meeste overwinningen op een Honda (54) nog altijd op naam van Doohan.
“Toen Soichiro Honda in 1954 de verklaring publiceerde waarin werd aangekondigd dat Honda mee ging doen in wedstrijden hadden we niet kunnen denken dat we 60 jaar later nog zouden mee strijden en zouden winnen,” vertelde HRC-directeur Kuwata. “Competitie is heel belangrijk voor Honda om onze producten voor de openbare markt te kunnen ontwikkelen. Hierdoor kunnen producten van Honda de verwachtingen van klanten overstijgen.”
Ook Dorna-CEO Carmelo Ezpeleta had vooral lovende woorden voor Honda.
“Honda is een heel belangrijke fabrikant voor de MotoGP, doordat ze in alle klassen uitkomen. Ik hoop dat ze nog heel lang doorgaan. Ik heb Soichiro Honda ontmoet in Jarama toen hij al gestopt was bij het bedrijf. Maar de drang die hij in zijn lichaam heeft om te presteren in competitieverband heeft hij doorgeven aan alle Honda medewerkers.”
Kunimitsu Takahashi zal zondag een ereronde rijden op een Honda RC142 125cc machine waarmee de Japanse fabrikant in 1959 zijn debuut maakte. Hij kijkt uit naar deze speciale dag in Assen
“Ik begon in 1960 en vind het geweldig om hier te zijn en mee te doen aan deze viering. Ik ben heel trots dat ik hier mag zijn en dat heb ik helemaal te danken aan het harde werk van de Honda ingenieurs.”
Voor Mick Doohan zal zondagmiddag een originele Honda NSR500 viercilinder op de grid staan waarmee Eddie Lawson in 1989 de wereldtitel wist te pakken.
“Ik heb veel herinneringen aan mijn tijd bij Honda. Ik tekende in 1988 een contract om een driecilinder te race en dat was echt een beest. Als die driecilinder in de pitbox werd opgewarmd dacht ik ‘Jeez, moet ik daar straks op rijden?’ Het is heel knap dat Lawson met die machine de titel wist te pakken. Met mijn contract bij Honda was de cirkel tevens rond, want mijn vader had een Honda motorwinkel en mijn eerste race-motor was een Honda. Ik heb dus een sterke band met het merk. Ze hebben een sterke wil om te winnen. Ondanks dat ze nu nog veel winnen blijven ze pushen om de beste te blijven.”
Na de demonstratie zal Marc Marquez op jacht gaan naar de vijfde zege van het seizoen tijdens de MotoGP-race. De coureur die al sinds 2013 onder contract staat bij HRC heeft ontdekt dat er meer bij komt kijken dan alleen motoren maken.
“Toen ik naar de fabriek van HRC ging dacht ik dat het vooral om de machines zou draaien, maar het gaat veel meer om de mensen die daar werken. Dat is van groot belang. Zei werken net zo hard als jij. Samen met hen en het team in de pitbox zijn we op zoek naar dat ene doel en dat is de titel binnenhalen,” aldus de Spanjaard.
Handige links Motul TT Assen :
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
TT Festival Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App