Na een dominant 2023 MotoGP seizoen was er zaterdag in Qatar enige hoop dat Ducati’s suprematie in de koningsklasse dit seizoen wel eens iets minder groot zou kunnen zijn. Tijdens de eerste Sprint van 2024 bezetten na afloop immers een Ducati-, een KTM- en een Aprilia coureur het podium. Bijna 24 uur later kon worden opgemerkt dat deze hoop niet is uitgekomen.
Met acht machines op de grid is Ducati ook in 2024 weer de fabrikant met veruit de meeste machines in de koningsklasse. De grote vraag dit weekend in Qatar was dan ook welke fabrikant heeft de afgelopen winterperiode zijn huiswerk het beste gemaakt. Zaterdag kon er al voorzichtig een eerste balans worden opgemaakt. Zo zagen we dat de snelste KTM tijdens de kwalificatie maar liefst 1,8 seconde sneller was in vergelijking met de kwalificatietijd op het Lusail International Circuit in november 2023. De snelste Aprila 1,3, de snelste Ducati precies één seconde en de snelste Honda en Yamaha beiden 0,6 seconde.
Later op de dag in de Sprint zagen we deels hetzelfde beeld, zo was de beste KTM-coureur in deze elf ronden tellende race maar liefst 16,5 seconden sneller, de snelste Aprilia 14,8, de snelste Ducati 11,3, de snelste Honda 6,8 en de snelste Yamaha 4,9 seconde sneller dan in 2023. Kortom, iedereen was sneller, veel sneller maar KTM en Aprilia leken de grootste stap te hebben gemaakt gevolgd door Ducati, Honda en Yamaha.
Nu zagen we zaterdag in de Sprint weliswaar een Ducati coureur in naam van Jorge Martin de race winnen maar met Brad Binder (KTM) en Aleix Espargaró op de tweede en derde plaats leken bovenstaande feitjes wel aardig te kloppen. Na afloop van de Sprint tipte menig collega coureur Aleix Espargaró zelfs als de grote favoriet voor de race van zondag.
Maar na de eerste MotoGP race kunnen alle berekeningen eigenlijk wel de prullenbak in. Met Francesco Bagnaia won er niet alleen een Ducati coureur de Grand Prix van Qatar, de Ducatisten bezetten na afloop namelijk ook nog eens zes van de eerste zeven plaatsen in de uitslag. Alleen Binder wist zich op zijn KTM met de tweede plaats opnieuw tussen de rode brigade te rijden. Pas op de achtste plaats zagen we de tweede niet Ducati.
Eén ding van de bovengenoemde feitjes kloppen wel degelijk, en dat is dat zowel Honda als ook Yamaha best wel een stapje hebben weten te maken ten opzichte van 2023. We kunnen echter ook concluderen dat het niet voldoende is want…….zowel Aprilia, KTM als ook Ducati hebben de afgelopen 3 maanden en 20 dagen (de tijd tussen de 2023 en de 2024 editie van de Grand Prix of Qatar) een nog veel grotere stap weten te maken.
Maar goed, één zwaluw maakt nog geen zomer…..wie weet worden de kaarten over twee weken in Portimão wel heel anders geschud of zien we later in het seizoen nog een verschuiving, Yamaha en Honda hebben immers concessies en mogen zich het hele seizoen door blijven ontwikkelen.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.