Na drie moeilijke jaren is Marc Marquez vastberaden om in 2023 weer mee te gaan doen voor de prijzen. De achtvoudig wereldkampioen lijkt zelf weer zo goed hersteld van een aantal vervelende blessures, maar de grote vraag is nu of de Honda RC213V het komende seizoen competitief zal zijn. Honda-baas Koji Watanabe stelde de Spanjaard onlangs gerust: “We werken samen met de F1-afdeling.”
Het 2022 MotoGP-seizoen gaat voor Honda niet de geschiedenisboeken in als het meest succesvolle en gelukkigste seizoen, sterker nog de Japanse motoren fabrikant wist geen enkele race in de koningsklasse te winnen. Ondanks zijn nog slepende blessure zorgde een nog niet geheel fitte Marquez met een pole tijdens de Japanse Grand Prix en een tweede plaats tijdens de MotoGP race op Phillip Island voor nog enige troostprijzen terwijl Pol Espargaró sterk aan het seizoen begon en tijdens de eerste race van het seizoen als derde eindigde. Maar het moge duidelijk zijn dat dit niet de prestaties zijn waarmee ’s werelds grootste motoren fabrikant tevreden kan zijn.
Het Japanse topmanagement heeft dan ook de morele plicht om een einde te maken aan een negatieve cyclus die in 2020 begon na de blessure van Marc Marquez – opgelopen tijdens de eerste race van het in de door coronapandemie gekenmerkte seizoen in Jerez de la Frontera.
De laatste MotoGP titel van Honda dateert uit 2019, Marquez heeft sinds het binnenhalen deze titel slechts drie races weten te winnen terwijl hij maar liefst vier operaties heeft moeten ondergaan aan zijn geblesseerde bovenarm – opgelopen zoals eerder vermeld tijdens de eerste race van het seizoen in Jerez.
Sinds zijn vierde operatie in het Amerikaanse Minnesota lijkt Marquez fysiek op de goede weg en gaat de revalidatie thuis in Madrid tot op heden volgens plan. Maar naast zijn bovenarm blessure kampt de Repsol Honda Team coureur ook nog steeds met diplopie (dubbelzicht) een blessure die al nagenoeg zijn hele carrière als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd, een blessure die zomaar weer de kop op kan steken bij een zware val, zoals afgelopen seizoen ook in Indonesië gebeurde.
Ondanks dat Marquez regelmatig door laat schemeren dat het nooit meer zo zal zijn als voor zijn in juni 2020 opgelopen blessure ligt het lot van de achtvoudig wereldkampioen ook grotendeels in handen van Honda en de grote vraag is of de Japanners een winnende 2023 RC-V kunnen produceren voor hun vier MotoGP coureurs.
Koji Watanabe, president van Honda Racing Corporation, sprak onlangs over het verleden van het bedrijf en maakte zijn doelen voor de nabije toekomst bekend tijdens de Honda Thanks Day, een jaarlijks terugkerende dag die onlangs in Motegi werd gehouden en waarbij alle Honda-sterren uit de verschillende auto- en motorsport disciplines aanwezig waren.
Koji Watanabe: “We hebben in 2022 geen MotoGP-overwinning weten te behalen, maar Marc Marquez bezorgde ons een podium in het tweede deel van het seizoen. Ons doel is de MotoGP wereldtitel en dit heeft momenteel de hoogste prioriteit. 2022 was een zeer frustrerend seizoen voor ons. Om verbeteringen aan te brengen, werken we samen met onze F1-afdeling, dit voor het verbeteren van het aero pakket voor 2023. We zien al de eerste tekenen van deze samenwerking. In de toekomst zullen we onze krachten nog meer gaan bundelen zodat we op korte termijn weer competitiever kunnen zijn.”
Honda zal in 2023 opnieuw met vier coureurs aan de start verschijnen. Zo krijgt Marquez binnen het Repsol Honda Team zijn landgenoot Joan Mir als teamgenoot, gaat Alex Rins van start in de kleuren van het LCR Honda Team Castrol en zal de Japanner Takaaki Nakagami opnieuw het LCR Honda Team Idemitsu vertegenwoordigen.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter