Jonathan Rea heeft de officiële tweedaagse WorldSBK Supported Test op Motorland Aragón als snelste afgesloten voor wereldkampioen Toprak Razgatlioglu en Álvaro Bautista. Hoe kijken deze drie coureurs terug op de afgelopen dagen en wat verwachten ze van het eerste raceweekend op het Spaanse circuit?
Nadat het MotoGP seizoen al een maand geleden van start is gegaan in Qatar is het nu ook tijd voor het World Superbike kampioenschap om het seizoen 2022 te beginnen. De afgelopen maanden hebben de teams voornamelijk hun eigen testplannen uitgevoerd met twee weken geleden al een test in Barcelona waar het gros van de teams aanwezig was.
Op maandag 4 april en dinsdag 5 april vond de officiële WorldSBK Supported Test plaats op Motorland Aragón, een verplichte test voor alle teams voorafgaand aan de start van het seizoen dat het weekend erop plaatsvindt (8-10 april). Vooral in de ochtenden was het erg koud op het Spaanse circuit met temperaturen net boven het vriespunt. Dit betekende dat de meeste coureurs de eerste sessies van de dag aan zich voorbij lieten gaan en pas na het middaguur de baan op gingen.
Er werden over deze twee dagen in totaal zes sessies van 45-minuten gereden door de World Superbike coureurs, in vier van de zes stonden Toprak Razgatlioglu, Jonathan Rea en Álvaro Bautista in de top drie. Van regerend wereldkampioen Razgatlioglu en zesvoudig wereldkampioen Rea mochten we al wel verwachten dat zij ook dit seizoen weer gaan strijden voor de titel maar het lijkt erop dat ook Bautista zich gaat mengen in deze strijd.
De Spanjaard is terug bij Ducati waar hij in 2019 op spectaculaire wijze debuteerde in het WK Superbike, door de eerste elf races op rij te winnen. Uiteindelijk zakte zijn seizoen compleet in elkaar en werd Rea de overtuigende kampioen, maar het moge duidelijk zijn dat de inmiddels 37-jarige Spanjaard nog steeds één van de snelste coureurs is op de Ducati Panigale V4R.
Het is lastig om conclusies te trekken aan de hand van deze twee testdagen, maar zoals het er nu voor staat lijken Rea, Razgatlioglu en Bautista komend weekend de dienst uit te maken op Motorland Aragón. Ook GYRT GRT Yamaha coureur Garrett Gerloff zat er tijdens deze testdagen goed bij evenals Loris Baz die de beste BMW coureur was.
Op dinsdag aan het eind van de test spraken we een aantal van de WorldSBK hoofdrolspelers om een idee te krijgen hoe het voorseizoen verlopen is en wat we kunnen verwachten van het komende seizoen.
Jonathan Rea: “Stap voor stap hebben we het pakket opgebouwd tijdens deze test. De middagsessies waren veel beter in de ochtend. We hebben zinvol werk gedaan en we hebben bevestigd welke richting we op willen met de afstelling. Tijdens de laatste runs heb ik echt kunnen verduidelijken met welk pakket we het raceweekend zullen starten.
Ook wat de banden betreft hebben we heel wat kunnen verbeteren. We hebben de SCQ-kwalificatieband gebruikt, die nieuw voor ons is. We moesten de band begrijpen voordat we deze zaterdag in de Superpole-kwalificatie gebruiken. Ik heb vandaag genoten van het rijden met de motor; ik had veel plezier en kreeg veel feedback. Als dat gebeurt zijn we in staat om heel snel te gaan.
Ik ben zo klaar als ik kan zijn voor de eerste races van het seizoen. Je kunt altijd meer doen maar je moet ergens beginnen. Als we morgen zouden gaan racen ben ik klaar om te starten. Donderdag hebben we de gebruikelijke groepsfoto’s en dan gaan we vrijdag racen.”
Toprak Razgatlioglu: “Gisteren waren we de weg een beetje kwijt met de set-up, maar vandaag voelde ik me al een stuk beter. Ik heb geen 1’48 kunnen rijden maar in die ronde moest ik in de laatste lange bocht een beetje van het gas af vanwege wat verkeer. Daar heb ik wat verloren maar goed, ook Johnny [Rea] was erg snel vandaag. Hij gebruikte net als ik de nieuwe SCQ-band.
We hebben dus wat set-ups geprobeerd, dat was de ene keer beter dan de andere. Daarnaast hebben we ook de machine van gisteren weer op de baan gekregen (deze was in brand gevlogen, GF) en ik voel dat we klaar zijn om te racen. Ik heb er heel veel zin in want vrijdag gaan we eindelijk beginnen en kan ik voor het eerst echt met de nummer 1 rijden.
Ik ben altijd klaar om te racen. Thuis in Turkije trainen we (Razgatlioglu, Deniz Öncü, Can Öncü, Bahattin Sofuoglu) altijd op deze manier, we vechten altijd met elkaar alsof het een race is. Ook gisteren en vandaag heb ik af en toe al eens geprobeerd om iemand te passeren, zoals dat bij mijn stijl hoort. Ik heb me veel beziggehouden met zo lang mogelijk goed houden van de achterband, dat is cruciaal voor de race. Ik ben er klaar voor, we moeten een goede strategie maken voor de race want ook Álvaro [Bautista] en Johnny [Rea] zijn erg sterk.”
Álvaro Bautista: “Het was een hele positieve test. We hebben gisteren alleen met de SC0 band gereden en vandaag veel met de SCX, zodat we de nodige vergelijkingen konden maken. Het gevoel met de machine is beter en ik hoef minder energie te gebruiken. Gisteren kon ik geen grip vinden met de achterband, dat was gelukkig vandaar beter. Ik ben blij met onze snelheid, het gevoel en de manier waarop ik met deze machine kan rijden.
Wat betreft de technische problemen die ik op maandag had, het team heeft niets kunnen vinden wat echt duidelijk niet goed was. Ik had een kleine wheelie en ik schakelde op, toen kwam de machine ineens weer heel hard naar beneden en verloor ik de voorkant. Ik heb deze machine vandaag weer gebruikt en het was gewoon weer goed, ik ben er zelfs nog sneller mee gegaan. Ik weet dus niet waar het mis ging maar ik heb er vertrouwen in dat het voor het weekend goed zal zijn. We moeten natuurlijk wel een beetje voorzichtig zijn, want wat nu werkt in de lagere temperaturen zal komend weekend misschien niet werken als het een stuk warmer is.
Toprak en Johnny zijn allebei heel erg sterk, de beste coureurs in deze klasse. Zij zullen ongetwijfeld gaan strijden voor de overwinning. Ik denk dat we niet zo snel zijn als zij, maar we zitten er niet ver vanaf. Ik hoop dat ik vooraan met ze mee kan doen. Daarnaast moet je ook [Garrett] Gerloff niet vergeten want ook hij heeft een goed voorseizoen gehad.
Ik weet dat als het gevecht op de baan uitkomt in lichamelijk contact, ik dan met 95% zekerheid zal verliezen. Allereerst vanwege mijn grootte, Toprak en Johnny hebben simpelweg meer ‘body’ dan ik. Maar ik heb zo mijn eigen strategie die ik kan gebruiken.”
De eerste vrije training voor de World Superbike klasse gaat vrijdagochtend om 10:30 uur van start op Motorland Aragón. De Superpole sessie staat zaterdagochtend gepland om 11:10 uur met race 1 om 14:00 uur.
Handige links Pirelli Aragon Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter