Jonathan Rea viel zaterdagmiddag al in de eerste ronde van Race 1 uit op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De zesvoudig wereldkampioen had zijn koppeling verbrand bij de start waardoor hij zijn Yamaha YZF-R1 noodgedwongen moest terugbrengen naar de pitbox.
Het huwelijk tussen Jonathan Rea en de Yamaha YZF-R1 lijkt vooralsnog meer op een nachtmerrie dan op hetgeen waar de Noord-Ier iets minder dan een jaar geleden van droomde. In Australië kwam de zesvoudig wereldkampioen twee keer met een gigantische high-sider ten val en keerde hij zonder WK punten terug naar Europa.
Gelukkig voor Rea en het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK team was er vorige week eerst nog een tweedaagse test op het Circuit de Barcelona-Catalunya voorafgaand aan het raceweekend op het Catalaanse circuit en de bevindingen daarvan waren positief. Rea sloot de eerste dag af met een vijfde plaats op de gecombineerde tijdlijsten achter de twee fabrieks Ducati’s en BMW’s waardoor het erop leek dat een positieve trend was ingezet.
Zaterdagochtend viel dat alweer tegen doordat Rea in de Superpole sessie niet verder kwam dan de dertiende rondetijd en meer dan een seconde moest prijsgeven op polesitter Toprak Razgatlioglu. De best geklasseerde Yamaha coureur was Dominique Aegerter op de zesde plaats die ruim 0,4 seconde sneller was dan Rea.
Tot overmaat van ramp ging het zaterdagmiddag al meteen mis doordat Rea zijn koppeling verbrandde bij de start en daardoor al meteen de pits moest opzoeken. Gezien zijn ervaring en staat van dienst een opmerkelijke gebeurtenis, het feit is dat de zesvoudig wereldkampioen nu dus nog geen enkel WK punt achter zijn naam heeft staan.
Jonathan Rea: “Na een succesvolle test op de Yamaha YZF-R1 vorige week, en nadat ik gisteren tijdens de vrije training veel vooruitgang had geboekt, had ik er alle vertrouwen in dat ik vandaag (zaterdag) voor een goed resultaat in de race zou strijden. De kwalificatie verliep niet helemaal volgens plan maar door de langere runs van gisteren, waarbij we ons concentreerden op het sparen van de banden voor de race, was een sterk resultaat vandaag mogelijk. Helaas verbrandde ik bij de start mijn koppeling en kon ik niet eens een ronde afmaken. Het spijt me voor het team dat ongelofelijk hard heeft gewerkt in de aanloop naar deze race, maar dat al in de eerste ronde moest stoppen. Laten we dit nu achter ons en richten we ons op morgen, waar we een sterk optreden in de Superpole Race nodig hebben om een goede startpositie voor Race 2 te verzekeren.”
Ook al is het nog heel vroeg in het seizoen lijkt de wereldtitel al haast buiten bereik te zijn, echter hebben we gekkere dingen gezien in het WK Superbike en kan er natuurlijk nog van alles gebeuren. Het is te hopen voor Rea en zijn team dat de gifbeker nu helemaal leeg is.
De tien ronden lange Superpole Race op het Circuit de Barcelona-Catalunya gaat om 11:00 uur van start, Race 2 over twintig ronden begint om 14:00 uur.
Handige links Pirelli Catalunya Round Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.