Aleix Espargaró ging vrijdag maar liefst vier keer onderuit in de twee sessies op het Sepang International Circuit. De Spanjaard gaf na afloop uitleg over de oorzaak van deze crashes en verwacht dat dit dan ook niet meer opnieuw zal gebeuren.
De eerste dag van de Grand Prix van Maleisië is er eentje die Aleix Espargaró ongetwijfeld zo gauw mogelijk wil vergeten, ook al zal hij dat niet zo gauw doen. In de twee sessies op het Sepang International Circuit ging hij maar liefst vier keer onderuit, een topscore waar de Spanjaard zelf niet trots op zal zijn.
Het begin ‘s ochtends in de eerste training met een valpartij in bocht 15, de laatste voor start finish. Het motorblok van zijn Aprilia bleef draaien en doordat er olie via het inlaattraject naar binnen liep ontstond er een klein brandje. Dit werd geblust door de marshals maar hierdoor moest er door zijn monteurs hard gewerkt worden om de machine weer klaar te krijgen voor de tweede sessie in de middag.
Die sessie begon Espargaró vol goede moed maar al gauw schoof hij zijn Aprilia RS-GP onderuit in bocht 1. Na een pitstop ging het vervolgens opnieuw mis in bocht 9 waarna hij aan het einde van de sessie tot overmaat van ramp nóg een keer onderuitging, nu in de snelle bocht 5. De Spanjaard kwam er alle vier keren zo goed als ongedeerd vanaf maar bezorgde zijn team hiermee veel extra werk. Echter was het niet alleen maar de fout van de Aprilia coureur.
In zijn media debrief gaf Espargaró tekst en uitleg:
Aleix Espargaró: “De drie crashes in de middagsessie waren precies hetzelfde. Voor de derde keer dit seizoen heb ik de langere voorvork van Öhlins geprobeerd. Het is een vork die alleen de fabrieksrijders hebben en ik probeerde deze al eerder in de Verenigde Staten op vrijdag. Toen beviel deze mij niet dus heb ik ze er weer af laten halen. Ik probeerde het nog op een ander circuit en het probleem was hetzelfde. Misschien was het Argentinië maar dat weet ik niet meer. Hier was het probleem hetzelfde.
We hebben het opnieuw geprobeerd omdat het al lang geleden is sinds we het voor het laatst hebben geprobeerd. We dachten dat je hier, bij het aanremmen voor bocht 1 en de laatste bocht voor start finish wat betere ondersteuning kunt hebben. Maar als ik de voorrem loslaat voel ik beweging en instabiliteit, de motor stuurt niet en ik crashte om dezelfde reden. Morgen ga ik terug naar standaardvoorvork en dat is het.
Ik heb een paar hechtingen in mijn elleboog, maar het was veel pijnlijker toen ze de hechtingen erin deden dan de crash. Ook mijn vingers zijn behoorlijk pijnlijk maar na drie crashes in de tweede training kan ik zeggen dat ik in orde ben.”
Het waren niet de enige problemen waar men bij Aprilia mee kampte. Zo kregen Maverick Viñales, Aleix Espargaró en Raúl Fernández tijdens de MotoGP race in Thailand (en al eerder in India) te maken met de zeer hoge temperatuur die van de machine afkwam. Dit zorgde ervoor dat ze nauwelijks nodig adem konden halen. Wilco Zeelenberg legde het donderdag in zijn column op Racesport.nl, met een luchtgeleider richting het hoofd van de coureur hoopt men bij Aprilia dit probleem opgelost te hebben.
This is it complete…. pic.twitter.com/JaWRnHzDED
— Simon Crafar (@simoncrafar) November 10, 2023
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’