Hickman wint bizarre eerste Superbike race, Dunlop ziet 27e TT zege uit handen glippen na probleem met helm

5025
Peter Hickman ter hoogte van Ballacyre | © Isle of Man TT Races

Peter Hickman heeft zondagmiddag de eerste Superbike race gewonnen van de 2024 Isle of Man TT. Aanvankelijk was het Michael Dunlop die met een grote voorsprong aan de leiding reed maar door een niet goed bevestigd vizier moest hij vlak na de tweede pitstop stoppen. Hickman profiteerde uiteindelijk optimaal en behaalde zijn 14e TT zege voor Davey Todd en Dean Harrison.

Zondagmiddag om 14:40 uur lokale tijd, 15:40 uur Nederlandse tijd begon de eerste Superbike TT race over zes ronden. De omstandigheden werden door Clerk of the Course Gary Thompson beoordeeld als ‘perfect’ met zonneschijn, lichte bewolking en droge wegen.




Het was Davey Todd die het beste uit de startblokken kwam en bij het eerste meetpunt in Glen Helen de leiding in handen nam. De verschillen waren echter zeer klein want Peter Hickman was tweede op slechts 0,037 seconde met Dean Harrison daar 0,663 seconde achter. Michael Dunlop schoof op naar de vierde positie voor Josh Brookes, James Hillier, Conor Cummins en Jamie Coward.

Bij het tweede meetpunt in Ballaugh was Todd nog steeds de leider op slechts 0,166 seconde van Harrison met Dunlop die nu was opgeschoven naar de derde positie ten koste van Hickman. Op dit moment waren Josh Brookes en Dominic Herbertson uitgevallen wegens technische problemen.

Ter hoogte van Ramsey had Todd een voorsprong van meer dan een seconde opgebouwd naar Harrison met Dunlop en Hickman die net ver achter stonden. Zoals vooraf verwacht werd het een strijd tussen deze vier coureurs omdat Hillier op dit moment al zo’n dertien seconden moest toegeven op Todd. Ook had Dunlop hem op de weg al ingehaald met een gewaagde inhaalmanoeuvre ter hoogte van Conker Trees.

Bij de Bungalow had Todd al 1,8 seconde in handen op Harrison met Dunlop op twee seconden en Hickman op vier seconden. Bij het voorlaatste meetpunt in Cronk-ny-Mona had Dunlop de tweede plaats overgenomen van Harrison.

Aan het einde van de openingsronde was het Todd aan de leiding die met een ronde van 16’50.495 (134,417 mph gemiddeld) zijn persoonlijk beste TT ronde ooit reed. Dunlop was tweede op 2,2 seconde met Harrison op de derde plaats, 2,8 seconden achter Todd. Hickman moest vijf seconden toegeven op Todd aan het einde van de openingsronde maar was nog verre van uitgeschakeld voor deze race.

In de tweede ronde waren het Todd en Dunlop die zich langzaam maar zeker los wisten te rijden van Harrison en Hickman. In Glen Helen had Dunlop zijn achterstand verkleind naar 1,5 seconde en in Ballaugh reed hij voor het eerst in deze wedstrijd aan de leiding. Dunlop had een halve seconde voorsprong opgebouwd naar Todd met Hickman die al ruim vijf seconden moest toegeven op de Noord-Ier. Harrison was afgezakt naar de vierde positie.

Dunlop ging vol gas door terwijl Todd voorbij moest zien te gaan aan Hillier. In Ramsey had de 26-voudig TT-winnaar zijn voorsprong uitgebouwd naar maar liefst 4,4 seconden. Dunlop was vastberaden en vergrootte dit naar 6,6 seconden in de Bungalow. Aan het einde van de tweede ronde was het tijd voor de pitstops en op dit moment had Dunlop al negen seconden in handen op Hickman die nu was opgeklommen naar de tweede plaats. Met een ronde van 16’42.100 (135,543 mph gemiddeld) had de Noord-Ier een nieuw ronderecord in de Superbike klasse gevestigd.

Voor Dunlop verliep de pitstop goed en bij het eerste meetpunt in Glen Helen van de derde ronde had hij 9,4 seconden in handen richting Todd die nu weer op de tweede plaats reed. Hickman was zo’n vijf seconden verloren in zijn pitstop waardoor hij naar de derde positie was afgezakt. Harrison reed tien seconden achter Hickman op de vierde plaats met Hillier daar weer 24 seconden achter op de vijfde plaats.

Langzaam maar zeker begon Dunlop zijn stempel op deze race te drukken doordat hij in Ballaugh al twaalf seconden voorsprong had en in Ramsey 14,6. Het was duidelijk dat de Noord-Ier nog geen gas terug nam met onder andere de snelste sectortijd van de race van Ballaugh naar Ramsey. Ook had hij op dit moment de leiding op de weg overgenomen van Harrison dankzij een slipstream op Sulby Straight.

Aan het einde van de derde ronde was de marge tussen Dunlop en Todd gegroeid naar 17,3 seconden in het voordeel van de Noord-Ier met Hickman die vier seconden moest toegeven op Todd. Harrison reed op dit moment negen seconden achter Hickman. Voor de van het Isle of Man afkomstige Conor Cummins kwam de race op dit moment ten einde, hij stuurde zijn Honda CBR1000RR-R naar binnen vanwege een technisch probleem.

De voorsprong van Dunlop ten opzichte van Todd werd alsmaar groter en de Noord-Ier leek op weg te zijn naar zijn 27e TT overwinning. Daar kwam echter grote verandering in aan het einde van de vierde ronde na de pitstops. De pitstops zelf verliepen goed maar er was iets misgegaan met het vizier van Dunlop, deze leek niet goed bevestigd te zijn waardoor hij op Bray Hill moest stoppen om deze weer goed vast te maken. Dit kostte hem veel tijd en ook de leiding in de wedstrijd. Ook Todd had zo zijn problemen want het duurde lang voordat de BMW M 1000 RR wilde starten, hoe dan ook reed hij bij het verlaten van de pits vlak achter Dunlop waardoor hij wist dat hij een grote voorsprong had op de Noord-Ier.

Terwijl Dunlop en Todd veel tijd verloren gingen Hickman en Harrison gewoon door. Bij het eerste meetpunt in Glen Helen van de vijfde ronde was het Harrison die de leiding nu weer in handen had met Hickman daar slechts 1,1 seconde achter. Todd had ruim elf seconden op Harrison terwijl Dunlop nu een achterstand van zo’n dertig seconden had op de leidende Honda coureur.

In Ballaugh was het nog steeds 1,1 seconde in het voordeel van Harrison maar ter hoogte van Ramsey had Hickman de leiding overgenomen, Todd reed slechts 6,6 seconden achter Hickman. Ter hoogte van de Bungalow was het verschil tussen Hickman en Harrison nog maar 0,9 seconde.

Bij het passeren van start / finish en het ingaan van de laatste ronde reed Hickman aan de leiding met twee seconden voorsprong op Harrison en 6,7 seconden voorsprong op Todd. Dunlop had 28 seconden achterstand op Hickman en had zijn race zien omslaan van een grote kans op de overwinning naar een finish naast het podium.

In de eerste twee sectoren bouwde Hickman zijn voorsprong uit naar 6,5 seconden richting Harrison en leek hij op weg naar de overwinning. Daarachter was Todd vastberaden om de tweede plaats nog over te nemen van Harrison, ter hoogte van Ballaugh was zijn achterstand slechts 1,2 seconde. Dunlop reed vlak achter Todd op de weg en had de vierde positie in handen, ondanks dat gaf hij de strijd niet op en was hij op dit moment de snelste coureur op de baan.

Michael Dunlop gevolgd door Davey Todd | © Isle of Man TT Races

Bij het meetpunt in Ramsey had Todd de tweede plaats overgenomen van Harrison, zijn achterstand naar Hickman bedroeg nog 8,5 seconden. Het werd een spannende laatste ronde waarin Todd nog alles op alles zette maar het was Hickman die aan het langste eind trok.

Hickman reed nog een ronde van 135,534 mph gemiddeld maar het belangrijkste was de overwinning die hij in de wacht sleepte. Het is de veertiende TT-zege voor de Monster Energy FHO BMW coureur en zijn zevende in de Superbike klasse. Op slechts 5,8 seconden werd Todd tweede en maakte hij er een 1-2 van voor BMW. In zijn tweede pitstop verloor Todd veel tijd doordat zijn machine niet wilde starten, achteraf gezien heeft dat hem de overwinning gekost.

Harrison werd derde op elf seconden van Hickman met Dunlop daarachter op de vierde plaats, 26 seconden achter racewinnaar Hickman. Dunlop reed in de laatste ronde nog wel de snelste ronde van de race met een 16’38.953 (135,970 mph), een nieuw record in de Superbike klasse. Helaas voor de Noord-Ier kostte het probleem met de helm hem de overwinning. James Hillier werd vierde en de 52-jarige John McGuinness werd in zijn 109e TT race vijfde.

Rhys Hardisty, rijdend voor het Never be Clever Racing team, werd uiteindelijk negentiende ondanks dat hij nog een penalty van 30 seconden kreeg voor het te hard rijden in pit lane. Darryl Tweed kwam als 24e aan de finish.

Uitslag

  1. Peter Hickman – BMW
  2. Davey Todd – BMW | +5,840
  3. Dean Harrison – Honda | +11,041
  4. Michael Dunlop – Honda | +26,157
  5. James Hillier – Honda | +1’58.926

Klik hier voor de volledige uitslag

Maandag is er een rustdag op het Isle of Man waarna de actie op dinsdag hervat wordt met de eerste Superstock en Supertwin races.

Racesport.nl partners 2024 editie Isle of Man TT Races:
Yamaha Motor | Van den Brink Koeltechniek | RST | Motulman-tt-banner-24

Handige links Isle of Man TT Races 2024

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio


  • _2tk2522
  • _2tk2476
  • _2tk2473
  • _2tk2375
  • _2tk2396
  • _2tk2438
  • photo-06-06-2024-12-54-05-%281%29
  • _2tk2339
  • img_6469
  • photo-06-06-2024-12-20-25
  • img_6457
  • img_6169
  • img_6273
  • img_6293
  • img_6106
  • img_6137
  • img_6147
  • img_0379
  • img_0119
  • img_0129
  • img_0139
  • img_0114
  • dsc09893
  • eng_0167
  • _ngo7982
  • img_6628
  • img_6639
  • img_0508
  • img_5959
  • img_0499
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-014
  • 2024-sidecar-tt-race-two-red-flagged-015
  • 2sc04137
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-012
  • sc2_2074
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-007
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-005
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-006
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-004
  • img_6696
  • isle-of-man-tt-2021-sidecar-race-2-002
  • _2tk2264
  • _2tk2225
  • _2tk2251
  • _1tk0797
  • photo-05-06-2024-12-31-36-(1)
  • _1tk0779
  • photo-05-06-2024-11-54-45
  • photo-05-06-2024-11-55-59
  • photo-05-06-2024-12-14-49
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • photo-05-06-2024-11-53-51
  • Metzeler Supertwin TT Race 1
  • isle-of-man-tt-2024-supertwin-race-1-003
  • img_5502
  • img_5883
  • img_5477
  • img_5494
  • img_5444_d2547c52
  • img_5471
  • dsc09709
  • Isle of Man TT 2024
  • 1sc04198
  • Isle of Man TT 2024
  • _2tk2287
  • Isle of Man TT 2024
  • img_4267
  • img_1195
  • img_0686
  • img_1178
  • photo-02-06-2024-15-02-23
  • 2sc03366
  • photo-02-06-2024-15-00-08
  • photo-02-06-2024-14-40-29
  • photo-02-06-2024-14-41-39
  • photo-02-06-2024-14-57-20
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • RST Superbike TT Race
  • img_4426
  • img_4477
  • img_4531
  • img_1123_1
  • img_3317
  • photo-01-06-2024-19-15-38
  • img_0991
  • photo-01-06-2024-18-26-24
  • img_3399
  • photo-01-06-2024-18-26-20
  • img_3340
  • img_3333
  • img_3095_9368ce7f
  • img_3101_949ea1ed
  • img_0722_9279db3d
  • img_3064_93279cc8
  • img_3091_941dfd7d
  • img_0560_928c2a1d
  • dsc08624_92999b38
  • eng_7954_9264d1a9
  • img_0104_92bbd4cf
  • img_0321_92a943be
  • _3tk7805_92570717
  • photo-01-06-2024-15-43-08_94b1bf9f
  • photo-01-06-2024-15-42-38_95161796
  • photo-01-06-2024-15-42-07_952a940f
  • photo-01-06-2024-15-40-41_9504527c
  • photo-01-06-2024-15-40-22_92d0797c
  • photo-01-06-2024-15-40-34_92e40653
  • img_3140_93a49f67
  • img_3122_93e1c814
  • img_3129_945efdae
  • img_3108_94f0ed69
  • img_0128
  • img_0112
  • img_0124
  • img_0097
  • img_0104
  • img_0074
  • img_0085
  • img_0059
  • img_0053
  • img_0028
  • img_0019
  • img_0023
  • photo-31-05-2024-15-36-38
  • photo-31-05-2024-15-38-42
  • img_0013
  • photo-31-05-2024-15-32-37
  • photo-31-05-2024-15-20-58
  • photo-31-05-2024-15-29-16
  • img_0616
  • img_0628
  • photo-31-05-2024-15-20-25
  • img_0614
  • img_0575
  • img_0613
  • img_0473_056e2cc2
  • img_0432
  • img_0463_05a4b989
  • img_0428
  • img_0400
  • img_0416
  • img_0290
  • img_0304
  • img_0282
  • img_0267
  • img_0249
  • img_0259_d58d0bd5
  • img_0264
  • img_0232
  • img_0246
  • img_0215
  • img_0143
  • img_0182
  • img_0137_d666267e
  • img_0133
  • img_9049
  • img_9056
  • img_9065
  • img_8991
  • img_8818
  • img_8868
  • img_8809
  • img_8780
  • img_8734
  • img_8598_475a05b3
  • img_8639
  • img_8586
  • img_8592
  • img_8531
  • img_8539
  • img_0906
  • img_0921
  • img_8522
  • img_0893
  • img_0898
  • img_0903
  • img_0763
  • img_0780
  • img_0883
  • img_0463
  • img_0455
  • img_0057_47792723
  • img_0300
  • img_0450
  • img_0046_46f9f731
  • img_0034
  • img_0041
  • img_0031_46ec7991
  • 2sc00802
  • 2sc00813
  • img_0024
  • 2sc00322
  • 2sc00655
  • 2sc00772
  • 2sc00188
  • 2sc00167
  • photo-29-05-2024-19-09-58
  • photo-29-05-2024-19-27-27
  • img_9528
  • img_9545
  • img_9521
  • img_9525
  • img_9498
  • img_9505
  • img_9514
  • img_9483
  • img_9141
  • img_9469
  • img_9130
  • img_9075
  • img_9083
  • img_0981_e696103c
  • img_0972_e68893c7
  • img_0976
  • img_0945_e6b11302
  • img_0946_e67c2c02
  • img_0957
  • img_0713
  • img_0715
  • img_0697
  • img_0689
  • img_0692
  • img_0685
  • img_0679
  • img_0682
  • 2024-tt-monday-free-practice-050
  • img_0676
  • 2024-tt-monday-free-practice-048
  • 2024-tt-monday-free-practice-049
  • 2024-tt-monday-free-practice-047
  • 2024-tt-monday-free-practice-046
  • 2024-tt-monday-free-practice-044
  • 2024-tt-monday-free-practice-045
  • 2024-tt-monday-free-practice-042
  • 2024-tt-monday-free-practice-043
  • 2024-tt-monday-free-practice-040
  • 2024-tt-monday-free-practice-041
  • 2024-tt-monday-free-practice-037
  • 2024-tt-monday-free-practice-038_e6e00602
  • 2024-tt-monday-free-practice-039
  • 2024-tt-monday-free-practice-036
  • 2024-tt-monday-free-practice-035
  • 2024-tt-monday-free-practice-033_e6c8c430
  • 2024-tt-monday-free-practice-034
  • 2024-tt-monday-free-practice-031
  • 2024-tt-monday-free-practice-032_e73377cf
  • 2024-tt-monday-free-practice-024
  • 2024-tt-monday-free-practice-026
  • 2024-tt-monday-free-practice-029
  • 2024-tt-monday-free-practice-030
  • 2024-tt-monday-free-practice-023
  • 2024-tt-monday-free-practice-021
  • 2024-tt-monday-free-practice-020
  • 2024-tt-monday-free-practice-018
  • 2024-tt-monday-free-practice-015
  • 2024-tt-monday-free-practice-016
  • _3tk2204
  • 2024-tt-monday-free-practice-014
  • _3tk2113_d5ab5ef9
  • _3tk2199
  • photo-27-05-2024-17-22-58-%281%29
  • img_7153
  • photo-27-05-2024-17-22-08
  • photo-27-05-2024-17-22-14
  • img_7132
  • img_7124
  • img_7102
  • img_7090
  • img_7097
  • img_7080
  • img_7062
  • img_7074
  • img_7039
  • img_7049
  • img_6981
  • img_6995
  • img_7012_e71c1f60
  • img_6967
  • img_6948_ba6c757f
  • img_6928_e8592fa2
  • img_6937_eb8d902d
  • img_6887_e9072353
  • img_6902
  • img_6880_e77308f4
  • img_6831_ea2d4309
  • img_6861
  • img_6820_e9ba6915
  • img_6800_ebc93016
  • img_6805_e7e5f512
  • img_6710_ea68a5f7
  • img_6754_eb1561fa
  • img_6699_eb50c879
  • img_6667_e97dd7b3
  • img_6672_e8cd9bd9
  • img_6661
  • img_6632_e9f38df4
  • img_6646
  • img_6622_e9400c89
  • img_6617_e7aad3fd
  • img_6596_e8935943
  • img_6603_eaa1a4f3
  • img_6609_eada3a40
  • img_6519
  • img_6575_e820834d
  • img_6497
  • img_6476
  • img_6484
  • img_6446
  • img_6399
  • img_6409
  • img_6438
  • img_6391
  • img_6383
  • img_6389
  • img_6368
  • img_6343
  • img_6358
  • img_6295
  • img_6247
  • img_6271
  • img_6279
  • img_6230
  • img_6240
  • img_6195
  • img_6203
  • img_6214_d9a76746
  • img_6171
  • img_0987_e6a27f76
  • Patrick Hoff
  • 2024-tt-monday-free-practice-002
  • img_6133
  • img_6152
  • img_6121
  • img_6131
  • img_6086
  • img_6113
  • 2024-tt-monday-free-practice-012
  • 2024-tt-monday-free-practice-013
  • 2024-tt-monday-free-practice-010
  • 2024-tt-monday-free-practice-008
  • 2024-tt-monday-free-practice-009
  • Wiggert Kranenberg en Jermaine van Middegaal
  • 2024-tt-monday-free-practice-006
  • 2024-tt-monday-free-practice-004
  • 2024-tt-monday-free-practice-005
  • IMG20240526182948
  • IMG20240526142137
  • IMG20240526183042

Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   


Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen? Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.