Het 2025 MotoGP startveld: 13 coureurs bevestigd, nog 9 zitjes vacant

4130
start-motogp-race-assen-2024
Start MotoGP race Dutch TT 2024 | foto© Damon Teerink

De MotoGP transfermolen draait momenteel nog op volle toeren. Van de tweeëntwintig startplaatsen zijn er inmiddels dertien ingevuld. Welke namen zijn er inmiddels bevestigd en welke zes coureurs komen er in aanmerking voor de nog negen beschikbare zitjes. Onderstaand een overzicht.

Nog niet zo heel lang geleden waren er nog maar slechts een handje vol coureurs verzekerd van een startplaats in de koningsklasse van het MotoGP wereldkampioenschap voor het seizoen 2025. Terwijl de coureurs momenteel genieten van een korte zomerstop, alvorens in het weekend van 02 t/m 04 augustus de British Grand Prix op het Silverstone circuit het tweede deel van het 2024 MotoGP seizoen in zal luiden, krijgt het 2025 startveld echter steeds meer vorm. Dertien coureurs zijn inmiddels verzekerd van een startplaats. Wie wat waar en welke coureurs worden er genoemd voor de nog vacante zitjes.







Vier teams, te weten het Ducati Lenovo Team, Aprilia Racing, Red Bull KTM Factory Racing en Tech3 KTM hebben hun rijdersbezetting volledig rond. Het het Monster Energy Yamaha MotoGP Team, Repsol Honda, Trackhouse Racing MotoGP, LCR Honda en Gresini Racing MotoGP hebben reeds één van de twee zitjes ingevuld terwijl Prima Pramac Racing en Pertamina Enduro VR46 Racing nog geen coureurs onder contract hebben of deze inmiddels al bevestigd hebben.

De huidige stand van zaken (per 24 juli 2024:

  • Ducati Lenovo Team: Francesco Bagnaia – Marc Márquez
  • Aprilia Racing: Jorge Martin – Marco Bezzecchi
  • Red Bull KTM Factory Racing: Brad Binder – Pedro Acosta
  • Tech3 KTM: Enea Bastianini – Maverick Viñales
  • Monster Energy Yamaha MotoGP Team: Fabio Quartararo – vacant
  • Repsol Honda Team: Luca Marini – vacant
  • Trackhouse Racing MotoGP: Raul Fernandez – vacant
  • LCR Honda Team: Johann Zarco – vacant
  • Gresini Racing MotoGP: Alex Márquez – vacant
  • Prima Pramac Racing (Yamaha): vacant – vacant
  • Pertamina Enduro VR46 Racing: vacant – vacant

De eerste vier teams hoeven geen verdere toelichting, maar wie komen er in aanmerking, wie worden er genoemd bij de andere teams voor de nog beschikbare zitjes.

Yamaha
Laten we beginnen met de twee Yamaha MotoGP teams. Zoals bekend verlengde Quartararo enige tijd geleden zijn na dit seizoen aflopende contract al bij zijn huidige werkgever. De Fransman verlengde zijn contract nog voordat bekend werd dat Yamaha in 2025 niet meer met twee maar met vier machines vertegenwoordigd zal zijn op de MotoGP startgrid. De verwachting is echter dat na Quartararo ook Alex Rins in 2025 zijn huidige werknemer trouw zal blijven. De afgelopen weken wordt er steevast geroepen dat de Spanjaard op het punt staat om een nieuw Yamaha contract te tekenen, een officiële bevestiging is er echter nog niet. De grote vraag is echter, mocht Rins een nieuwe overeenkomst tekenen, of hij dan in de kleuren van het Monster Energy Yamaha MotoGP Team of Prima Pramac Racing aan de start zal verschijnen. Los van dit, Yamaha zal dus nog twee andere namen aan zich moeten zien te binden, los van het feit waar deze geplaatst gaan worden.

Inmiddels wordt het wel steeds duidelijker dat één van deze twee namen Miguel Oliveira zal zijn. De grote vraag is of Yamaha voor het andere zitje gaat kiezen tussen een ervaren MotoGP coureur of een nieuw aanstormend talent uit misschien wel de Moto2 klasse. Eén van de namen die regelmatig genoemd wordt is die van Jack Miller. De Australiër wordt echter niet alleen in verband gebracht met Yamaha maar ook bij andere teams zingt de naam van de huidig Red Bull KTM Factory Racing coureur rond. Eén ding is echter wel duidelijk, zijn Australisch paspoort werkt in zijn voordeel hetgeen betekent dat we hem in 2025 zo goed als zeker wel terug zullen zien als coureur in de koningsklasse.

Trackhouse Racing MotoGP
Trackhouse Racing MotoGP maakte eerder deze week bekend dat Raul Fernandez ook in 2025 en 2026 deel uit zal maken van het team. Wat betreft de tweede naam lijkt het nog slechts een kwestie van tijd alvorens huidig Moto2 coureur Joe Roberts gepresenteerd gaat worden als de nieuwe teamgenoot van Raul Fernandez. Helemaal nu we Roberts de afgelopen dagen in het bijzijn van een aantal Trackhouse Racing vertegenwoordigers en Aprilia Racing ambassadeur in actie zagen komen tijdens een circuitdag op het circuit van Laguna Seca.

Ducati
En dan hebben we de twee Ducati teams, te weten Gresini Racing MotoGP en Pertamina Enduro VR46 Racing. Zoals bekend zal Ducati in 2025 geen acht maar ‘slechts’ zes machines aan de start brengen. Deze verandering zorgt er wel voor dat Ducati ongewild met een probleem opgezadeld werd, dit aangezien men Fermin Aldguer al voor aanvang van het huidige seizoen contracteerde met de bedoeling deze onder te brengen bij Pramac Racing. Nu het Italiaanse team echter besloten heeft om na 20 jaar hun samenwerking met Ducati te beëindigen en vanaf 2025 met Yamaha in zee te gaan moet Ducati op zoek naar een andere oplossing voor hun nieuwe protegé. De meest voor de hand liggende optie is om Aldeguer onder te brengen bij het team van Valentino Rossi, dit aangezien het team komend seizoen ook de derde GP25 machine tot hun beschikking krijgt. Of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren is nog niet bekend. De GP25 binnen VR46 Racing gaat namelijk zo goed als zeker naar Fabio Di Giannantonio terwijl het team er veel zo niet alles aan gelegen is om het andere zitje beschikbaar te stellen aan Franco Morbidelli, de VR46 Riders Academy coureur die bij Pramac Racing buiten de boot lijkt te vallen. Mocht Morbidelli onderdak vinden bij VR46 Racing dan zal Aldeguer in 2025 de teamgenoot worden van Alex Márquez binnen Gresini Racing MotoGP. In dit geval zal er geen plaats zijn voor Miller die de afgelopen weken ook veelvuldig genoemd werd als de opvolger van Marc Márquez binnen het team van wijlen Fausto Gresini.

Honda
Als laatste hebben we dan nog Honda. Binnen het Repsol Honda Team lijkt de puzzel inmiddels wel opgelost. Naast Luca Marini zal ook Joan Mir in 2025 zo goed als zeker bij het team blijven. De Spanjaard liet zich onlangs nog ontvallen dat hij erover dacht om na dit seizoen te stoppen als fulltime MotoGP coureur, maar inmiddels lijkt de op Mallorca wonende coureur zeker van zijn zaak te zijn en ook in 2025 Honda trouw te blijven.

Binnen LCR Honda heeft Johann Zarco een nog tot aan het einde van 2025 doorlopend contract, het tweede zitje is echter nog vacant. Voor dit zitje lijken Takaaki Nakagami en Ai Ogura de twee kandidaten. Wie van de twee het zal worden is op dit moment nog niet bekend.

Augusto Fernandez
In bovenstaand verhaal ontbreekt vooralsnog de naam van Augusto Fernandez. De rol van de Spanjaard binnen de MotoGP klasse lijkt dan ook zo goed als uitgespeeld. Inmiddels is wel duidelijk dat de huidig Red Bull GASGAS Tech3 coureur en zijn management druk zijn om een zitje te bemachtigen binnen de FIM Superbike World Championship paddock. Kawasaki Puccetti Racing leek een optie nu het team na dit seizoen afscheid zal nemen van Tito Rabat. Inmiddels lijkt deze optie niet meer aan de orde nu het team zo goed als zeker voor 2025 in zee zal gaan met Garret Gerloff, de Amerikaan die voor komend seizoen op zoek moet naar een nieuw zitje vanwege de situatie bij zijn huidige team, Bonovo Action BMW. Of er ergens anders binnen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap nog plek zal zijn voor Augusto Fernandez in nog onduidelijk, een terugkeer naar de Moto2 klasse ziet de Spanjaard op dit moment echter zelf nog niet zitten.

De komende tijd zullen er ongetwijfeld de nodige puzzelstukjes in elkaar gaan vallen wat betreft het verder invullen van de MotoGP startgrid voor 2025. Wie, wat, waar, het blijft vooralsnog even bij de nodige aannames en geruchten.



Nu verkrijgbaar in de Racesport.nl/shop


*Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.