Over enkele dagen gaat op het Lusail International Circuit het 2024 MotoGP seizoen van start met de Qatar Airways Grand Prix van Qatar. 22 MotoGP coureurs beginnen vrijdag op het nabij de hoofdstad Doha in de woestijn gelegen circuit aan het 21 Grand Prix weekenden tellende seizoen. Ben je er klaar voor?
Na het voorseizoen bestaat er geen twijfel over dat Ducati met hun acht machines op de grid opnieuw de te kloppen fabrikant zal zijn in 2024. Regerend wereldkampioen Francesco Bagnaia en zijn nummer 1-plaat lijken dan ook wederom het te kloppen pakket te zijn dit seizoen. Maar er bestaat ook geen twijfel over het feit dat teamgenoot Enea Bastianini er ook zeer overtuigend uitzag nu hij weer volledig fit is na een 2023 seizoen dat werd ontsierd door blessureleed.
Maar het zijn niet de enige twee coureurs die zich lieten gelden tijdens de pre season testen, ook Bagnaia’s belangrijkste rivaal in de titelstrijd van het afgelopen seizoen Jorge Martin stond zijn mannetje, terwijl zijn nieuwe Prima Pramac Racing teamgenoot Franco Morbidelli een heel ander probleem kende en de twee wintertesten vanwege een blessure moest missen. De 29-Italiaan zal vrijdag dan ook voor de allereerste keer op zijn GP24 stappen, een flinke uitdaging dus voor de coureur die overkomt van Yamaha.
Marco Bezzecchi completeerde in 2023 de top drie in de eindstand van het kampioenschap, de Pertamina Enduro VR46 Racing Team coureur had op het oog een moeilijk voorseizoen. De aanpassing aan de voor hem nieuwe GP23 machine leek iets moeizamer te gaan dan vooraf werd verwacht. Anders was dat voor zijn nieuwe teamgenoot Fabio Di Giannantonio, de van Gresini Racing MotoGP overgekomen Italiaan was duidelijk de rapste van het tweetal en blies meteen een aardig partijtje mee tijdens de testdagen in zowel Sepang als ook Qatar.
Di Giannantonio’s voormalige teamgenoot Alex Márquez heeft zich voor 2024 één belangrijk doel gesteld, na het behalen van Sprint overwinningen en podiumplaatsen in 2023 moet daar een eerste Grand Prix overwinning aan worden toegevoegd. Voor zijn nieuwe teamgenoot, zijn broer en achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez, is het moeilijk in te schatten wat zijn doel eigenlijk is. Een negende wereldtitel? Puur genieten? Er zijn waarschijnlijk 93 antwoorden op deze vragen, vragen waarover de fans urenlang over kunnen discussiëren maar waarop ze het antwoord wel misschien nooit gaan krijgen. Het moge duidelijk zijn, de hoofdrolspeler zelf tempert constant de verwachtingen wetende dat het Lusail International Circuit niet in het rijtje staat van zijn meest favoriete circuits op de kalender. Maar hoe we het ook wenden of keren, de stap die de Spanjaard heeft gemaakt is misschien wel één van de meest spannende zetten in de geschiedenis van de sport.
Maar het is natuurlijk niet alleen Ducati wat de klok slaat, de groep uitdagers staat klaar om het Ducati zo lastig mogelijk te maken. Bij Red Bull KTM Factory Racing is er genoeg om enthousiast over te zijn na een goed voorseizoen en een heel solide 2023, vooral van Brad Binder, die net het afgelopen seizoen net achter de top drie eindigde in het kampioenschap. De Zuid-Afrikaan liet zich met name gelden door een aantal Sprint overwinningen en het behalen van een aantal podiumplaatsen. Staat hij er ook dit seizoen? En kan teamgenoot Jack Miller een moeilijker 2023 omzetten in een meer stabiel 2024 seizoen?
Bij Red Bull GASGAS Tech3 is Augusto Fernandez op zoek naar een stap voorwaarts, dit terwijl de schijnwerpers gericht blijven op de dit seizoen in de klasse debuterende Pedro Acosta. De hype werd in het voorseizoen alleen maar aangewakkerd door een aantal sterke optredens. De vraag is hoe gaat de regerend 2023 Moto2 wereldkampioen het doen tijdens zijn eerste wedstrijdweekenden in de koningsklasse? Wat kunnen we echt verwachten van het Spaanse supertalent? Een hele reeks resultaten, van verbluffend tot stabiel, is waarschijnlijk de waarheid, maar geen van die resultaten zal veel zeggen over wat we van hem zullen zien in Jerez, Silverstone of Motegi. De jonge Spanjaard heeft tot aan de Grand Prix op de Sachsenring een leuke uitdaging, wint hij een MotoGP race voor de Duitse Grand Prix dan rijdt hij het record van Marc Marquez als jongste winnaar in de koningsklasse uit de boeken!!
Bij Aprilia was het een interessant voorseizoen. Aleix Espargaró’s ervaring met de nieuwe machine was een bijna onmiddellijke bestorming van de bovenste regionen van de tijdlijsten, terwijl teamgenoot Maverick Viñales en Miguel Oliveira (Trackhouse Racing) meer tijd nodig hadden om te wennen aan de 2024 Aprilia. Oliveira’s teamgenoot Raul Fernandez had zelfs nog minder tijd, omdat hij een groot deel van de Sepang Test uitzat na een crash tijdens de eerste dag.
Bij het Monster Energy Yamaha MotoGP Team blijft men vooralsnog zoeken naar manieren om de kloof te dichten, waarbij met name het rijden van die ene snelle ronde tot op heden nog het grootste struikelblok is gebleken. Maar dankzij het nieuwe concessiesysteem heeft Yamaha in het voorseizoen al meer tijd op het circuit kunnen doorbrengen met hun coureurs, en ook zagen we al een aantal updates verschijnen. Fabio Quartararo en nieuwkomer Alex Rins, staan te popelen om weer aan de slag te gaan en te zien waar ze staan in de pikorde over een volledige raceafstand, niet in de laatste plaats omdat hun topsnelheid aanzienlijk verbeterd lijkt te zijn
Honda maakte ook gebruik van de nieuwe concessieregels. Zo zagen we hun vier vaste coureurs al in actie tijdens de Shakedown Test in Sepang en heeft men net als Yamaha geen beperkingen in de ontwikkeling van het nieuwe motorblok. Honda heeft daarnaast ook een aantal nieuwe gezichten mogen verwelkomen, met Luca Marini (Repsol Honda Team) die zijn methodische aanpak voor het eerst naar een fabrieksteam brengt als hij samenwerkt met 2020-kampioen Joan Mir. Takaaki Nakagami (Idemitsu Honda LCR Team) en zijn ervaring blijven intact, maar Johann Zarco wordt verwelkomd aan de kant van het Castrol Honda LCR Team – en tijdens de testdagen was de Fransman niet alleen erg snel maar ook heel positief. We weten dat het een compleet nieuwe motor is en we weten dat ze inmiddels al een stap in de goede richting hebben weten te maken, maar weet Honda de ontstane kloof met de top nog verder te overbruggen als het seizoen echt begint?
Niet op alle, maar op een aantal vragen zullen we komend weekend in Qatar een antwoord gaan krijgen. We staan aan de vooravond van een seizoen met momenteel 21 Grand Prix weekenden, een seizoen waarin een coureur maximaal 777 punten kan scoren tijdens de 21 Tissot Sprints en 21 races. Het 2024 seizoen, een seizoen waarin het kampioenschap haar 75e verjaardag viert, belooft opnieuw een spektakelstuk te worden. Ben je er klaar voor?
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.