Rob Hartog (Foto credit: Philippe Damiens)
In de vijfde race van het FIM World Superstock 1000 kampioenschap liet Rob Hartog opnieuw zien de Kawasaki ZX-10R steeds beter onder de knie te krijgen. Helaas zorgde een crash in de race ervoor dat de Team Hartog – Jenik- Against Cancer coureur toch puntloos huiswaarts keerde.
In de vrije trainingen werd onder zeer warme omstandigheden gezocht naar een goede setup. De omstandigheden waren anders dan men gewend was en het was dan ook zoeken naar een afstelling welke voor het team werkte en de motor raceklaar te krijgen. In de eerste vrije training werd een 28e tijd neergezet, waar Hartog niet tevreden mee was gezien de omstandigheden en moeilijkheden welke tijdens het rijden werden ondervonden. In de tweede vrije training resulteerde dit in een verbetering van 1.5 seconde in de snelste rondetijd. Dit was goed voor een voorlopige 23e positie. De marges waren echter zeer klein en Rob was slechts 0.3 seconde verwijderd van de top-15.
Tijdens de kwalificatie werd getracht opnieuw een verbetering van de rondetijd te realiseren, na de data van de eerste trainingsdag uitvoerig te hebben geanalyseerd en diverse aanpassingen te hebben doorgevoerd in de Ninja ZX-10R. Dit lukte, echter niet een verbetering waar vooraf op werd gehoopt en wat voor het gevoel mogelijk was. Dit onder andere vanwege veranderde omstandigheden op het circuit. De racepace bleek echter sterk, dus het vertrouwen voor de race was zeker aanwezig. Daarnaast werd weldegelijk progressie gezien ten opzichte van eerdere kwalificaties dit jaar, aangezien het gat naar de pole nu 1.7 seconde bedroeg.
De race begon voorspoedig en direct wist de coureur uit Abbekerk een aantal posities te winnen. Naarmate de race vorderde begon Hartog in zijn ritme te komen. Helaas duurde dit niet lang, aangezien het in ronde 3 mis ging. Met een highsider werd hij van zijn machine geworpen en het raceresultaat was een DNF.
Commentaar Rob: “Erg jammer dat ik deze fout heb gemaakt, want we zaten er goed bij. De motor voelde erg goed aan dankzij het goede werk van mijn crew, Jenik Performance en 1G-Suspension en ik had het vertrouwen om een goede race te rijden. Maar we moeten het positieve nu inzien en meenemen naar de volgende race. Wederom hebben we het gat naar de kopmannen weten te verkleinen, dus er is nog steeds progressie.”
Het World Superbike kampioenschap gaat nu een lange zomerstop in wat betreft de Europese races. De volgende race staat gepland op de Lausitzring van 16 t/m 18 september. In de tussentijd zit het team niet stil en zal deelnemen aan een aantal Nederlandse en Duitse races, te beginnen met het IDM op Zolder van 8 t/m 10 juli.