Harrison, López en Browne winnen Manx Grand Prix races op zaterdag

1218
Mike Browne ter hoogte van Tower Bends met op de achtergrond teamgenoot Ian Lougher | © Manx Grand Prix

Dean Harrison, Victor López en Mike Browne hebben op zaterdag de eerste drie races van de 2023 Manx Grand Prix gewonnen. Harrison was dominant in de Classic Senior  klasse, López won een spannende race in de Junior categorie en Browne won voor het tweede jaar op rij een ingekorte Lightweight race.

Nadat op vrijdag de kwalificatieweek voor de Manx Grand Prix van 2023 werd afgesloten stonden op zaterdag de eerste races op het programma. Aanvankelijk zou de Lightweight race al op vrijdagmiddag verreden worden maar vanwege de weersomstandigheden was dit niet mogelijk. Hierdoor werd deze naar zaterdag verschoven en ontstond er een vol programma met daarnaast ook nog races voor de Senior Classic en Junior klassen.




Er was enige vertraging in het programma omdat er vanwege de hevige regenval op vrijdagavond nog veel natte plekken onder de bomen waren. Hierdoor werd na de warm-up ronde eerst de rijdersparade afgewerkt ter ere van het honderdjarig bestaan van de Manx Grand Prix.

Classic Senior
De Classic Senior race was de eerste race van de dag en die werd gereduceerd naar drie ronden. Om 14:15 uur lokale tijd, 15:15 uur Nederlandse tijd ging deze van start en was het John McGuinness die in de openingsronde de leiding in handen nam ter hoogte van het eerste meetpunt in Glen Helen met een voorsprong van twee seconden op Dean Harrison. Mike Browne reed op derde plaats slechts 0,8 seconde van Harrison met daarachter Shaun Anderson op slechts 0,7 seconde achterstand. Adam McLean en James Hillier maakten de top zes compleet.

McGuinness leidde nog steeds ter hoogte van Ballaugh maar bij het meetpunt in Ramsey had Browne de leiding overgenomen, zij het met slechts 0,8 seconde. Harrison was nu derde op 2,7 seconden achter McGuinness met Anderson op de vierde plaats, maar nu op 4,2 seconden achterstand.

Een openingsronde van 110,035 mph gemiddeld gaf Browne een voorsprong van 4,6 seconden op Harrison met McGuinness nu op de derde plaats en nog eens 4,98 seconden achterstand. McGuinness moest ook zijn verplichte pitstop maken met zijn tweecilinder Paton terwijl de ééncilinder Nortons van Harrison en Browne de drie ronden zonder pitstop konden afleggen.

Ter hoogte van Glen Helen in de tweede ronde was Harrrison voorbijgegaan aan Browne, het gat tussen de twee was iets minder dan een seconde terwijl McGuinness’ stop betekende dat hij zo’n 26 seconden achterstand had. Anderson was McGuinness tot op zeven seconden genaderd.

Dean Harrison op zijn Manx Norton ter hoogte van de Gooseneck | © Manx Grand Prix

Het gat aan de kop van het veld was slechts zeven tienden van een seconde bij Ballaugh maar Harrison had het verschil vergroot tot 1,68 seconden toen ze de Ramsey Hairpin voor de tweede keer voorbijgingen. Verder naar achteren kwam de derde plaats van McGuinness in gevaar door Anderson met de Noord-Ier op slechts 3,32 seconden achterstand.

Met een tweede ronde van 111,395 mph gemiddeld noteerde Harrison de snelste ronde ooit door een klassieke 500cc-eencilindermachine en het gaf hem een comfortabelere voorsprong op Browne van 11,1 seconden. McGuinness lag nog steeds derde maar Anderson had het gat verder verkleind tot 1,6 seconde.

Bij Glen Helen in de laatste ronde leek Browne in de problemen te komen want hij had een achterstand van zo’n 28 seconden, Anderson had nu nog maar 0,4 seconden achterstand op McGuinness en de strijd om de laatste podiumplek was volop gaande. Tegen de tijd dat ze voor de laatste keer over Ballaugh Bridge sprongen had Anderson de derde plaats overgenomen.

Harrison,als leider in de wedstrijd, bleef pushen om zijn voorgaande ronde te verbeteren maar in de slotfase nam hij wat gas terug om zijn materiaal te spraen. Uiteindelijk won hij met een voorsprong van maar liefst 52 seconden. De strijd om de tweede plaats veranderde voortdurend door alle sectoren heen en het was McGuinness die uiteindelijk als tweede over de streep kwam met 4,3 seconden voorsprong op Browne en Anderson met 4,5 seconden achterstand op de vierde plaats.

V.l.n.r. John McGuinness, Dean Harrison en Mike Browne | © Manx Grand Prix

McLean, die zijn eerste race op de ‘Mountain Course’ reed sinds 2018, eindigde knap als vijfde voor Michael Russell met James Hillier, Rob Hodson, Will Loder en veteraan David Madsen-Mygdal in de top tien.

Klik hier voor de volledige uitslag

Junior
Nadat de bekende namen het spits hadden afgebeten was het tijd voor de ‘amateur’ racers in de Junior Manx Grand Prix klassen. De zeer indrukwekkende nieuwkomer Joe Yeardsley, die op donderdag nog het ronderecord van de Junior categorie wist te verbreken, startte zeer goed en nam meteen de leiding in handen ter hoogte van het eerste meetpunt in Glen Helen. Op dat punt had hij al 1,2 seconden in handen ten opzichte van de Italiaan Maurizio Bottalico met de Spanjaard Victor López slechts 0,2 seconden daarachter. De Italiaan Andrea Majola nam de vierde plaats in handen om er een Paton 1-2-3-4 van te maken, daarachter waren het Marcus Simpson en Jamie Williams die de eerste Kawasaki-uitdagers waren met Michael Rees op de zevende plaats op een andere Paton.

De voorsprong was opgelopen tot 5,6 seconden ter hoogte van Ballaugh maar tegen de tijd dat Yeardsley aankwam in Ramsey in het noorden van het eiland, had Lopez de voorsprong teruggebracht tot 5,1 seconden terwijl Simpson verder naar achteren was opgeschoven naar de derde plaats. Hij had vijf seconden achterstand op Lopez en slechts 0,3 seconde op Bottalico met Daniel Ingham nu vijfde met slechts 0,2 seconde achterstand. Majola was afgezakt naar de zesde plaats.

Een openingsronde van 116,906 mph gemiddeld leverde Yeardsley een nieuw ronderecord op en een voorsprong van 6,8 seconden op Lopez, die op zijn beurt Bottalico met 7,6 seconden voorbleef. Hij leidde slechts 0,7 seconde voor Paton-teamgenoot Majola terwijl Simpson en Ingham nog steeds in de strijd waren om de vijfde en zesde plaats.

Yeardsley voegde nog eens 2,7 seconden toe aan zijn voorsprong op Lopez tegen de tijd dat hij Glen Helen voor de tweede keer bereikte en de voorsprong van de Spanjaard op Bottalico was licht gedaald naar 6,7 seconden. Majola verdubbelde zijn achterstand op de vijfde plaats, die nu in handen was van Ingham, terwijl Simpson terugviel naar de zesde plaats.

Yeardsley haalde het meetpunt in Ballaugh echter niet omdat hij gestopt was ter hoogte van Kirk Michael vanwege een technisch probleem. Een grote domper voor de sensationele nieuwkomer die zo zijn eerste overwinning uit zijn handen zag glippen. Dit betekende dat López nu de nieuwe leider in de wedstrijd was met 9,4 seconden voorsprong op Bottalico. De Italiaan kwam nu onder druk te staan van Majola, het verschil tussen de twee bedroeg slechts 1,7 seconden.

Victor López ter hoogte van Milntown | © Manx Grand Prix

Met een ronde van 116,574 mph gemiddeld had Lopez een voorsprong van 9,4 seconden op Bottalico. Majola had het gat met zijn Italiaanse collega nu teruggebracht tot 1,8 seconden. Bij Glen Helen in de derde ronde reed Lopez nog steeds aan de leiding maar zijn voorsprong was nu nog maar 2,7 seconden. Majola lag op de tweede plaats en Bottalico was weliswaar teruggevallen naar de derde plaats, maar hij had slechts 4,2 seconden achterstand. Ze hadden meer dan 25 seconden voorsprong op de nieuwe vierde man Marc Colvin met Marcus Simpson als vijfde en Michael Rees als zesde.

Majola voerde de druk op en bracht de achterstand op Lopez terug tot een halve seconde bij Ramsey in de derde ronde, maar bij het ingaan van de laatste ronde had de Spaanse coureur gereageerd en leidde hij met 1,7 seconden. Bottalico was nog steeds in de race op slechts 5,5 seconden van Majola en Colvin.

De voorsprong was verder toegenomen ter hoogte van Glen Helen in de vierde en laatste ronde met Lopez aan de leiding met 3,8 seconden en een sensationeel nieuw ronderecord van 117,645 mph gemiddeld. Hiermee trok hij de leiding naar zich toe om uiteindelijk met bijna 15 seconden te winnen van zijn mede-Paton-rijder Majola. Bottalico maakte het podium compleet als derde waardoor het een Paton 1-2-3 werd. Colvin, Simpson en Rees behielden hun positie terwijl Daniel Ingham, Samuel Mousley, Jamie Williams en David Rigby de top tien compleet maakten.

V.l.n.r. Andrea Majola, Victor López en Maurizio Bottalico | © Manx Grand Prix

Klik hier voor de volledige uitslag

Lightweight
Tot slot was het tijd voor de race van de Lightweight klasse. Deze race, waar voornamelijk 250cc tweetakten in voorkwamen, ging een halfuur later dan gepland om 18:30 uur lokale tijd, 19:30 uur Nederlandse tijd van start.

Michael Dunlop ging als eerste van start en hij was na zijn rondetijden in de kwalificatie dan ook de grote favoriet. Echter kwam zijn race al heel vroeg ten einde ter hoogte van Union Mills vanwege technische malheur. Ook Paul Jordan zou niet ver komen en moest noodgedwongen stoppen ter hoogte van Selbourne Drive.

Dit betekende dat Mike Browne, winnaar van de Lightweight race in 2022, ter hoogte van het eerste meetpunt in Glen Helen de leiding in handen nam met 3,4 seconden voorsprong op teamgenoot Ian Lougher. Drie seconden daarachter was het Dan Sayle op de derde plaats, Sayle is vooral bekend als achtvoudig Isle of Man TT winnaar als bakkenist van Dave Molyneux maar hij kan ook zeer goed overweg op een solo-machine. Stuart Hall reed op dat moment op de vierde plaats voor Adam McLean en Gareth Arnold.

Ondanks een gebrek aan ronden tijdens de kwalificatieweek was Browne zeer snel op zijn Yamaha TZR250, hierdoor had hij al gauw het achterwiel van teamgenoot Lougher gevonden die tien seconden voor hem was gestart. Tegen de tijd dat ze de Ramsey Hairpin passeerden was Browne hem al voorbijgegaan en had hij een voorsprong van 12,1 seconden in handen terwijl Lougher’s voorsprong op Sayle zo goed als identiek was.

Ian Lougher op de Yamaha TZR250 ter hoogte van Ballaugh Bridge | © Manx Grand Prix

Met een openingsronde van 116,980 mph gemiddeld had Browne een voorsprong van ruim elf seconden op Lougher toen ze hun verplichte pitstop maakten. Browne verloor een klein beetje tijd bij het verlaten van de pits omdat hij zijn Yamaha niet meteen aan de praat kreeg. Sayle lag op een comfortabele derde plaats voor Hall terwijl McLean daarachter op de vijfde plaats reed, hij verzuimde om de verplichte pitstop te maken en kreeg een tijdstraf van één minuut.

In de tweede ronde was Browne’s voorsprong ter hoogte van Glen Helen weer opgelopen naar een kleine veertien seconden ten opzichte van Lougher, daarachter had Sayle 30 seconden voorsprong op de nieuwe vierde rijder Anderson terwijl Hall en McLean de vijfde en zesde plaats bezetten. Op dit moment in de race werd de bewolking op de ‘Mountain’ steeds dichter en de raceleiding had besloten om de race in te korten van drie naar twee ronden.

Browne klokte 113,423 mph gemiddeld in zijn tweede en laatste ronde wat hem een overwinning opleverde met 31 seconden voorsprong op Lougher. Sayle werd derde en mocht daardoor mee naar het podium. Anderson herhaalde zijn vierde plaats uit de eerdere Classic Senior-race met achter hem McLean en Hall in de top zes.

V.l.n.r. Ian Lougher, Mike Browne en Dan Sayle vieren het podium met hun crew | © Manx Grand Prix

Klik hier voor de volledige uitslag

Op zondag wordt er niet geracet op de ‘Snaefell Mountain Course’ maar zijn er wel veel activiteiten op het Isle of Man, waaronder de welbekende ‘Jurby Day’ op het vliegveld van Jurby in het noordwesten van het eiland. Maandag is de tweede en afsluitende racedag, dan worden de vier ronden lange Senior Manx Grand Prix en vier ronden lange Classic Superbike races verreden.

 



Handige links Manx Grand Prix Races 2023:

Tijdschema en volledige uitslagen
Livetiming
Radioverslag
Videoverslag (samenvattingen)






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’