Izan Guevara is op zondag de winnaar geworden van de Moto3 race op het Circuit of the Americas. De race werd eerst onderbroken door een flinke crash van Filip Salac, in de herstart ging het opnieuw mis met een gigantisch incident op het rechte stuk. Er werd besloten om niet nog een keer te herstarten waardoor Guevara de winnaar werd voor Dennis Foggia en John McPhee.
Zondag om 11:00 uur lokale tijd, 18:00 uur ging de Moto3 race van start op het Circuit of the Americas. Met veel zon en een buitentemperatuur van zo’n 30°C was het behoorlijk warm op het circuit in Austin, Texas.
Het was Xavi Artigas die het beste van zijn plaats kwam en als leider de eerste bocht inging voor Jeremy Alcoba en polesitter Jaume Masià. Echter gingen Artigas en Alcoba wijd in de eerste bocht waardoor Masià de leiding meteen over kon nemen. Daarachter waren het Izan Guevara, Tatsuki Suzuki en Dennis Foggia. WK leider Pedro Acosta maakte een paar plaatsen goed en reed op de vijftiende plaats.
🚥 AWAY WE GO! 🚥@XaviArtigas43 gets a good launch but runs wide into Turn 1! 👀#Moto3 | #AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/VGneVWZ6kL
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 3, 2021
De goede start van Artigas bleek toch iets te enthousiast te zijn. Het was een jump start waardoor hij twee Long Lap Penalty’s moest uitvoeren. De Spanjaard voerde deze uit waardoor hij ver terugviel en een kans op het podium nagenoeg verkeken was. Guevara, Masià en Alcoba reden in een groepje aan de leiding en hadden ongeveer een halve seconde voorsprong richting Foggia op de vierde plaats.
Confirmation of @XaviArtigas43‘s jump start! ❌#Moto3 | #AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/7gkBQbtDhv
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 3, 2021
Following @XaviArtigas43‘s first Long Lap Penalty, a rookie still leads! 😎@IzanGuevara28 leads the front trio but @dennisfoggia71 is closing in! ✊#Moto3 | #AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/YrWlmcFvdH
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 3, 2021
Terwijl Guevara aan de leiding reed was het Foggia die het gaatje dicht wist te rijden. De Italiaan nam de coureurs van het groepje daarachter mee in zijn slipstream waardoor er een kopgroep van elf coureurs ontstond. Artigas was teruggevallen naar de vijftiende plaats dankzij zijn twee Long Lap Penalty’s maar de Spanjaard was de snelste coureur op de baan.
Vooraan wist Guevara langzaam maar zeker een voorsprong op te bouwen richting Foggia en McPhee. In de zevende ronde ging het volledig mis voor Filip Salac. Bij het uitkomen van bocht 11 kwam de Tsjech met een flinke high-sider ten val waarbij hij ongelukkig terechtkwam. Het leek erop dat hij zijn arm verdraaide en ook zijn handschoen was van zijn hand gerukt.
De Prüstel GP coureur bleef op de grond liggen en had medische assistentie nodig. Omdat dit wel even duurde werd de rode vlag gezwaaid zodat Salac rustig en veilig kon worden behandeld. Uiteindelijk werd hij op een brancard afgevoerd en naar het medical centre gebracht.
Vlak voordat de rode vlag werd gezwaaid was ook Niccolò Antonelli nog onderuit gegaan, de Italiaan crashte in bocht 1.
Na een korte onderbreking werd de race weer herstart over slechts vijf ronden. De startopstelling werd bepaald door de volgorde aan het eind van de zevende ronde.
Izan Guevara vertrok vanaf pole position en nam de leiding in handen voor Deniz Öncü en John McPhee. Dennis Foggia kwam naar de vierde plaats voor Darryn Binder en Pedro Acosta. Voor Adrian Fernández en Maximilian Koflerging het al in de eerste ronde mis, zij crashten in bocht 18.
Guevara reed ijzersterk en begon weer een gaatje te slaan richting McPhee op de tweede plaats. Echter sloeg in de tweede ronde het noodlot toe voor de Spanjaard, zijn GasGas kreeg te maken met een technisch probleem waardoor hij de strijd noodgedwongen moest staken.
McPhee nam de leiding over voor Petronas Sprinta Racing teamgenoot Binder en Masià, daarachter reden Foggia, Öncü, Alcoba, Suzuki, Migno, Artigas en Acosta in de kopgroep die bestond uit tien coureurs.
Op het lange rechte stuk ging het vervolgens gigantisch mis. Jeremy Alcoba raakte het achterwiel van Deniz Öncü waardoor hij met zeer hoge snelheid ten val kwam. Vervolgens konden Pedro Acosta en Andrea Migno de getroffen machine van Alcoba met geen mogelijkheid meer ontwijken waardoor zij ook met zeer hoge snelheid de lucht in vlogen. Het drietal maakte een ongelooflijke klap en het was een heus wonder te noemen dat ze er alle drie ongeschonden vanaf kwamen. Uiteraard werd er een rode vlag gezwaaid om rampengebied op te ruimen.
🏍🇺🇸 | Opnieuw een crash! 😱
Het gaat weer mis in de #Moto3 en de coureurs mogen opnieuw naar binnenKijk live op Eurosport of zonder onderbrekingen op discovery+ pic.twitter.com/S7rF6IEcyx
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) October 3, 2021
Toen alle coureurs waren teruggekomen in hun pitbox was er nog even de verwarring of er een tweede herstart zou komen, maar de beslissing werd genomen om dat niet meer te doen. De uitslag werd bepaald aan de hand van de volgorde die er was bij het vallen van de eerste rode vlag. Dit betekende dat Izan Guevara de winnaar werd van deze Moto3 race voor Dennis Foggia en John McPhee. Jaume Masià stond als vierde geklasseerd voor Deniz Öncü en Jeremy Alcoba, daarachter waren het Darryn Binder, Pedro Acosta, Tatsuki Suzuki en Andrea Migno in de top tien.
First Grand Prix victory for @IzanGuevara28!!! 🏆
From despair to elation for the @AsparTeam rookie! 🙌#Moto3 | #AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/G0rEYbQutE
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 3, 2021
In het kampioenschap staat Acosta nog steeds aan de leiding met 218 punten voor Foggia (188) en García (168).
Handige links Red Bull Grand Prix of The Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter