De Grand Prix commissie heeft tijdens een vergadering tijdens de HJC Helmets Grand Prix České republiky in Brno besloten de regels aan te passen gedurende een flag to flag race. De nieuwe regels moeten zorgen voor meer veiligheid tijdens het wisselen van motoren in de pitstraat.
Er werd de laatste tijd binnen het MotoGP paddock al vaak over gesproken; de gevaarlijke situaties die er in de pitstraat ontstaan als de MotoGP coureurs van machine wisselen gedurende een flag to flag race. Deze situaties ontstaan vaak als er meerdere coureurs tegelijk binnenkomen en allemaal zo min mogelijk tijd willen verliezen tijdens deze wissel en zo snel als mogelijk weer de race willen hervatten.
De Grand Prix commissie nam deze verhalen serieus en kwam afgelopen weekend in Brno bij elkaar om te kijken welke regels er aangepast dienden te worden om de veiligheid te verbeteren. Na afloop van de bespreking kwam dan ook de mededeling dat er vanaf het seizoen 2017 een aantal nieuwe regels ingevoerd zullen worden.
Wedstrijdverslag HJC Helmets Grand Prix České republiky
Cal Crutchlow wint knotsgekke Tsjechische MotoGP race
Zo werd er besloten dat er vanaf komend seizoen slechts vier monteurs per coureur in de pitstraat aanwezig mogen zijn tijdens de motorwissel. Verder dienen deze vier monteurs een speciale helm te dragen, niet alleen vanwege de veiligheid maar ook om deze vier aangewezen personen goed te kunnen herkennen en zo makkelijker op te kunnen treden wanneer de regels niet nageleefd worden.
Om de kans op een ongelukken te minimaliseren tijdens een dergelijke wissel, moet de monteur die de vervangende machine vasthoudt ten alle tijde de koppeling ingetrokken vasthouden. De versnelling van de betreffende machine mag echter alleen veranderd worden door de coureur zelf. Het niet naleven van deze regel, wat na afloop terug te vinden is via de ECU-data, resulteert in een diskwalificatie.