Granado het snelst tijdens eerste MotoE test met Ducati in Jerez

1394
Eric Granado - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © Dorna

Eric Granado was het snelst tijdens de eerste driedaagse MotoE test van 2023 op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Het nieuwe materiaal van Ducati werd voor het eerst aan de tand gevoeld en de rondetijden waren meteen sneller dan die van voorganger Energica.

Het startschot voor het allereerste FIM Enel MotoE World Championship komt steeds dichterbij, en de eerste circuitactie voor de 2023-klasse is nu voltooid op het Circuito de Jerez-Angel Nieto. Van maandag tot en met woensdag konden rijders elke dag vier sessies van 15 minuten op het circuit rijden om vertrouwd te raken met hun nieuwe machines en zich voor te bereiden op het langste MotoE seizoen tot dusver.




Maandag werd het veld begroet door regen, en een aantal rijders die terugkeerden van de recente WorldSBK ronde in Indonesië ontbraken, waaronder de verwachte kanshebber Eric Granado (LCR E-Team). In de tweede sessie verbeterden de weersomstandigheden maar aan het eind van de dag kwam er meer regen.

Dinsdag begon met wat regen en bewolking, maar het weer verbeterde eindelijk en de slicks kwamen tevoorschijn. De 1’54-grens werd dinsdagochtend voor het eerst doorbroken door Mattia Casadei (Pons Racing 40), voordat de Italiaan gezelschap kreeg van landgenoot – en rookie – Luca Salvadori (Prettl Pramac MotoE) en tweevoudig Cup-winnaar Jordi Torres (Openbank Aspar Team).

In de laatste sessie van de dag was het eindelijk droog genoeg voor de rijders om echt te pushen. Granado zette de snelste ronde van de test neer, en tegen het einde van de dag zaten tien rijders onder de 1’48-grens: Granado, Matteo Ferrari (Felo Gresini MotoE™), Nicolas Spinelli (Pons Racing 40), Casadei, rookie Randy Krummenacher (Dynavolt Intact GP MotoE), Hikari Okubo (Tech 3 E-Racing), Torres, Kevin Manfredi (Ongetta SIC58 Squadra Corse), Hector Garzo (Dynavolt Intact GP MotoE) en Miquel Pons (LCR E-Team).

Op woensdag keerde de regen terug voor de eerste sessie, en de tweede werd besteed aan lange runs. In de derde sessie van de dag verbeterde het weer en ging het veld serieus op pad toen de zon tevoorschijn kwam. Ook de laatste sessie was goed voor slicks, met een paar nattere plekken, maar de rijders konden de volle 15 minuten gebruiken om wat meer informatie te verzamelen. Toch versloeg niemand Granado’s nieuwe ronderecord van dinsdag – en het veld zal dit seizoen niet terugkeren naar Jerez om te racen, dus die tijd blijft staan.

De gecombineerde tijdlijsten zijn eigenlijk alleen die van dinsdag, en Granado gaat aan de leiding met een kleine marge met zijn nieuwe record van 1’47,053. Tweede is 2019 Cup-winnaar Ferrari, met rookie Spinelli op de derde plaats.

Vanaf Spinelli’s derde plaats tot Garzo op de negende plaats is geen enkel gat groter dan een tiende. Casadei heeft 0,026 achterstand op Spinelli, Krummenacher 0,020 op Casadei, Okubo 0,002 op Krummenacher, Torres 0,022 op Okubo, Manfredi 0,090 op Torres en Garzo 0,057 op Manfredi. Pons, in P10, ligt 0.115 achter, net voor Tito Rabat (Prettl Pramac MotoE).

Voor een nieuw tijdperk is dat vrij dichtbij – en er is nog een driedaagse test voor het veld om meer te leren. Daarvoor hopen ze op beter weer op het Circuit de Barcelona-Catalunya waar men van 3 t/m 5 april aanwezig zal zijn.

Klik hier voor de volledige uitslag