Gino Rea: “Ik wil weer proberen races te winnen in het FIM EWC”

981
gino-rea
Gino Rea | foto© Honda Racing

Gino Rea wist een jaar geleden indruk te maken als coureur in het FIM EWC, maar tijdens de 2022 editie van de Suzuka 8H ging het mis, heel erg mis. De Brit haalde de race niet nadat hij bij een crash in de zaterdagtraining ernstige verwondingen opliep en vervolgens dagenlang voor zijn leven moest vechten. Rea zit momenteel nog midden in een lang revalidatieproces, maar met de stappen die hij maakt verrast hij niet alleen zichzelf, de artsen en de racewereld. In onderstaand interview met de Brit blikken we terug op zijn ongelooflijke en heroïsche herstel.

Het verhaal zal bij veel motorsportfans nog op het netvlies staan, de crash van Gino Rea op zaterdag tijdens de trainingen voorafgaand aan de 2022 editie van de Suzuka 8H race. Naast een hersentrauma brak Rea twee botten in zijn nek, zijn linker sleutelbeen en een rib. Vervolgens zorgden gekneusde longen voor een longontsteking, er werd zelfs gevreesd voor zijn leven, en als hij het zou overleven dat hij ooit weer zou kunnen lopen, laat staan racen.




Zeven maanden na die afschuwelijke dag in augustus is Rea na een intensieve revalidatieperiode niet alleen op weg naar een ‘volledig’ herstel, zo was hij onlangs aanwezig bij de eerste Grand Prix van het seizoen in Portimão, reed hij onlangs zelf weer een aantal ronden op het circuit en zal hij volgende week aanwezig zijn bij de 24 Heures Motos in Le Mans om daar voor aanvang van de race een ongetwijfeld beladen en emotionele ereronde te rijden (Parade Lap).

Samen met de inmiddels 33-jarige Brit, die vastberaden is om op termijn weer deel te nemen aan races, blikken we terug op zijn ongelooflijke en heroïsche herstel.

Gino en hoe gaat het met je?

“Ik ben nu in Spanje met mijn vrouw Isabella en ga door met trainen en revalideren. Het gaat dus goed met me en ik voel me elke dag beter.”

In welke fase van je herstel zit je momenteel?

“In het begin waren we allemaal erg bezorgd, omdat je nooit weet wat voor langetermijneffect hersenletsel kan hebben, dus ik ben erg blij en gelukkig dat ik ben hersteld tot waar ik nu ben. Mijn training gaat heel goed en mijn conditie wordt elke dag beter. Ik heb nog steeds tijd nodig, maar het gaat de goede kant op.”

Kun je een dag beschrijven?

“Mijn dag begint meestal met lichte oefeningen of yoga in de ochtend en dan is er rond het middaguur mijn belangrijkste trainingssessie. Sommige dagen zijn in plaats daarvan gevuld met revalidatie, wat deel uitmaakt van het herstelproces. We hebben een voedingsdeskundige een aanbevolen plan voor mij laten opstellen, dat in principe vergelijkbaar is met wat ik al deed omdat ik over het algemeen altijd gezond heb gegeten. Af en toe neem ik een snack, maar dat is meestal iets zelfgemaakt, maar mijn dieet bestaat vooral uit fruit en groenten en gewoon vlees.”

Om te zeggen dat de laatste zeven maanden extreem zwaar moeten zijn geweest voor jou en je familie zou een understatement zijn. Hoe zwaar is het geweest?

“Ja, de laatste zeven maanden waren extreem zwaar voor mezelf en de mensen om me heen. Ik heb vooral medelijden met hen omdat zij zulke moeilijke tijden met mij hebben moeten doorstaan – mijn vrouw vooral; Isabella is geweldig voor me geweest en zonder haar zou ik niet zo sterk zijn als nu. En een grote dank aan mijn familie die altijd aan mijn zijde heeft gestaan. Ik moet ook mijn manager, Terry Rymer, bedanken voor al zijn steun.”

De stroom van steun, goede wensen en donaties is enorm geweest – wat betekent dat voor jou persoonlijk?

“Het betekent alles voor me. De steun is ongelooflijk en ik waardeer echt ieders inzet, dus dank aan iedereen die steun heeft betuigd. Ook de donaties waren ongelooflijk (we zijn van plan de GoFundMe-pagina aan het eind van deze maand te sluiten), en het is om die reden dat ik deze intensieve revalidatie heb kunnen volgen en zo’n snelle vooruitgang heb weten te boeken, dus ik ben iedereen die heeft bijgedragen voor altijd dankbaar.”

Welke boodschap heb je voor je fans en de mensen uit de racerij?

“Mijn belangrijkste boodschap is ‘dank je wel’ aan iedereen die mij steun heeft betuigd. Het blijft echt niet onopgemerkt. Dit geldt voor elke fan die contact met me heeft opgenomen en voor andere professionele topcoureurs die op welke manier dan ook een handreiking hebben gedaan.”

Je teamgenoten verwijzen altijd naar de rol die je gespeeld hebt om F.CC. TSR Honda France in 2022 wereldkampioen te maken. Welke voldoening brengt dat met zich mee?

“Het brengt de voldoening om samen wereldkampioen te worden. Ik waardeer hun hulp enorm en vond het leuk om teamgenoten met hen te zijn, we hebben samen geweldige tijden beleefd die hebben geleid tot deze wereldtitel.”

Welke herinneringen heb je overgehouden aan de raceweek in Japan?

“Helaas herinner ik me niet veel van het verblijf in Japan. Ik heb alleen wat flashback herinneringen van bepaalde plaatsen.”

Is er een gevoel van woede, wanhoop of frustratie over wat je is overkomen?

“Frustratie wel, ja dat zeker. Het was een ongelukkige gebeurtenis die een grote impact had op mij met als gevolg een blessure die tijd nodig heeft om te herstellen. Het is een frustrerende blessure waar ik geduld voor moet hebben om er overheen te komen.”

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Gino Rea (@gino_rea)

Wat is het plan voor de toekomst in termen van doelen op korte, middellange en lange termijn?

“Ik wil weer op hetzelfde niveau komen als voorheen en voor mij betekent dat weer vooraan meedoen en proberen opnieuw wedstrijden te winnen in het FIM EWC. Het FIM EWC is een kampioenschap waar ik van hou en waar ik denk dat ik mijn draai heb gevonden. In mijn hele carrière ben ik blij met een kampioenschap als ik competitief ben en in de meeste ben ik competitief geweest, maar in het FIM EWC heb ik een beetje een thuis gevonden en ik heb een thuis gevonden bij Honda en dat is de situatie waarin ik graag terugkom.”

Hoe realistisch is dat vooruitzicht om weer vooraan te racen in het FIM EWC en hoe optimistisch ben je hierover?

“Ik ben zeker optimistisch over dat plan, het kost alleen tijd om er te komen. Maar uiteindelijk denk ik dat die tijd heel snel komt, want mijn vooruitgang tot nu toe is waarschijnlijk al veel beter geweest dan veel mensen dachten. Zelfs de medische mensen hadden verwacht dat het langer zou duren.  Ik heb inmiddels weer op mijn crossmotor gereden en heb onlangs op een Honda CBR1000RR Fireblade deelgenomen aan een trackday en dat was een beetje een verrassing voor mezelf en de mensen om me heen. Het is moeilijk om een exacte tijd aan te geven, maar ik kijk uit naar meer trainingsdagen om er meer gevoel voor te krijgen.”

Je gezondheid en fitness heb je altijd serieus genomen – in hoeverre heeft dat bijgedragen aan je herstel?

“Mijn hele leven in de racerij heb ik geprobeerd zo fit mogelijk te zijn en ik geloof persoonlijk dat het altijd gunstig voor me is geweest. En nu ik in het WK Endurance zit, is dat heel belangrijk. Het heeft me altijd geholpen, maar in situaties als deze hebben mijn gezondheid en fitheid op zo’n hoog niveau me geholpen om te herstellen. Het niveau waarop ik eerder was, was een hoog niveau van gezondheid en conditie. Je conditie neemt natuurlijk af als je een ongeluk krijgt, maar je hebt die basis in je.”

Heb je plannen om volgende week de eerste race van het FIM EWC-seizoen in Le Mans bij te wonen?

“Ik ga naar Le Mans om een Parade Lap te rijden en het TSR Honda team te steunen. Ik kijk ernaar uit om mijn teamgenoten weer te ontmoeten en de fans te zien. Honda France regelt een motor voor mij om in de Parade Lap te rijden. Ik ken de specificaties van de motor nog niet, maar wat ik weet zal deze in de TSR Honda-kleuren zijn. Het wordt erg spannend, maar ook erg emotioneel, want ik wil ooit weer op Le Mans racen, dat staat vast. Ik heb mensen deze Parade Laps eerder zien doen nadat ze terugkwamen van soortgelijke dingen. Ik heb altijd tegen hen opgekeken en nu doe ik het zelf. Ik waardeer het zeer dat ze me dit laten doen. Het zal emotioneel voor me zijn omdat ik niet kan geloven dat ik er zal zijn en ze me een Parade Lap hebben gegeven. Maar het aantal mensen dat op hoogte is van mijn ongeluk is echt verbijsterend, ik heb berichten gehad van hele beroemde motorcoureurs. De belangrijkste reden waarom ik iedereen die me steunt zo dankbaar ben, is omdat je beseft hoe klein de wereld eigenlijk is. Totdat er zoiets gebeurt is het moeilijk om dat te beseffen. Hoewel de (race) wereld zo klein is, is het internet zo groot en nieuws verspreidt zich dan ook enorm snel. Ik wil nogmaals iedereen bedanken en door deze ronde te mogen rijden wil ik de mensen laten zien wat ik dankzij hun steun heb kunnen bereiken. En natuurlijk blijf ik voor de race en zal ik het TSR Honda team steunen. Ik kijk ernaar uit om mijn teamgenoten weer te ontmoeten en de fans te zien.”

Namens het gehele Racesport.nl redactie team wensen we Gino veel sterkte en succes bij zijn verdere herstel. Kop d’r veur kerel!!



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.