De Ducati, Marc Márquez, Jorge Martin soap gaat op vrijdag in Mugello gewoon door. Dit keer is het Prima Pramac Racing teammanager Gino Borsoi die een duit in het zakje doet. De Italiaan liet namelijk voor de camera van DAZN weten dat zijn team in 2025 het enige Ducati satellietteam zal zijn dat de beschikking heeft over de nieuwste Ducati machines, de GP25.
Het plan leek op donderdag al bijna te mooi om waar te zijn: Jorge Martin in 2025 de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team, Marc Márquez de komende twee seizoenen op een fabrieks Ducati binnen Prima Pramac Racing en in 2025 de teamgenoot van MotoGP debutant Fermin Aldeguer.
Lang duurde het sprookje echter niet, Márc Marquez weerlegde het verhaal meteen door te roepen tegen iedereen die het maar horen wilde dat een overstap naar Prima Pramac Racing voor hem geen optie is. Als reden noemde de achtvoudig wereldkampioen dat hij het niet ziet zitten om na één seizoen over te stappen van het ene naar het andere MotoGP satellietteam. Met andere woorden, de Spanjaard aast wel op een GP25 Ducati maar dan of in het officiële Ducati fabrieksteam of binnen zijn huidige Gresini MotoGP.
De eerste optie lijkt nog steeds voorbehouden aan Jorge Martin, de tweede optie kan ook de prullenbak in als we Prima Pramac Racing teammanager mogen geloven. De Italiaan sprak vrijdagochtend voor de camera’s van DAZN namelijk klare taal wat betreft de toekomst van zijn team als Ducati MotoGP satellietteam.
Gino Borsoi: “We hebben veel respect voor een achtvoudig wereldkampioen, ik kan alleen maar zeggen dat Pramac een geweldig team is, we zijn een geweldige familie en elk jaar leveren we beter werk. In 2023 schreven we geschiedenis en wonnen we het teamkampioenschap, de eerste keer dat dit een Independent Team is gelukt. We streden daarnaast met Jorge [Martin] tot aan de laatste wedstrijd van het seizoen mee voor de wereldtitel en op dit moment gaan we met Jorge aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Volgens mij doen we het dus niet heel slecht als team. We hebben de twee officiële Ducati’s en volgend jaar gaan we op dezelfde voet verder.”
De grote vraag is natuurlijk of Pramac Racing daadwerkelijk hun Ducati voor 2025/2026 gaat verlengen of dat de uitspraken onderdeel van het politieke spel zijn en een poging zijn om Marc Márquez alsnog op andere gedachten te brengen.
Ondanks dat Borsoi er niet op in wilde gaan heeft Pramac Racing ook een aanbod van Yamaha om vanaf 2025 als Yamaha MotoGP satellietteam verder te gaan. Iets dat een grote wens is van o.a. Dorna Sports. De Spaanse rechtenhouder is er namelijk veel, zo niet alles aan gelegen om de huidige dominantie van Ducati enigszins in te perken en hun inbreng terug te brengen van acht naar zes machines en Yamaha in tegenstelling tot de afgelopen twee jaar weer met vier machines op de grid te mogen verwelkomen.
Alleen met dit laatste zou Marc Márquez zijn wens in vervulling kunnen gaan en Gresini Racing MotoGP in 2025 de beschikking kunnen krijgen over het nieuwste Ducati materiaal. Mocht Pramac Racing echter besluiten om voet bij stuk te houden dan zou dat betekenen dat Marc Márquez voor het tweede jaar op rij zal moeten wisselen van motormerk. In dit geval zijn zowel KTM als ook Aprilia de twee meest voor de hand liggende opties voor de achtvoudig wereldkampioen.
Om het verhaal nog iets complexer te maken, Ducati heeft Fermin Aldguer voor 2025 al onder contract. De huidige Moto2 coureur zal door Ducati zo goed als zeker ondergebracht worden bij Pramac Racing, mocht Pramac Racing echter kiezen voor een overstap naar Yamaha dan heeft Ducati een nieuwe en andere uitdaging om ergens anders te plaatsen. Bij VR46 Racing lijkt sowieso geen optie en de kans dat Alex Marquez zijn plaats kwijt zal raken binnen Gresini Racing MotoGP lijkt in dit geval ook niet heel erg groot, daar zal de invloed van zijn broer Marc waarschijnlijk iets te groot voor zijn in deze situatie.
Binnen Ducati Corse is er tot op heden niemand die op de ontstane situatie in wil gaan en houdt eenieder wijselijk zijn of haar kaken stijf op elkaar. Het enige dat de Italiaanse fabrikant ons weet te vertellen dat er in 2025 hoe dan ook maximaal vier GP25 Ducati deel uit zullen maken van de MotoGP startgrid, de optie voor een vijfde fiets is dan ook uitgesloten.
Handige links Gran Premio d’Italia Brembo:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.