Dat Marc Marquez zelf al een beslissing heeft genomen over zijn toekomst is geen geheim meer, dat de Spanjaard al enige tijd persoonlijk rond is met Gresini Racing MotoGP is ook al enige tijd bekend. Inmiddels heeft Ducati bij monde van Gigi Dall’Igna zelfs al bevestigd dat de Spanjaard voor 2024 zijn zinnen heeft gezet op een Ducati, maar het vertrek bij Honda blijkt moeilijker dan verwacht.
Marc Marquez houdt de gemoederen flink bezig binnen de MotoGP paddock. De Repsol Honda Team coureur hield de afgelopen tijd steevast zijn lippen stevig op elkaar als hem gevraagd werd naar zijn toekomst. Het enige dat de achtvoudig wereldkampioen de afgelopen weken losliet is dat hij een contract bij Honda heeft tot aan het einde van het seizoen 2024, het beste wil voor alle partijen en persoonlijk een plan A, B en C heeft aangaande zijn toekomst. De Spanjaard liet echter ook steevast weten dat hij tijdens de Japanse Grand Prix zijn besluit wereldkundig zou gaan maken. Zo ver kwam het dit weekend in Motegi echter niet aangezien een vroegtijdige ontbinding van zijn HRC-contract moeilijker blijkt dan in eerste instantie werd verwacht.
Dit bericht op Instagram bekijken
Ondanks dat de officiële aankondiging in Motegi uitbleef is het inmiddels wel 100% duidelijk dat Marquez ervoor zichzelf wel uit is. Hij wil na dit seizoen hoe dan ook vertrekken bij zijn huidige werkgever en zijn fabrieks Honda RC213V inruilen voor een één jaar oude Ducati van Gresini Racing MotoGP, het team waar ook zijn jongere broer Alex sinds dit jaar actief is. Ondanks dat dit geen nieuws is voor enkele insiders bevestigde ook Ducati Corse General Manager Gigi Dall’Igna zondag in Motegi het nieuws voor de camera van het Italiaanse SKY Sport.
Gigi Dall’Igna: “Dat Marc op een Ducati wil rijden, kan mij natuurlijk alleen maar blij maken. Hij heeft besloten om Honda te verlaten voor een Ducati bij één van onze klantenteams. Dat laat zien hoe graag hij op onze motor wil rijden.”
Het feit dat Marquez persoonlijk al rond is met Gresini Racing MotoGP, dat zijn belangrijkste persoonlijke sponsors (o.a. Estrella Galicia 0,0 en Red Bull) bereid zijn om het hele feestje te financieren en hij zich derhalve over het financiële gedeelte geen enkele zorgen hoeft te maken betekent niet dat deze opmerkelijke overstap ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Ondanks dat Honda (HRC) de afgelopen tijd meerdere keren heeft aangegeven mee te zullen werken aan een vroegtijdige beëindiging van het contract, dit omdat men geen enkele coureur tegen zijn wil in wil verplichten om op een Honda te rijden.
Op zaterdagochtend had Marquez in Motegi een afspraak met de belangrijkste bazen van Honda om te bespreken hoe het verder moest met zijn toekomst. Volgens Marquez heeft Honda hem tijdens deze bespreking de nieuwe richting en plannen van het MotoGP-project gepresenteerd. Eén van deze zaken was echter al eerder uitgelekt, namelijk dat één van de belangrijkste technische mensen, de Japanner Shinichi Kokubu, na een dienstverband van maar liefst 37 jaar niet meer werkzaam zal zijn binnen HRC in zijn huidige functie.
Het moge duidelijk zijn dat men achter de schermen bij HRC al druk bezig is met een flinke koerswijziging binnen het MotoGP project, dit alles om hun oogappel en stercoureur Marc Marquez maar aan boord te kunnen houden. Of dit lukt, of het al niet te laat is blijft vooralsnog de vraag, één ander ding is wel duidelijk, en dat is dat een vroegtijdig ontbinding van het contract met de Spanjaard meer voeten in de aarde heeft en complexer is dan aanvankelijk werd verwacht.
Gigi Dall’Igna: “Het lijkt er inderdaad op dat zijn huidige contract niet zo makkelijk te verbreken is. Maar als hij het wil verbreken, zijn we natuurlijk blij.”
Met name de uitspraken van Dall’Igna kunnen als opmerkelijk worden beschouwd, ten eerste omdat het voor het eerst is dat een Ducati manager zich voor het eerst in het openbaar uitlaat over deze kwestie en ten tweede omdat Ducati tot op heden steeds heeft volgehouden zich niet te zullen bemoeien met een dergelijke transfer aangezien men geen enkele invloed heeft op de rijderskeuze binnen hun twee MotoGP satellietteams (Gresini Racing en het Mooney VR46 Racing Team), dit omdat zij klantenteams zijn en uitsluitend het materiaal leasen bij de fabriek.
Dit bericht op Instagram bekijken
Mochten Marquez en Honda binnenkort wel tot een onderlinge deal komen, de Spanjaard in 2024 daadwerkelijk op een Ducati stappen dan zal dat intern ongetwijfeld het nodige stof doen opwaaien en de nodige vragen oproepen bij de vier officiële Ducati fabriekscoureurs die voor 2024 onder contract staan, te weten Francesco Bagnaia, Enea Bastianini, Jorge Martin en Franco Morbidelli. Dall’Igna is zich ervan bewust maar maakt zich vooralsnog geen zorgen.
Gigi Dall’Igna: “Marc is in veel opzichten een moeilijke rijder. Natuurlijk zijn er zorgen dat hij de bestaande machtsverhoudingen binnen de Ducati-teams zou kunnen verstoren. Maar dat hoort bij dit spel en het is onze taak om de situatie zo goed mogelijk te beheersen.”
Hoeveel woorden er nog aan deze kwestie besteed gaan worden, hoe lang het nog gaat duren alvorens de kogel definitief door de kerk is blijft vooralsnog de vraag, maar het moge duidelijk zijn…….gaat deze transfer daadwerkelijk zijn beslag krijgen dan zal dit het begin zijn van een nieuwe aardverschuiving binnen de MotoGP paddock zoveel is inmiddels wel al wel duidelijk.
Handige links Motul Grand Prix of Japan:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’