In het seizoen 2023 hebben er in geen enkele Sprint of Grand Prix alle 22 vaste MotoGP coureurs aan de start gestaan. Veel coureurs hebben (langdurige) blessures opgelopen waarbij het invoeren van de Sprint race op zaterdag aan bijgedragen heeft.
Het was augustus 2022, de vrijdagmiddag van de Grand Prix van Oostenrijk op de Red Bull Ring toen doorschemerde dat er in 2023 Sprint races voor de MotoGP klasse werden toegevoegd aan een Grand Prix weekend. De coureurs wisten op dat moment nog van niks en kregen dit voor het eerst via de aanwezige media te horen, de reacties waren dan ook niet mild.
Toen Dorna CEO Carmelo Ezpeleta de coureurs bijeen had geroepen werden de reacties al gauw minder fel en velen waren zelfs positief. De MotoGP kalender van 2023 bestond aanvankelijk uit 21 Grand Prix races waardoor er dus 42 races zouden worden verreden, de positieve instelling van de coureurs veranderde dan ook zienderogen naarmate het seizoen vorderde.
Het MotoGP seizoen van 2023 begon eind maart op het Autódromo Internacional do Algarve maar al op de eerste dag was er een ernstige blessure te betreuren. Pol Espargaró kwam aan het einde van de tweede training op vrijdagmiddag hard ten val en zou zwaar geblesseerd raken. Ruim vier maanden later keerde de Spanjaard pas weer terug in de MotoGP klasse. Vanwege het invoeren van de Sprint race wordt op vrijdagmiddag bepaald wie er rechtstreeks in Q2 staat en is het dus van belang om een snelle rondetijd op de klok te zetten.
Daar bleef het dat weekend in Portugal niet bij want op zaterdag in de allereerste Sprint race werd Enea Bastianini van zijn machine getikt door merk- en landgenoot Luca Marini waardoor hij zijn rechter schouderblad brak. Voor de Ducati Lenovo Team coureur zou ook een lange herstelperiode volgen en hiermee viel zijn eerste seizoen als fabriekscoureur meteen al in het water. Op zondag in de Grand Prix was er de aanvaring tussen Marc Márquez en Miguel Oliveira waarbij de Portugees de Grand Prix van Argentinië zou missen en de Spanjaard zelfs pas in Le Mans weer aan de start verschijnen.
In Argentinië werd Joan Mir het volgende blessuregeval door een crash in de Sprint race en in Frankrijk zo het een drama worden voor het CryptoDATA RNF team doordat zowel Miguel Oliveira als Raúl Fernández niet aan de start verschenen. De Portugees was namelijk in Jerez opnieuw van zijn machine gereden met een schouder uit de kom en een breukje in de bovenarm als gevolg. Teamgenoot Fernández kampte met de bekende ‘opgepompte onderarmen’ waarbij hij nog niet voldoende hersteld was van de operatie.
De Grand Prix van Italië op het Autodromo Internazionale del Mugello was de volgende en opnieuw zouden hier twee coureurs langdurig geblesseerd raken. Alex Rins en Joan Mir, voormalig teamgenoten bij Suzuki en nu rijdend op de Honda, kwamen zwaar ten val in de Sprint race waardoor Mir er tot en met de zomerstop uitlag en Rins tot op heden nog steeds niet volledig hersteld is.
Een week later belandde Marc Márquez wederom in de ziekenboeg vanwege de vijf crashes in hetzelfde weekend op de Sachsenring. De achtvoudig wereldkampioen zou het een week later in Assen weer proberen maar hield het toen na de Sprint race op zaterdag voor gezien. Met Joan Mir en Alex Rins aan de kant was Takaaki Nakagami in Assen de enige vaste Honda coureur die aan de start stond.
De vijf weken durende zomerstop was daardoor zeer welkom voor de coureurs maar in Silverstone stond Rins nog steeds niet aan de start, datzelfde gold voor Oostenrijk twee weken later. Vervolgens raakten Ducati Lenovo Team coureurs Enea Bastianini en Pecco Bagnaia in Barcelona allebei geblesseerd waarbij de regerend wereldkampioen een week later weer kon opstappen en Bastianini er opnieuw voor lange tijd uit lag.
Tijdens de allereerste Grand Prix van India werden naast Rins en Bastianini ook Alex Márquez en Luca Marini toegevoegd aan de lijst van geblesseerden vanwege crashes in respectievelijk de kwalificatie en de Sprint race, allebei braken ze een sleutelbeen.
Marco Bezzecchi raakte in de vrije week tussen de Grand Prix van Japan en Indonesië geblesseerd vanwege een crash op de VR46 Ranch, de enige coureur di dit seizoen buiten een MotoGP evenement geblesseerd raakte. Toch stond de Italiaan aan de start in Indonesië en ook Rins was er op het Pertamina Mandalika International Street Circuit weer bij, echter was de grid nog steeds niet compleet vanwege de afwezigheid van Alex Márquez.
In Australië moest Rins het na de vrijdag alweer voor gezien houden omdat zijn been toch nog niet voldoende hersteld was, later zou hij ook de Grand Prix weekenden in Thailand, Maleisië en Qatar missen. Oliveira raakte vorige week in de eerste ronde van de Sprint race in Qatar opnieuw geblesseerd doordat hij zijn rechter schouderblad brak (net als Bastianini aan het begin van het seizoen) waardoor zijn seizoen vroegtijdig ten einde is gekomen. Rins gaat het dit weekend in Valencia weer proberen maar hierdoor is dus bevestigd dat we in 2023 op geen enkel moment alle vaste MotoGP coureurs op de startgrid hebben zien staan voorafgaand aan een Sprint of Grand Prix race.
De oorzaak volledig bij de Sprint race leggen is natuurlijk wat kort door de bocht maar dat er een causaal verband is moge duidelijk zijn. Met 22 Grand Prix weekenden op de kalender in 2024 zullen er volgend seizoen dus 44 races verreden worden. Veel coureurs hebben al laten doorschemeren dat er regelmatig over geklaagd wordt tijdens de traditionele Safety Commission op vrijdagmiddag. Tot op heden lijken die klachten nog in dovemansoren te vallen.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’