Het Molenaar Racing Team kan terugkijken op een geslaagd optreden bij de Prosecco DOC Dutch Round van het WorldSBK in Assen. Thom Molenaar en Sven Doornenbal namen met een wildcard deel aan het WorldSSP300 en lieten met scherpe rondetijden en top 20 klasseringen zien uitstekend mee te kunnen komen in het competitieve veld van maar liefst 43 coureurs.
Met als voornaamste doel om veel te leren en zich te meten met de wereldtop van de Supersport 300 reisden Molenaar en Doornenbal met hun KTM RC390’s in Arie Molenaar Motors/Nutec-kleuren af naar het TT circuit van Assen, waar van vrijdag 23 tot en met zondag 25 juli de Dutch Round van het WorldSBK op het programma stond. Op vrijdag werden er twee vrije trainingen verreden en daarin noteerden beide coureurs direct snelle tijden. De weersomstandigheden waren perfect en de lijnen van de snellere rijders werden goed gevolgd. Molenaar en Doornenbal reden voor het eerst het TT-circuit met de snelle versie van de Ruskenhoek-bocht waardoor de rondetijden sneller dan anders waren, maar ook omgerekend leken de PR’s flink aangescherpt. Een tweetal onschuldige schuivers van Molenaar op de vrijdag leverde geen problemen op, maar op zaterdag ging het in de eindfase van de Superpole-training mis. Een aantal rijders in de groep waar Molenaar zich in bevond ging plotseling van het gas af en Molenaar kon een van hen niet ontwijken. Bij zijn val reed er een andere coureur over zijn been en hij zou daardoor gescheurde enkelbanden oplopen. Met flinke pijnstilling maakte hij zich op voor de eerste race in de middag, waarbij hij vanaf de 35e positie mocht starten. Doornenbal zou vlak achter hem op de 37e positie plaatsnemen. De coureurs die in de Superpole de valpartij hadden veroorzaakt kregen een penalty en moesten achteraan de startgrid aansluiten.
Race 1
Molenaar kwam goed weg bij de start van de 14 ronden tellende race en won direct 10 plaatsen. In de eerste helft van de race verloor hij een aantal posities maar er gingen veel coureurs onderuit, waardoor hij langzaam maar zeker richting de 20e plaats opklom. De geblesseerde linkervoet speelde hem parten en hij schakelde een aantal keer mis, waardoor hij kort buiten de baan raakte. Het lukte om de aansluiting bij de groep te vinden en de race als 20e te eindigen, waarmee Molenaar weliswaar niet helemaal tevreden was maar zeker gezien het grote aantal gecrashte coureurs een nette prestatie was. Doornenbal startte vanaf de 37e positie en bouwde zijn race netjes op. Hij had mooie gevechten in een groep waarbij er voortdurend van stuivertje werd gewisseld. Een WK-punt leek zelfs nog even in het zicht maar Doornenbal kwam uiteindelijk onder de zwart-wit geblokte vlag door op een 18e plaats, een geweldige prestatie. De race werd gewonnen door de Spanjaard Adrian Huertas, het podium kleurde Nederlands dankzij de tweede plaats van Jeffrey Buis en de derde plaats van Koen Meuffels.
Race 2
Hevige regenbuien hadden in de nacht voor wateroverlast gezorgd en de warm up op zondagochtend werd daardoor uitgesteld. Het was voor Molenaar nog even spannend of hij deel mocht nemen omdat hij een medische goedkeuring ervoor nodig had. Gelukkig werd hij fit verklaard en met de nodige pijnstilling kon hij van start. Ook in de tweede race kenden Molenaar en Doornenbal mooie gevechten in een compacte groep. De rondetijden lagen hoger en het gat met de top was kleiner dan in de eerste race. Met een 28e plaats voor Doornenbal en een 29e plaats voor Molenaar was de klassering weliswaar minder hoog dan in de eerste race, het verschil met de winnaar was na 14 ronden slechts iets meer dan 20 seconden! Een prestatie waar het team zeer tevreden mee kon zijn. De race werd gewonnen door Tom Booth-Amos.
Sven Doornenbal: ‘Ik had geen echte verwachtingen van dit weekend, ik wilde vooral veel leren, en dat is zeker gelukt! Al vanaf het begin was het duidelijk dat de snelste mannen de motor harder de bocht in laten lopen en eerder op het gas gaan. Dat is mooi om te zien en het lukte goed om te volgen. Ook wordt er nog closer geracet dan in het IDM en ik heb veel strijd gevoerd in groepjes. Ik had niet verwacht dat ik nog zo veel rijders achter me kon houden, ik ben dan ook meer dan tevreden! Het applaus van het publiek was ook geweldig. En bovendien zijn we helemaal klaar voor de volgende ronde van het IDM hier op Assen, in het derde weekend van augustus.’
Thom Molenaar: ‘Van te voren weet je niet waar je staat dus was het moeilijk om in te schatten waar we zouden kunnen finishen, maar ik had nooit verwacht dat het in de top 20 zou zijn! Er had nog meer in kunnen zitten want mijn tijden in de eerste race waren goed voor een 14e plaats. Het is jammer van de blessure die ik heb opgelopen, maar ik ben natuurlijk in de eerste plaats content dat ik heb kunnen rijden. En dat voor volle tribunes, het was mooi om dat voor zo veel publiek op je thuiscircuit te kunnen doen. Ik wil dan ook iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt bedanken, het team, de organisatie en het publiek. Het was een geweldig leerzaam weekend!’
Teamberichten
Bovenstaand bericht is een door het genoemde team of coureur ingezonden teambericht. Hiervoor hebben we als Racesport.nl redactie afspraken met het betreffende team of coureur. De geplaatste teksten zijn 1 op 1 overgenomen van het door het team of de coureur ingezonden teambericht. Als Racesport.nl redactie zijn we dan ook niet verantwoordelijk voor zowel de inhoud alsmede ook de tekst.
Ook jouw teambericht op de snelste Nederlandstalige motorsport website en met afstand het best bezochte wegrace medium van Nederland en België? Voor meer informatie en de voorwaarden neem contact met ons op via [email protected]
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter