Gele vlag regels in MotoGP aangescherpt, tijdsverbeteringen niet meer toegestaan

583
MotoGP coureurs luisteren aandachtig naar Race Director Mike Webb (links) en Bill Cumbow (FIM) | foto© motogp.com

Donderdagmiddag zijn de Moto3, Moto2 en MotoGP coureurs door Race Direction bij elkaar geroepen voor een briefing wat betreft de gele vlagsituaties. Afgelopen weekend was er de nodige ophef over het rijden van snelle ronden tijdens een gele vlagsituatie met het daarbij horende gevaar.

Het was misschien niet het grootste nieuws van de afgelopen drukke week maar het was na het eerste MotoGP weekend van 2020 (en de herstart van het seizoen voor de Moto2 en Moto3 klassen) zeker een puntje van aandacht. Met name in de MotoGP kwalificatie werd er het nodige stof opgewaaid nadat Fabio Quartararó de pole pakte terwijl er ter hoogte van bocht 11 nog gele vlaggen werden gezwaaid na de crash van Alex Rins en Jack Miller.







Al eerder die dag tijdens de derde vrije training was er een akkefietje tussen Marc Márquez en Alex Rins, waarbij de Suzuki coureur met een snelle ronde bezig was terwijl Márquez langzaam reed op de ideale lijn. Na afloop kreeg de Repsol Honda coureur gelijk omdat er schijnbaar ergens een gele vlag werd gezwaaid.

Reden genoeg voor Race Direction om alle coureurs bij elkaar te roepen, de regels nog eens opnieuw duidelijk te maken en de gevolgen van een overtreding iets aan te scherpen. In de afgelopen jaren was de regel altijd al dat wanneer er een dubbele gele vlagsituatie is, de rondetijd van de coureurs die erlangs rijden sowieso afgenomen wordt. Vanaf nu geldt dat ook als er met één gele vlag gezwaaid wordt. Zodra een coureur op een gedeelte van de baan komt waar een gele vlag gezwaaid wordt zal de rondetijd niet meer geldig zijn.

Terugkijkend op vorige week zou de snelste rondetijd van Fabio Quartararó dan worden afgenomen, aangezien hij in zijn laatste run het snelst was terwijl de gele vlag werd gezwaaid. Wat betreft een gele vlagsituatie in de race is er niets veranderd. Zoals altijd al de regel was mag er tijdens een gele vlagsituatie niet ingehaald worden.

Interessante materie
Wel wist een aantal coureurs wat betreft deze nieuwe regel meteen een slimme opmerking te maken. In principe zou een coureur, die al een goede tijd achter zijn naam heeft staan, er met opzet voor kunnen zorgen dat er een gele vlagsituatie ontstaat door bijvoorbeeld door de grindbak te rijden of te doen alsof hij een technisch probleem heeft. De andere coureurs kunnen hun tijd dan niet meer verbeteren omdat de rondetijden tijdens een gele vlagsituatie niet geldig zijn. Hoe dit in de praktijk zal gaan zullen we ongetwijfeld heel snel meemaken.

 

Handige links Gran Premio Red Bull de Andalucía 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App