Geen nieuwe benzineauto’s meer in 2035

189
benzine-auto

Het Europees Parlement wil dat er in 2035 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer worden verkocht. Door de emissienormen tot 2035 aan te scherpen hoopt de EU haar klimaatdoelen te bereiken. De normen worden ieder jaar steeds strenger en dat zal ertoe leiden dat alle auto’s elektrisch worden.

De EU wil de aanschaf van een elektrische auto’s aantrekkelijker maken door de benzineprijs waarschijnlijk te verhogen. De commissie wil de olie-industrie mee laten betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer. Dit zal via de benzine worden doorberekent aan de consument.







Het opschalen van de laadinfrastructuur is ook een kritieke succesfactor om de ambities van de Europese Commissie te kunnen halen. De capaciteit van het elektriciteitsnet wordt in veel landen nu al volledig benut. Er moet eerst meer capaciteit komen voordat er weer ruimte is voor groei. Dit geldt niet alleen voor de hoofdspanningsnetwerken, maar ook voor de fijnmazige netwerken in de steden.

De laadinfrastructuur is nog wel een uitdaging. In Nederland kan stroombedrijf Tennet nu al geen nieuwe bedrijven meer toelaten op hun net, omdat er te veel stroom wordt gebruikt. Het zijn de groeipijnen die passen bij een ingrijpende energietransitie. Hiervoor zijn flinke investeringen nodig.

Vanuit de Europese Commissie komen er richtlijnen over het aantal laadpalen dat er langs de Europese snelwegen moet komen. De afstand tussen snellaadstations langs de snelwegen mag maximaal 60 km zijn. Het aantal laadplekken moet verveelvoudigen en meegroeien met het aantal elektrische auto’s. Alleen hiervoor is de komende jaren al een miljardeninvestering vereist.

Naast een investering in een elektrische laadinfrastructuur wordt er ook geïnvesteerd in een waterstof infrastructuur. De ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s gaan nog niet zo snel en de schaal is nog veel kleiner. Dit kan snel veranderen.

De aanschaf van een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto is voor de meeste mensen een te grote uitgave. Hier kan een private lease elektrische auto een uitkomst bieden. Bij lease koopt de leasemaatschappij immers de auto waardoor de consument geen aanspraak hoeft te doen op zijn spaargeld of een lening hoeft af te sluiten. De kosten voor het financieren van de elektrische auto zijn hierbij verwerkt in het maandelijkse leasebedrag.

Als je wil voorkomen dat je te veel betaalt, dan is het verstandig om prijzen en voorwaarden te vergelijken in een private lease vergelijker. Zeker als er wordt gekozen voor een luxere uitvoering, meer kilometers en een kortere looptijd. De verschillen in maandbedrag nemen dan snel toe. Ook voorwaarden als de hoogte van eigen risico bij onverhaalbare schades en de kosten van meer gereden kilometers verschillen aanzienlijk.

Voor mensen die nog onzeker zijn over hun inkomen is het bij het vergelijken van private lease aanbiedingen van belang om te kijken naar de ontbindende voorwaarden en de boete die betaald moet worden wij het voortijdig beëindigen van de overeenkomst. Het percentage van de resterende maandtermijnen dat betaald moet worden bij vroegtijdig opzeggen kan variëren tussen de 20% en 50%. Dit kan echt in de papieren gaan lopen als er nog een resterende leasetermijn is van enkele jaren. Ook verschilt de coulance bij het verlies van inkomen door overmacht situaties zoals verlies van werk, scheiding of arbeidsongeschiktheid.