Jonathan Rea moest afgelopen weekend op Donington Park genoegen nemen met twee tweede en een derde plaats. Toprak Razgatlioglu was met drie overwinningen een maatje te groot voor de Kawasaki coureur. Met name oververhitte remmen stonden betere resultaten in de weg.
Jonathan Rea had zich er vooraf veel van voorgesteld, de Kawasaki coureur was vastberaden om op Donington Park zijn achterstand op de leider in het kampioenschap Alvaro Bautista te verkleinen en voor de winst te gaan in de drie te verrijden races. Mede door een crash van de Ducati coureur zaterdag in Race 1 slaagde Rea wel deels in zijn opzet maar een overwinning zat er in geen van de drie races in. Met een tweede plaats in Race1, een tweede plaats zondagochtend in de Tissot Superpole Race en een derde plaats later op de dag in Race 2 mocht de zesvoudig WorldSBK wereldkampioen zeker niet klagen, maar een overwinning zat er dankzij een dit weekend oppermachtige Toprak Razgatlioglu niet in.
Met name de derde plaats in de laatste race van het weekend zat de Noord-Ier niet echt lekker, mede omdat hij in deze race te maken kreeg met oververhitte remmen.
Jonathan Rea: “Zondagochtend gebruikte ik de SCQ-band voor het eerst in de race. Het ging best goed, maar ik hoopte dat Toprak zijn banden stuk zou gaan rijden, daarom was ik in het begin van deze slechts tien ronden tellende race iets voorzichtiger. Maar dat gebeurde dus niet, hij reed echt een hele sterke race, hij heeft het hele weekend trouwens heel erg sterk gereden.
In Race 2 voelde ik me erg goed tot halverwege de race. Alles werkte, ik zag waar ik nog kon verbeteren. Er waren een paar gebieden waar ik beter was dan de dag ervoor. Helaas kree ik problemen met de voorrem. Ik zat in Toprak’s slipstream. Als ik remde in ‘Melbourne Loop’, kon ik de remhendel helemaal naar het stuur trekken. Ik moest al mijn kracht gebruiken om Toprak te ontwijken en niet samen te crashen. Er zat voor mij vervolgens niets anders op dan me iets terug te laten zakken om zo de remmen af te laten koelen. Maar toen was Alvaro daar ineens halverwege de race, en ook hij had op dat moment een heel goed tempo. Helaas kwam ie me voorbij en had ik weer hetzelfde probleem. Er zat dan ook niets anders op dan mijn eigen tempo te blijven rijden en te kiezen voor de derde plaats in deze laatste race van het weekend.
Wat de remmen betreft, is Donington zeker één van de zwaarste circuits. Vooral de laatste sector waar ik veel problemen had. Aragon is ook in dit opzicht vergelijkbaar. Het grote probleem was dat ik heel lang direct in de slipstream reed. Ik verwacht niet dat ik deze remproblemen nog eens zal hebben. Het was waarschijnlijk een combinatie van de hoge temperaturen, de harde remzones en de slipstream.”
Ondanks deze derde plaats in Race 2 was Rea wel tevreden met de veranderingen die zijn team had doorgevoerd van zaterdag op zondag.
Jonathan Rea: ” Ik ben uiteindelijk blij met het hoe het weekend is verlopen. Twee tweede en een derde plaats is goed. Ook al wilde ik hier natuurlijk heel graag winnen. Bij hogere temperaturen hadden we altijd wel een aantal kleine problemen met de motor, maar nu mogen we best tevreden zijn. Vooral na Misano was het een stap vooruit. We zijn enthousiast om te zien hoe het in Most zal gaan.”
De volgende ronde van het FIM Superbike World Championship vindt in het weekend van 29 t/m 31 juli plaats op het Autodrom Most in Tsjechië.
Handige links Prosecco DOC UK Round 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter