García wint Moto3 spektakel in Argentinië dankzij geweldige inhaalactie

1358
Sergio García - Termas de Río Hondo | © Dorna

Sergio García heeft zondagmiddag de Moto3 race gewonnen op Termas de Río Hondo. De Spanjaard wist na een spannend duel de overwinning naar zich toe te trekken dankzij een zeer knappe inhaalactie in de voorlaatste bocht, waarmee hij Dennis Foggia en Ayumu Sasaki achter zich liet.

Zondagmiddag om 12:00 uur lokale tijd, 17:00 uur Nederlandse tijd gingen de lichten uit voor de Moto3 race over 21 ronden op het Autódromo Termas de Río Hondo in Argentinië. De zon scheen fel en met een buitentemperatuur van zo’n 22°C waren de omstandigheden nagenoeg ideaal voor deze Moto3 race op Argentijnse bodem.







Het zou enigszins bandenpoker worden aangezien de coureurs verschillende bandencombinaties onder hun machines hadden gemonteerd. De meerderheid koos voor de medium-compound achterband, wat betreft de voorband was het ongeveer 50 / 50 tussen de soft- en medium-compound.

Polesitter Sergio García kwam zeer goed van zijn plaats en ging als leider de eerste bocht in voor Ayumu Sasaki en Riccardo Rossi. Daarachter schoof Izan Guevara op naar de vierde plaats voor Xavi Artigas en Diogo Moreira, verder reden Joel Kelso, Dani Holgado, Andrea Migno en Tatsuki Suzuki in de top tien.

Aan het einde van de eerste ronde was het een GasGas Aspar 1-2 met Sergio García aan de leiding voor Izan Guevara. Het was een flashback van twee weken geleden in Indonesië, toen reden ze op de tweede en derde plaats achter Dennis Foggia waarna ze elkaar flink in de weg reden. Teammanager Gino Borsoi was daar toen absoluut niet blij mee.

Ana Carrasco viel al in de eerste ronde uit vanwege een technisch probleem.

In de tweede ronde voerde Ayumu Sasaki zijn verplichte Long Lap Penalty uit die hij had gekregen voor het veroorzaken van de crash met Andrea Migno in Indonesië. De Japanner viel hierdoor terug van P3 naar P18.

Aan het eind van de tweede ronde had Guevara de koppositie overgenomen van García en wist meteen een gaatje te slaan. García reed op zijn beurt weg van de naar de derde plaats opgeklommen Xavi Artigas, daarachter reed de rest van de coureurs.

Jaume Masià, winnaar van de Moto3 race op Termas de Río Hondo in 2019, kende een zeer goede derde ronde en schoof binnen enkele ogenblikken op naar de derde plaats. De Spanjaard reed tevens de snelste ronde en ging nu alles op alles zetten om de twee GasGas Aspar coureurs te achterhalen. Xavi Artigas en Diogo Moreira dachten daar anders over want zij probeerden de derde plaats weer af te nemen van Masià.

Na vijf ronden hadden Guevara en García een voorsprong van iets meer dan een halve seconde richting Masià. Echter vond er een spectaculair gevecht plaats voor de derde positie tussen zo’n tien coureurs waardoor het maar de vraag was of ze de twee leidende Spanjaarden nog wel zouden kunnen achterhalen.

In de zesde ronde kwam er een einde aan de race van Artigas vanwege een technisch probleem, een grote teleurstelling voor de Spanjaard die meestreed voor het podium. Deniz Öncü kreeg op dit moment een Long Lap Penalty vanwege het afsnijden van de chicane.

Het tempo van Guevara en García leek toch niet zo bijzonder hoog te liggen aangezien Masià in de achtste ronde de aansluiting had gevonden. De Spanjaard had ook Migno en Moreira meegenomen waardoor er een kopgroep van vijf coureurs ontstond. Een halve seconde daarachter leidde Dani Holgado een grote groep in de strijd voor P6.

In de tiende ronde sloeg het noodlot toe voor Izan Guevara. Bij het opgaan van het rechte stuk hield zijn GasGas machine ermee op en betekende dat het einde van zijn race. Teamgenoot García nam de leiding over voor Migno, Masià en Moreira.

Doordat deze vier coureurs elkaar veelvuldig dwarszaten kon Dennis Foggia er zonder al te grote problemen naartoe rijden. De Italiaan sloeg gauw toe en schoof op naar de derde plaats terwijl teamgenoot Tatsuki Suzuki zich ook aansloot bij de kopgroep.

In de veertiende ronde kwam er een eind aan de race van Scott Ogden, hij moest de strijd staken vanwege een technisch probleem.

Aan de kop van het veld werd er nog steeds flink gestreden door García, Masià, Foggia, Migno en Suzuki. Dit betekende dat ook Riccardo Rossi, Diogo Moreira, Ayumu Sasaki (die al een Long Lap Penalty had uitvoerd), Carlos Tatay, Dani Holgado, Joel Kelso en Kaito Toba de aansluiting kregen.

Aan het eind van de vijftiende ronde ging het mis voor Andrea Migno en Jaume Masià. Bij het ingaan van bocht 13 leek de Italiaan deze keer de aanstichter van het incident doordat hij Masià aantikte. Beide coureurs konden hun weg vervolgen maar een podiumfinish zat er niet meer in.

Met nog vier ronden te gaan leek García weer een klein gaatje geslagen te hebben ten opzichte van de concurrentie. De Spanjaard had zo’n 0,5 seconde voorsprong richting de Leopard Racing coureurs Foggia en Suzuki, kort daarachter reden Rossi, Holgado, Sasaki en Moreira in de kopgroep.

In de voorlaatste ronde viel Foggia voor het eerst aan bij het ingaan van bocht 13 en nam hij de leiding over van García. Het leek een perfect getimede aanval te zijn van de Italiaan want hij ging de laatste ronde als leider in. García was echter niet bereid om de overwinning zomaar op te geven en deed zijn uiterste best om terug te slaan, maar het was Suzuki die op zijn beurt uit de slipstream dook en voorbijging aan de Spanjaard.

Dit zorgde ervoor dat Foggia enkele cruciale meters los kon rijden maar García zette alles op alles. De Spanjaard voerde een zeer risicovolle inhaalactie uit bij het ingaan van bocht 13 waarbij hij met zijn voorband langs de arm van Foggia schaafde. Het was een geniale manoeuvre waarmee García de overwinning uiteindelijk naar zich toetrok. Foggia reed opnieuw een zeer intelligente race maar moest toch buigen voor García. Ayumu Sasaki reed een ijzersterke slotfase en mocht mee naar het podium, een zeer knappe prestatie aangezien hij eerder in de race nog een Long Lap Penalty moest uitvoeren.

Tatsuki Suzuki reed zijn beste race van het seizoen tot dusver maar greep naast het podium, daarachter werd Riccardo Rossi vijfde. Deze twee posities werden na afloop van de race omgedraaid omdat Suzuki de track limits had overschreden in de laatste ronde. Moto3 rookie Diogo Moreira was opnieuw indrukwekkend op de zevende plaats voor Carlos Tatay, Kaito Toba, Joel Kelso en Elia Bartolini in de top tien.

In het kampioenschap neemt García de leiding over met 58 punten voor Foggia (54) en Guevara (28).




ziggo-sport




Handige links Gran Premio Michelin de la República Argentina:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • 05 Johann Zarco
  • 20 Fabio Quartararo
  • 23 Enea Bastianini
  • 88 Miguel Oliveira
  • Pre-event persconferentie
  • Carmelo Ezpeleta
  • Paddock Termas de Rio Hondo
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Friday Fanday
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • Het verlate materieel is er
  • 66 Joel Kelso
  • 54 Riccardo Rossi
  • 28 Izan Guevara
  • 71 Ayumu Sasaki
  • 11 Sergio Garcia
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 96 Jake Dixon
  • 75 Albert Arenas
  • 14 Tony Arbolino
  • 37 Augusto Fernandez
  • 54 Fermin Aldeguer
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 06 Stefan Bradl
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter