Na het vertrek van Suzuki als fabrikant uit de MotoGP klasse is Yamaha vanaf 2023 de enige fabrikant die nog gebruik maakt van een 4-cilinder lijnmotor. De grote vraag is echter hoe lang nog nu de eerste geruchten opduiken dat de Japanners overwegen om een V4 te ontwikkelen, dit om het gebrek aan vermogen van de huidige YZR-M1 te kunnen compenseren.
Het is niet uitgesloten dat Yamaha op korte termijn haar strategie en concept zal wijzigen als fabrikant in de koningsklasse. Het is geen geheim dat de huidige Yamaha M1 topsnelheid en power tekort komt op de overige fabrikanten. Het sublieme stuurgedrag van de M1 compenseert veel maar ondanks dit stak Fabio Quartararo de afgelopen tijd het verzoek om meer vermogen niet onder stoelen of banken.
De huidige YZR-M1 is een machine gekenmerkt door zijn soepele rijgedrag en sublieme bochtensnelheid. Kwaliteiten die sinds het seizoen 2004 geleid hebben tot maar liefst acht wereldtitels (Valentino Rossi, Jorge Lorenzo en Fabio Quartararo) en de leiding in de tussenstand van het kampioenschap halverwege dit seizoen. Maar de overige fabrikanten weten op het gebied van wendbaarheid het verschil steeds kleiner te maken. Neem daarbij dat de ontwikkeling van de huidige 4-cilinder lijnmotor zo’n beetje aan zijn limiet zit en er geen grote stappen meer gemaakt kunnen worden op het gebied van power en topsnelheid. Kortom, wil Yamaha mee dan zal er op termijn iets moeten gebeuren.
Het aantrekken van voormalig Formule1 ingenieur Luca Marmorini (niet alleen werkzaam bij Ferrari maar als ingenieur ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van de huidige Aprilia RS-GP) door Yamaha zou dan ook zomaar eens een revolutie teweeg kunnen brengen in het ontwerp van de motor. Marmorini is één van de voorstanders van de ontwikkeling van een V4 en werkt al enkele maanden aan de ontwikkeling van de nieuwe M1 voor het seizoen 2023 waarbij de keus om over te stappen naar een nieuwe V4 zeker niet wordt uitgesloten.
Massimo Meregalli, Yamaha Factory Racing Team Director: “Het is een aspect waar onze ingenieurs over moeten nadenken. Ze sluiten geen enkele optie uit. Een dergelijke drastische verandering zal tijd en een zekere mate van risico vergen, risico’s die zelfs een heel MotoGP-seizoen in gevaar kunnen brengen. Als je van een configuratie die je heel goed kent naar een geheel nieuwe gaat, duurt het lang om ervaring op te doen. Voordat je een dergelijke beslissing neemt, moet je heel zeker van je zaak zijn. Ik weet zeker dat tegelijkertijd andere oplossingen worden geëvalueerd.”
Een 4-cilinder lijnmotor heeft over het algemeen een betere wegligging en bochtensnelheid vanwege de opties voor gewichtsverdeling. Omdat lijnmotoren breder zijn en er compromissen moeten worden gesloten met de cilinderkop, is de aerodynamica vaak iets minder goed en is de topsnelheid vaak iets lager dan bij V-motoren. Een verandering die zijn voor- en nadelen heeft. Een risico waartoe Yamaha en Fabio Quartararo bereid lijken te zijn om deze op korte termijn te nemen.
De grote vraag is vooralsnog, welke vogel tovert Marmorini binnenkort uit de hoge Yamaha MotoGP hoed?
Handige links Motul TT Assen 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter