Gaat Yamaha een nieuwe V4 ontwikkelen voor Fabio Quartararo?

9743
massimo-meregalli
Yamaha Factory Racing Team Director Massimo Meregalli (l) en Fabio Quartararo (r) | foto© Dorna Sport

Na het vertrek van Suzuki als fabrikant uit de MotoGP klasse is Yamaha vanaf 2023 de enige fabrikant die nog gebruik maakt van een 4-cilinder lijnmotor. De grote vraag is echter hoe lang nog nu de eerste geruchten opduiken dat de Japanners overwegen om een V4 te ontwikkelen, dit om het gebrek aan vermogen van de huidige YZR-M1 te kunnen compenseren.

Het is niet uitgesloten dat Yamaha op korte termijn haar strategie en concept zal wijzigen als fabrikant in de koningsklasse. Het is geen geheim dat de huidige Yamaha M1 topsnelheid en power tekort komt op de overige fabrikanten. Het sublieme stuurgedrag van de M1 compenseert veel maar ondanks dit stak Fabio Quartararo de afgelopen tijd het verzoek om meer vermogen niet onder stoelen of banken.







De huidige YZR-M1 is een machine gekenmerkt door zijn soepele rijgedrag en sublieme bochtensnelheid. Kwaliteiten die sinds het seizoen 2004 geleid hebben tot maar liefst acht wereldtitels (Valentino Rossi, Jorge Lorenzo en Fabio Quartararo) en de leiding in de tussenstand van het kampioenschap halverwege dit seizoen. Maar de overige fabrikanten weten op het gebied van wendbaarheid het verschil steeds kleiner te maken. Neem daarbij dat de ontwikkeling van de huidige 4-cilinder lijnmotor zo’n beetje aan zijn limiet zit en er geen grote stappen meer gemaakt kunnen worden op het gebied van power en topsnelheid. Kortom, wil Yamaha mee dan zal er op termijn iets moeten gebeuren.

Het aantrekken van voormalig Formule1 ingenieur Luca Marmorini (niet alleen werkzaam bij Ferrari maar als ingenieur ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van de huidige Aprilia RS-GP) door Yamaha zou dan ook zomaar eens een revolutie teweeg kunnen brengen in het ontwerp van de motor. Marmorini is één van de voorstanders van de ontwikkeling van een V4 en werkt al enkele maanden aan de ontwikkeling van de nieuwe M1 voor het seizoen 2023 waarbij de keus om over te stappen naar een nieuwe V4 zeker niet wordt uitgesloten.

Massimo Meregalli, Yamaha Factory Racing Team Director: “Het is een aspect waar onze ingenieurs over moeten nadenken. Ze sluiten geen enkele optie uit. Een dergelijke drastische verandering zal tijd en een zekere mate van risico vergen, risico’s die zelfs een heel MotoGP-seizoen in gevaar kunnen brengen. Als je van een configuratie die je heel goed kent naar een geheel nieuwe gaat, duurt het lang om ervaring op te doen. Voordat je een dergelijke beslissing neemt, moet je heel zeker van je zaak zijn. Ik weet zeker dat tegelijkertijd andere oplossingen worden geëvalueerd.”

Een 4-cilinder lijnmotor heeft over het algemeen een betere wegligging en bochtensnelheid vanwege de opties voor gewichtsverdeling. Omdat lijnmotoren breder zijn en er compromissen moeten worden gesloten met de cilinderkop, is de aerodynamica vaak iets minder goed en is de topsnelheid vaak iets lager dan bij V-motoren. Een verandering die zijn voor- en nadelen heeft. Een risico waartoe Yamaha en Fabio Quartararo bereid lijken te zijn om deze op korte termijn te nemen.

De grote vraag is vooralsnog, welke vogel tovert Marmorini binnenkort uit de hoge Yamaha MotoGP hoed?




ziggo-sport




Handige links Motul TT Assen 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia
  • Monster Energy Yamaha MotoGP
  • Red Bull KTM Factory Racing
  • Pol Espargaró
  • Max Biaggi
  • Albert Arenas , polesitter Jake Dixon en Sam Lowes in parc fermé
  • Jake Dixon
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Jurgen en Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Fabio Quartararó, polesitter Pecco Bagnaia en Jorge Martin in parc fermé
  • Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia - Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pitlane
  • Fabio Quartararó
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #40 Darryn Binder - (ZAF) - WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #87 Remy Gardner - (AUS) - Tech3 KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • Dominique Aegerter
  • Jurrien VAN CRUGTEN
  • Loris VENEMAN
  • Rio OLOFSEN
  • Delano GREVEN
  • C.VIETTI
  • T.ARBOLINO
  • Bo Bendsneijder
  • J.DIXON
  • J.ROBERTS
  • Bo Bendsneijder
  • P.ESPARGARO
  • F.BAGNAIA
  • M.VIÑALES
  • D.BINDER
  • R.GARDNER
  • A.SURRA
  • A.TOLEDO
  • Bo Bendsneijder
  • T.ARBOLINO
  • B.BALTUS
  • J.MIR
  • Z.VAN DEN GOORBERGH
  • M.BEZZECCHI
  • J.MILLER
  • M.OLIVEIRA
  • F.QUARTARARO
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #7 BARRY BALTUS - (BEL) - RW RACING GP - KALEX
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #42 ALEX RINS - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #73 ALEX MARQUEZ - (SPA) - LCR HONDA CASTROL - HONDA RC213V
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #63 FRANCESCO BAGNAIA - (ITA) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #89 JORGE MARTIN - (SPA) - PRAMAC RACING - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Spray deflector
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Double Spray defector Aprilia
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter